Pernai lapkritį už plieninių ir PET pakuočių surinkimą ir tvarkymą buvo įvestas mokestis – po 2,5 euro cento už vieną pakuotę. Šių metų sausį jis buvo padidintas iki 3 euro centų. Mokestį „Užstato sistemos administratoriui“ teko įvesti dėl didelio lietuvių uolumo grąžinant tarą.
„Sistema veikia taip, kad jai yra sumokamas užstatas už visas į rinką išleistas pakuotes, ir sistema grąžina tą užstatą vartotojams. Už nesugrąžintas pakuotes užstatas lieka sistemai, juo ir finansuojama sistema. Kadangi netikėtai, neprognozuotai didelis grįžtamumas, nes sistema labai efektyvi, dabar už tą malonumą tenka susimokėti“, – 15min pasakojo Aludarių gildijos prezidentas Saulius Galadauskas.
Skaičiuojama, kad pirmaisiais sistemos veikimo metais bus surinkta apie 73 proc. visų į rinką išleistų metalinių ir PET pakuočių bei 61 proc. stiklinių pakuočių. Per metus Lietuvos gyventojai į taromatus sunešė beveik 400 mln. pakuočių.
Viena vertus, tai yra gerai, nes saugoma aplinka. Kita vertus, pakuočių perdirbimo kaina kyla, todėl gėrimų gamintojams ir importuotojams tai yra papildoma finansinė našta.
„Mes, Aludarių gildija, esame vieni didžiausių pakuočių tiekėjų į rinką, turime ne tik alų, bet ir sidrą, vandenį. Ar tai mums maloni naujiena? Džiaugsmu netrykštame, bet suprantame tai kaip neišvengiamybę, nes aukšti ekologijos standartai kainuoja, socialiai atsakingas verslas turi suprasti, kad nemokamų pietų nebūna. Tokie standartai, kokius demonstruoja Lietuva – mes tapome viena pirmaujančių šalių pagal pakuočių tvarkymą, – kainuoja“, – sakė S.Galadauskas.
Jis aiškino negalintis kalbėti gamintojų vardu apie kainas, tačiau tikėtina, kad anksčiau ar vėliau papildomos jų patiriamos išlaidos bus perkeltos vartotojams.
„Yra verslo logika, kad ilgainiui bet kokie padidėję kaštai atitenka vartotojui, vartotojas už tai susimoka. Visi nori būti konkurencingi, visi bando absorbuoti (išlaidas), galbūt iškart padidina (kainas), nes nebegali jau tų padidėjusių kaštų priimti. Atitinkamai nuo to ir priklausys, didės kainos ar ne“, – kalbėjo Aludarių gildijos prezidentas.
Tuo metu asociacijos „Lietuvos gėrimai“ direktorė Gintė Levišauskaitė pastebėjo, kad kainos kyla jau dabar, tačiau sunku išskirti vieną to priežastį.
„Galime patvirtinti, kad kainų kilimo tendencijos yra, tačiau tai yra vidiniai įmonių klausimai ir kainos kyla dėl įvairių priežasčių tiek dėl didėjančių tarifų, tiek dėl žaliavų kainų augimo ir kt.“, – 15min sakė ji.
G.Levišauskaitė tikino, kad negali pasakyti, kaip tiksliai kainas paveiks išaugęs tarifas.
„Tai priklauso nuo kiekvienos įmonės individualių susitarimų, kaip ir kokiais etapais bus didinamos kainos, bet manome, kad tai įtakos tikrai turės, kadangi gamintojų lūkesčiai buvo, kad sistema veiks efektyviai ir papildomų kaštų nesukels“, – sakė G.Levišauskaitė.