Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Investuotojo pradžiamokslis: prekybos strategijos ir kaip pradėti prekiauti?

Infliacijai nepaliekant pinigų ramybėje, vis daugiau žmonių nusprendžia investuoti. Tačiau pati pradžia, kaip ir daugelyje sričių, gali atrodyti labai paini ir nesuprantama. Nuo ko pradėti? Kokie turėtų būti pirmieji žingsniai?
Finansų rinkos
Finansų rinkos / 123RF.com nuotr.

Finansų tarpininkės „Admiral Markets UK Ltd“ Lietuvos atstovybės direktorius Arnoldas Straigis įsitikinęs, kad pirmiausiai reikia susikurti prekybos strategiją. Jos reikia ne tik naujokams, bet ir patyrusiems investuotojams, nes turint strategiją lengviau orientuotis finansų rinkose. O laikui bėgant, gali gerokai pagerinti jūsų prekybos rezultatus ir sprendimų priėmimą.

„Daugelis žmonių mano, kad rinkos yra atsitiktinės, todėl jie mieliau prekiauja pasikliaudami savo nuojauta. Kartais tikrai įmanoma gauti didelį pelną per vieną sandorį, kurį įkvėpė tik intuicija. Tačiau tokia sėkmė yra gryno atsitiktinumo dalykas ir nėra jokios garantijos, kad jums pavyks ją pakartoti.

Strategijos reikia ne tik naujokams, bet ir patyrusiems investuotojams, nes turint strategiją lengviau orientuotis finansų rinkose.

Todėl prekybos strategija yra labai svarbi kiekvienam investuotojui. Nors gali pasirodyti kaip laiko švaistymas, tačiau ji padės nepasimesti. Joje nurodomi investuotojo finansiniai tikslai, įskaitant rizikos toleravimo lygį, ilgalaikius ir trumpalaikius finansinius poreikius, mokesčių poveikį bei tai, kiek laiko planuojama investuoti. Žinios – geriausias investuojančio žmogaus draugas, todėl prieš pradedant privalu susipažinti su rinkomis, kas jose vyksta, suprasti dabartines rinkos tendencijas ir modelius, sudalyvauti mokymuose, seminaruose ar vebinaruose. Tik taip galima suvaldyti riziką prarasti pinigus“, – pabrėžia ekspertas.

Asmeninio arch. nuotr./Arnoldas Straigis
Asmeninio arch. nuotr./Arnoldas Straigis

Kas tai?

Didžiajai daliai naujokų gali kilti klausimas – kas yra ta prekybos strategija? Paprastais žodžiais tariant, prekybos strategiją galima prilyginti prekybos planui. Tai – investavimo metodika, taisyklės ir kriterijai, kuriais grindžiant priimami investavimo sprendimai. Prekybos strategija gali būti paprasta arba sudėtinga, apimti tokius aspektus, pavyzdžiui, investavimo stilius, akcinių bendrovių vertė, techniniai rodikliai, fundamentalioji analizė, pramonės sektorius, portfelio diversifikavimo lygis, laikas, tolerancija rizikai, svertas, mokesčių aspektai ir panašiai.

„Svarbiausia, kad prekybos strategija būtų nustatyta remiantis objektyviais duomenimis bei analize ir jos būtų kruopščiai laikomasi. Kartu prekybos strategija turėtų būti periodiškai iš naujo įvertinama ir koreguojama, kai keičiasi rinkos sąlygos arba individualūs tikslai“, – tvirtina A. Straigis.

Prekybos strategiją paprastai sudaro trys etapai: planavimas, sandorių sudarymas ir sandorių vykdymas. Kiekviename proceso etape su strategija susiję rodikliai matuojami ir keičiami atsižvelgiant rinkų pokyčius.

Svarbiausia, kad prekybos strategija būtų nustatyta remiantis objektyviais duomenimis bei analize ir jos būtų kruopščiai laikomasi.

„Tačiau pačių prekybos metodikų ir strategijų – ne viena ir ne dvi, todėl bet kuris investuotojas gali pasiklysti, nesvarbu, koks patyręs jis bebūtų. Šiuo atveju svarbu tinkamai tikrinti pranešimus, vertinti rinkos situaciją, prekybos indiktorius. Taip pat turėti taisykles, kurios nustato bendrą portfelio rizikos dydį ir jos valdymą“, – teigia A. Straigis.

Nuo to pradėti strategijos kūrimą?

Nepaisant to, kad yra šimtai egzistuojančių strategijų, galite pabandyti sukurti tinkančią sau. Be to, norint sukurti savo strategiją, nebūtina turėti daugiametės prekybos patirties, užtenka žinoti pagrindines investavimo taisykles ir tendencijas.

„​​Gera investavimo strategija turi būti atspari nepalankioms oro sąlygoms, t. y. ji turi būti pajėgi veikti bet kokiomis rinkos sąlygomis, net jei tam tikromis sąlygomis jos rezultatai geresni“, – komentuoja jis.

Žingsniai, kaip sukurti savo prekybos strategiją:

Tikslas. Prieš pradedant prekiauti, svarbu žinoti, kokį tikslą norite pasiekti. Norite padidinti savo pinigų vertę pakilus akcijų vertei? O gal tiesiog ieškote papildomo pajamų šaltinio?

Investuotojo profilis. Koks esate žmogus? Linkęs rizikuoti ar bijote prarasti pinigus? Nuo to priklausys, kiek rizikos galėsite prisiimti. Ir nepaisant to, svarbu niekada nerizikuoti daugiau nei galite sau leisti. Tuo labiau nereikėtų investuoti ar prekiauti su skolintais pinigais.

Investavimo rūšis. Norite investuoti aktyviai ar pasyviai? Kasdien stebėsite investicijas ir reaguosite į pokyčius keičiantis rinkos sąlygoms? Ar norite laikyti savo pinigus finansiniame produkte, kuris po kurio laiko jums atneš naudos? Nuo to priklauso, į ką investuosite.

Investicijų rūšis. Prieš investuojant svaru nuspręsti, kokiose rinkose prekiaujama. Galbūt norėtumėte pirkti akcijas? O gal fondus, ETF ar obligacijas?

Laikas. Kiek laiko ketinate skirti investavimui? Ir kiek laiko norite laikyti savo pinigus?

Kas yra gera prekybos strategija?

Bet kaip žinoti, kad susikurta prekybos strategija iš tiesų yra gera?

„​​Reikia pabrėžti, kad nei viena strategija neužtikrina 100 proc., jog ji veiks gerai ir gausite tik pelną. Net ir patyrę investuotojai, kurie ilgus metus tuo užsiima, negali nuspėti, kaip keisis rinkos situacija ir net viena nedidelė žinia gali rinkas kilstelėti iki nematytų auktųmų arba žemumų. Tačiau turint tinkamą prekybos sistemą, galėsite pasverti galimybes ir lengviau priimti pelningus sprendimus“, – įsitikinęs A. Straigis.

Būtent ekonominė ir net geopolitinė situacija pasaulyje gali nulemti, kiek kainuos pasirinktas finansinis instrumentas. Renkantis strategiją rekomenduojama atsižvelgti ir sprendimus priimi priklausomai nuo bendro ekonominio klimato. Akcijų, valiutų ir kitos rinkos gali reaguoti į vyriausybių pranešimus apie darbo rinkos situaciją, keliamas arba mažinamas palūkanų normas, visuomenėje vyraujančias nuotaikas ir gyventojų lūkesčius ar net žiniasklaidos pranešimus.

Nei viena strategija neužtikrina 100 proc., jog ji veiks gerai ir gausite tik pelną.

„Jei staiga pastebėjote, kad pasirinkta prekybos strategija nebeveikia, priežasčių pirmiausia reikia ieškoti rinkose, stebėti, ar nepasikeitė jos sąlygos. Svarbu pritaikyti prekybos sistemą prie esamų rinkos sąlygų, ieškoti galimybių, kurie tuo metu kyla arba leidžia investicijoms nenuvertėti. Pavyzdžiui, šiuo metu galima atkreipti dėmesį į tokius sektorius, kaip telekomunikacijų, komunalinių paslaugų ir kasdienių vartojimo prekių įmones bei indeksus ir fondus, kuriuose jie dominuoja. Tačiau investavimas gali būti rizikingas, tad verta pagalvoti kaip galima diversifikuoti investicijas ir sumažinti susijusią riziką“, – pabrėžia A. Straigis.

PLAČIAU SKAITYKITE: Ekonomikos nuosmukis – galimybių laikotarpis: ekspertas atsako, kur investuoti recesijos metu

Tiesa, nenuvertinkite savo prekybos strategijos ir neskubėkite jos keisti, nes skuboti sprendimai gali lemti nuostolius.

Be to, labai svarbu išsirinkti sau tinkamą prekybos stilių. A. Straigis tvirtina, kad tai daugiausia lemia laikas, kurį galite skirti prekybai. Pavyzdžiui, jegu norite sėdėti priešais prekybos terminalą, per dieną sudarydami ir baigdami kelis sandorius, tokiai prekybai geriausiai tiktų apibūdinimas kaip Dienos prekyba. Tačiau jei investuoti norite retkarčiais, atkreipkite dėmesį į swing prekybą, ar ilgalaikes investavimo strategijas.

„Laikas, kurį ketinate skirti investavimui – vienas svarbiausių veiksnių, kuris lems ne tik kaip, bet ir į ką investuosite. Aktyvus prekiautojas, kuris kiekvieną dieną daug prekiauja, nuolat įeina į rinką ir iš jos išeina, siekdamas vos kelių punktų pelno iš vieno sandorio, taiko prekybos strategiją vadinamą skalpavimu. Tuo tarpu swing prekiautojai atvirą sandorį laiko kelias dienas, savaites ar net mėnesius“, – apibendrina A. Straigis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos