Lietuvos pašto paslaugos keltis į internetinę erdvę pradėjo prieš gerą penkmetį. Pasitelkiant Europos Sąjungos fondų lėšas ilgainiui sukuriama vis daugiau paslaugų, o esamos – tobulinamos. Dabar Lietuvos pašto interneto svetainė siūlo ne vieną paslaugą tiek verslui, tiek gyventojams – nuo siuntų užsakymo suformavimo, mokesčių mokėjimo, galimybių tvirtinti ar saugoti sąskaitas faktūras iki siuntų kelionės stebėjimo ar leidinių užsakymo.
Paklaustas, kokiomis e. paslaugomis vartotojai naudojasi dažniausiai, Lietuvos pašto Strategijos ir plėtros departamento vadovas Mikas Jovaiša pirmiausia įvardijo E. pristatymo sistemą. Anot pašnekovo, prie jos šiuo metu yra prisijungę 9,5 tūkst. fizinių ir per 1 tūkst. juridinių asmenų bei daugiau nei 900 valstybės institucijų.
„Administruojama E. pristatymo sistema yra alternatyva registruotųjų laiškų siuntimui. Aktyviausiai informacija elektroniniu kanalu tarpusavyje keičiasi valstybės institucijos, tačiau vis dažniau ir verslas bei gyventojai naudojasi E. pristatymo sistemos teikiamomis galimybėmis, užuot siuntę registruotąjį laišką ar keliavę į pačią instituciją įteikti ar atsiimti svarbių dokumentų ar pažymų“, – aiškino M. Jovaiša.
Šiemet per E. pristatymo sistemą išsiųsta apie 180 tūkst. elektroninių siuntų: oficialių raštų ir pranešimų, prašymų, pažymų ir kitų dokumentų.
Šiemet per E. pristatymo sistemą išsiųsta apie 180 tūkst. elektroninių siuntų: oficialių raštų ir pranešimų, prašymų, pažymų ir kitų dokumentų. Daugiausia dokumentų išmaniuoju būdu yra išsiuntusi „Sodra“, Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI), LR Vyriausybės kanceliarija, Policijos departamentas, Valstybinė ligonių kasa.
M. Jovaiša atkreipė dėmesį ir į dar vieną naujovę – per E. pristatymo sistemą gali būti siunčiamos ir hibridinės siuntos. Tada elektroniniu būdu Lietuvos paštui perduota informacija automatiškai atspausdinama, sudedama į vokus ir vėliau registruotuoju paštu pristatoma gavėjams. Prisijungti prie E. pristatymo sistemos – www.epristatymas.lt – gali kiekvienas Lietuvos gyventojas ar verslo įmonė. Elektroninės siuntos per E. pristatymo sistemą yra siunčiamos nemokamai.
Populiari – e. savitarna
Dar viena įmonėms ir gyventojams aktuali e. paslauga – Lietuvos pašto savitarnos sistema, kuri leidžia savarankiškai paruošti išsiųsti norimą pašto korespondenciją ar siuntinius, nepakilus nuo darbo stalo. „Išsiųsti laišką su dokumentais ar didesnį pašto siuntinį dar niekada nebuvo taip greita ir paprasta“, – tikino M. Jovaiša.
Jo teigimu, šiuo metu prie e. savitarnos sistemos jau yra prisijungę per 5,3 tūkst. verslo įmonių ir organizacijų. „Skaičiuojama, kad šįmet Lietuvos pašto verslo klientai naudodamiesi e. savitarnos sistema yra išsiuntę beveik 500 tūkst. pašto siuntų. Kas mėnesį vidutiniškai apie 15–20 proc. išauga pašto siuntų, pateiktų per elektroninę Lietuvos pašto savitarnos sistemą, skaičius“, – apie e. paslaugų aktualumą kalbėjo pašnekovas.
Paklaustas, kaip ši sistema veikia, M. Jovaiša aiškino paprastai: „Klientas, prisijungęs prie elektroninės Lietuvos pašto sistemos ir suvedęs reikiamus duomenis, suformuoja siuntimo užsakymą ir ant siunčiamos siuntos užklijuoja atsispausdintą specialų lipduką. Tokią siuntą belieka atiduoti įmonę, organizaciją aptarnaujančiam pašto darbuotojui arba pristatyti į paštą. Per e. savitarną pateikiamos siuntos pašte priimamos be eilės.“
Negana to, E. savitarna suteikia galimybę sekti siunčiamų registruotųjų siuntų kelią. M. Jovaiša pabrėžė, kad naudojantis e. savitarnos sistema išvengiama adresavimo klaidų: automatiškai tikrinami suvesti adresai, siuntoms Lietuvoje priskiriami pašto kodai, o į užsienį siunčiamoms siuntoms parenkami reikiami užpildyti muitinės dokumentai ir klientui nurodoma, kaip teisingai juos užpildyti.
„Kitąmet planuojama e. savitarnos funkcionalumą pritaikyti ir fizinių asmenų poreikiams“, – ateities planus atskleidė M. Jovaiša.
Ne ką mažiau, pasak Lietuvos pašto Strategijos ir plėtros departamento vadovo, vartotojams patraukli elektroninė prenumeratos sistema – www.prenumeruok.lt. „Spaudos leidinių prenumerata apskritai yra viena iš populiariausių pašto paslaugų. Ši sistema buvo sukurta klientų patogumui prenumeruoti spaudos leidinius ne tik paštuose, bet ir internetu“, – kalbėjo M. Jovaiša.
Kitąmet planuojama e. savitarnos funkcionalumą pritaikyti ir fizinių asmenų poreikiams.
Siuntinio kelionė – mobiliajame telefone
Mobilioji Lietuvos pašto programėlė yra skirta išmaniesiems įrenginiams, palaikomiems tiek su „Android“, tiek ir iOS operacinėmis sistemomis.
M. Jovaiša pasakojo, kad dažniausiai per mobiliąją Lietuvos pašto programėlę yra atliekama registruotųjų pašto siuntų paieška. „Apie siuntos buvimo vietą gavėjas yra informuojamas aktyviaisiais pranešimais, kuriuos gauna į išmanųjį įrenginį.
Taip pat mobiliojoje programėlėje yra įdiegta elektroninė skaičiuoklė, ja patogu apskaičiuoti siuntos ar pinigų perlaidos siuntimo įkainius. Su interaktyviaisiais žemėlapiais lengva rasti artimiausią paštą, finansinių paslaugų „PayPost“ skyrių, siuntų savitarnos „LP EXPRESS“ terminalų ar siunčiamųjų laiškų dėžučių buvimo vietas visoje šalyje“, – mobiliosios programėlės suteikiamas paslaugas vardijo pašnekovas.
Parsisiųsti mobiliąją Lietuvos pašto programėlę į išmaniuosius įrenginius galima nemokamai iš oficialių „App Store“, „Google Play“ internetinių parduotuvių.
M. Jovaiša tikino, kad atsižvelgiant į klientų poreikius elektronines paslaugos yra nuolat tobulinamos. Diegiami įvairūs nauji funkciniai įrankiai, skirti dar patogesniam naudojimuisi. Kitų metų planuose – galimybės ir gyventojams siuntas apdoroti savarankiškai, naudojantis elektronine Lietuvos pašto savitarnos sistema.