2009 metų duomenimis, per metus gyventojas vidutiniškai iš savo pašto dėžutės išmesdavo 6 kilogramus reklamos. Dabar tokios reklamos galima atsisakyti. Gyventojui tereikia ant pašto dežutės užklijuoti aiškų lipduką su prašymu nemesti reklamos. Jei reklama pašto dėžutėje visgi atsiras, jos platintojui grės bauda.
Jau gamina lipdukus
Verslūs gyventojai greitai pastebėjo naują verslo nišą – lipdukų „Nepageidauju reklamos“ gamybą.
Gintas Balčiūnas su kompanija lipdukus sukūrė ir užsakė per kelias dienas.
„Su kolektyvu pradėjome diskutuoti, kad nusibodo reklamos. Paskaitėm straipsnį, kad galima atsisakyti tokios reklamos ir klausėm, o kur nusipirkti tokį lipduką? Pietų pertraukos metu per kelias dienas paleidom šį projektą. Užsakėm lipdukus. Smagu, žmonėms įdomu, akivaizdu, kad reikėjo tokios paslaugos“, – pasakojo G.Balčiūnas.
Pardavinėti lipdukus jie pradėjo tik šią savaitę, todėl jų dar parduota vos apie 100. Tačiau užsakymų skaičius auga ir G.Balčiūnas tiki, kad žmonėms ši paslauga yra svarbi. Visgi jis pripažįsta, kad užsidirbti daug nesitiki.
„Projektas buvo sugalvotas ir padarytas tik iš idėjos, nesistengiant uždirbti. Nesitikime kažko stebuklingo“, – sakė vienas projekto „Jokios reklamos“ sumanytojų.
Reklamos rinkos nepaveiks?
Jei daug gyventojų atsisakytų reklamos į pašto dėžutes, taip besireklamuojančioms įmonėms tektų ieškoti kito būdo priminti apie save, pavyzdžiui, vietoje skrajučių platinti savo reklamą su periodine spauda.
Tačiau komunikacijos planavimo agentūros OMD generalinis direktorius Darius Gricius spaudos viltis sulaukti daugiau reklamos užsakymų vertina skeptiškai.
„Galvoju, kad tai iš principo didelės įtakos nepadarys. Vienas dalykas – žmonės yra tinginiai. Nelabai tikiu, kad atsiras didelis procentas žmonių, kurie užsiklijuotų tokį lipduką ant savo pašto dėžutės, kad jie nenori gauti reklamos. Netikiu, kad tai bus didelio masto reiškinys. Nes iki šiol pagal įstatytimę bazę žmogus turėjo sutikti gauti reklamą į pašto dėžutę, bet kiek yra sutikusių, o kiek gaunančių reklamą?“ – kalbėjo D.Gricius.
Jis teigia manąs, kad lipdukus ant pašto dėžučių užsiklijuos nedaugelis. Todėl reklamos užsakovai praras nedaug potencialių klientų ir reklamuotis spaudoje neskubės.
„Be to, neįsivaizduoju teisinio kelio įrodant, kad tas platintojas įmetė tą reklamą į tą pašto dėžutę. Galima pasakyti, kad tai galbūt kaimynas ėmė ir įmetė jums. Nebent visa laiptinė yra nesutinkanti. Sunkiai įsivaizduoju bylą dėl tokio smulkaus dalyko. Tai labiau gražus valdžios poelgis, kad ji rūpinasi vartotojų teisėmis negauti reklamos“, – sakė D.Gricius.
Net jeigu ir atsirastų daug gyventojų, atsisakiusių reklamos į pašto dėžutes, tai nereikštų, kad tiek pat reklamos atsirastų spaudoje.
„Manau, kad daugiau tą nulems ekonominiai svertai, kur bus racionaliau ir pigiau platinti, kur platinimas bus tikslingesnis. Tai tikrai nebus tas įstatyminis aktas, kuris pakeis šitą rinką“, – sakė D.Gricius.
Lietuvos komunikacijos agentūrų asociacijos valdybos pirmininkas Gintaras Šeputis 15min.lt sakė, kad iš esmės reklamos rinkos šis draudimas nepakeis. Dalis žmonių, kurie tikrai nekenčia reklamos, jau greičiausiai žino apie draudimą ir lipdukus užsiklijavo. Tačiau, G.Šepučio teigimu, tokių žmonių nėra daug.
Kai kurie galbūt neklijuos lipduko nenorėdami visiškai atsisakyti reklamos, kurios prireikia, pavyzdžiui, perkant kompiuterį.
G.Šepučio teigimu, su spauda reklamas platinti galbūt pradės tos įmonės, kurios nematys kitokio būdo pasiekti potencialų klientą. Tačiau yra ir kitų būdų.
„Man yra tekę gyventi ne Lietuvoje. Puikiai prisimenu – užeini į laiptinę, ten sudėti leidiniai laiptinėje ir kas nori, tas pasiima. Tai paprastas sprendimas“, – sakė G.Šeputis.