„Lietuvoje akcizas dyzeliniam kurui šiuo metu yra vienas mažiausių Europos Sąjungoje ir jis yra ženkliai mažesnis nei benzinui ir tai sukuria tam tikras paskatas pirkti tam tikrus automobilius, kurie turi pasekmes CO2 emisijoms“, – žurnalistams Seime ketvirtadienį kalbėjo I.Šimonytė.
Vyriausybės vadovė teigė, kad siūlymai, kaip mažinti taršą, yra ES žaliojo kurso paketo sudėtinė dalis, Bendrijai siekiant amžiaus viduryje tapti klimatui neutralia ekonomika.
„Tikrai mes nekalbame apie kažkokį įsigaliojimą nuo sausio 1 dienos, tai nėra ateinančių metų biudžeto sudėtinė dalis, bet Seimui bus teikiama visa eilė įstatymų pakeitimų, kurių pagrindinis tikslas yra įgyvendinti tai, ką Europos Sąjunga yra sutarusi“, – sakė premjerė.
„Ir kadangi transportas yra tas sektorius, kurio išmetimai Lietuvoje per pastaruosius 15 metų smarkiai išaugo, tai yra tas sektorius, kuriame tuos išmetimus įvairiomis priemonėmis tiesiog reikės sumažinti, įskaitant ir mokesčių priemonėmis“, – pridūrė ji.
Aplinkos ministerija pranešė, kad naujos Akcizų įstatymo pataisos numato nuo 2024 metų dyzelino akcizo tarifą suvienodinti su benzino akcizu. Jos teigimu, kartu su automobilių taršos mokesčiu tai paskatins gyventojus vengti taršiausių dyzelinių automobilių.
Įprastam dyzelinui šiuo metu taikomas 372 eurų už 1 tūkst. litrų akcizas, tačiau nuo 2023 metų sausio jį planuojama padidinti iki 410 eurų, nuo 2024 metų – iki 466 eurų (toks dabar yra akcizas bešviniam benzinui), o nuo 2025 metų – iki 500 eurų.
Pataisos, be to, numato 2023-2025 metais siaurinti iškastiniam kurui taikomas akcizų lengvatas arba jų išvis atsisakyti, didinti gazolių, akmens anglies, kokso ir lignito akcizų tarifus, taip pat įvesti akcizą šildymui skirtoms durpėms.
Pavyzdžiui, šildymui skirtam dyzelinui (buitiniam krosnių kurui) dabar taikomas lengvatinis akcizas – 21,14 euro, tačiau nuo 2023 metų jį siūloma didinti iki 140 eurų, o nuo 2024 metų – iki 372 eurų už 1 tūkst. litrų.
Šildymui skirtoms durpėms nuo 2023 metų būtų įvedamas 10 eurų už toną akcizas, o nuo 2024 metų jis būtų jau 20 eurų.
Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO) pirmajame Lietuvos aplinkosauginio veiksmingumo vertinime teigė, kad būtina laipsniškai didinti dyzelino akcizą bent iki dabartinio benzino akcizo lygio.