Kuria ne visi
MMB mugės metu daugybė jaunuolių stengėsi ne tik parduoti savo gaminamą produkciją, bet ir siekė tiesiog prisistatyti visuomenei, papasakoti apie save. Dalis komandų panašaus pobūdžio renginyje dalyvavo pirmą kartą, tačiau buvo ir tokių, kuriems tokios mugės – įprastas reiškinys. Mokiniai renginyje taip pat kovojo dėl gausybės apdovanojimų, kuriuos įsteigė Marijampolės regiono verslininkai.
Didžioji dalis jaunųjų verslininkų patys kuria tam tikrą produkciją, rūpinasi marketingo bei rinkodaros klausimais. Dauguma mokinių startuolių save reklamuoja socialiniuose tinkluose, o savo produkciją realizuoja mokyklose, mugėse, internete. Jaunieji verslininkai atskleidė, kad įvertinę laiko, darbo bei žaliavų sąnaudas, jie savo produkcijai užsideda maždaug 30–60 proc. antkainį. Didžioji dalis jaunųjų verslo atstovų tikino, kad MMB įgyta patirtis jiems pravers ateityje, kuriant savo įmones.
Nors didžioji dalis jaunuolių savo jėgomis kuria tam tikrą produkciją, tačiau tarp mugės dalyvių buvo galima sutikti ir tokių, kurie nieko patys negamina, tačiau verčiasi tam tikrų prekių perpardavimu arba teikia įvairias paslaugas. Pavyzdžiui, iš Alytaus šv. Benedikto gimnazijos atvykusi MMB „Snaks“ lietuviams siūlo įsigyti Anglijoje populiarių, tačiau mūsų šalyje niekur neparduodamų sausainių, o iš šio paties miesto Putinų gimnazijos atvykusi MMB „Nailed it“ teikia nagų priauginimo, korekcijos ir gelinio lakavimo paslaugas.
Dėmesys ekologijai
Nemažai šventės dalyvių verčiasi ekologiškų produktų gamyba. Štai Kauno Kovo 11-osios gimnazijos MMB „Tegu-Degu“ gamina ekologiškas LED lempučių girliandas, kurios prijungiamos prie alternatyvių elektros šaltinių, tokių, kaip saulės baterijos. Kaip pasakojo šios bendrovės narė Gabija Valauskytė, minėtas girliandas labai patogu naudoti gamtoje, įvairių pastatų apšvietimui, kambario dekoracijoms.
Vilniaus Radvilų gimnazijos bendrovė „SweetGreen“ visus kvietė vaišintis įvairiais prieskoniais, arbatomis, džiovintomis daržovėmis ir panašiais produktais. Šios MMB narė Lina Altuchovaitė teigė, kad labiausiai klientai mėgsta netradicinius gaminius: arbatas su moliūgais ir burokėliais.
Alytaus Adolfo Ramanausko Vanago gimnazijoje veikianti įmonė „GGA bio kvapai“ gamina natūralius patalpų kvapiklius.
„Pati esu alergiška cheminiams kvapams, tad pabandėme juos paversti natūraliais. Šiuo metu siūlome penkių rūšių kvapiklius, bet turime minčių plėsti savo veiklą. Esame jau vieną siuntą savo produkcijos išsiuntę net į Italiją“, – pasakojo šio startuolio atstovė Aurita Inokaitytė.
Kvapų verslą vysto ir Alytaus šv. Benedikto gimnazijos „ZuZu“ bendrovė. Ji klientams siūlo įsigyti penkių Lietuvos regionų kvapus. Jaunoji verslininkė Raminta Griškaitė tvirtino, kad įmonė ketina plėstis į užsienį ir bandys siūlyti skirtingus gimtinės kvapus įsigyti lietuviams emigrantams.
Gražiškių gimnazijos jaunimo bendrovės „Lašelis gamtos“ nariai taip pat savo veiklą norėjo susieti su ekologija, todėl nusprendė gaminti kaklo papuošalus su įvairių augalų sėklomis.
„Galima rinktis pakabukus su medžių, daržovių ar gėlių sėklomis. Gaminame papuošalus ir pagal individualius užsakymus. Šiais laikais, kai iškertama tūkstančiai hektarų medžių, juos atsodinti yra labai svarbu, tad mes skatiname papuošaluose esančias sėklas panaudoti pagal paskirtį“, – sakė gražiškietė Gabija Savaikaitytė.
Gamtai ir sveikatai palankius produktus gamina ir Vilkaviškio „Aušros“ gimnazijos mokinių startuolio „Mui Mui“ nariai. Jie iš ožkų pieno, levandų, medaus, medetkų ir kitų panašių ingredientų gamina muilus. Išskirtiniai ir jų pavadinimai: „Sielos voratinklių valymas“, „Atgal į gamtą“, „Kleopatros grožio paslaptis“ ir kt.
Socialinės idėjos
Dalis MMB mugėje prisistačiusių startuolių turėjo socialinę paskirtį. Pavyzdžiui, žvakes iš natūralaus vaško gaminantis Šakių „Žiburio“ gimnazijos verslininkų kolektyvas „Vaškuolė“ savo veiklą pradėjo, norėdamas surinkti kuo daugiau pinigų, kuriais galėtų paremti Šakių vaikų dienos centrą. Kauno Kovo 11-osios komanda „Second Touch“ ne tik pristatė aksesuarų kolekcijas, kurių gamybai naudoja padėvėtos odos gaminius bei atraižas, bet ir į savo veiklą įtraukia negalią turinčius vaikus. Jų komandoje – net šeši.
„Kad ir kaip bebūtų liūdna, mūsų visuomenė nėra tokia tolerantiška, kaip mes dažnai įsivaizduojame. Dirbdami kolektyve vaikai su negalia ne tik įgyja jiems labai reikalingų įgūdžių, bet ir jaučiasi bendruomenės dalimi, kas jiems yra labai svarbu“, – sakė „Second Touch“ narė Diana Juškevičiūtė.
Alytaus Putinų gimnazijos startuolio „Meraki photography“ nariai taip pat neretai dalyvauja įvairiose socialinėse akcijose – nemokamai fotografuoja daugybę renginių, ypatingai tų, kuriuose dalyvauja pagalbos stokojantys asmenys. Vis dėlto šiems jauniesiems verslininkams užsakymų taip pat netrūksta.
„Dažnai darome įvairias fotosesijas, fotografuojame vestuves, gimtadienius, krikštynas, kitas šventes. Dirbame ne po vieną, o kaip komanda. Esame keturiese ir visi fotografuojame skirtingas situacijas: kas koncentruojasi į žmonių emocijas, kas į aplinkos detales, o kas į šventės ar renginio svečius. Mūsų nuotraukos išskirtinės tuo, kad savo klientams dėl komandinio darbo galime pasiūlyti pačios įvairiausios stilistikos darbų“, – sakė Gintarė Kazlauskaitė.
Jos kolegė Ieva Jurčikonytė atskleidė, kad jau balandį viena „Meraki photography“ nuotrauka papuoš vieno norvegiško žurnalo viršelį.
Naujosios technologijos
Dalis Marijampolėje vykusios MMB mugės dalyvių jau dabar gali pasigirti stulbinama sėkme. Pavyzdžiui, Alytaus šv. Benedikto gimnazijos jaunųjų verslininkų komanda „Make it simple“ šiandien verčiasi mobiliųjų programėlių kūrimu. Nuo vaikystės naujosiomis technologijomis besidomintys šios įmonės vaikinai pastebėjo, kad Lietuvoje yra daug firmų, siūlančių sukurti internetinius puslapius, tačiau mobiliųjų programėlių kūryba užsiima vos viena kita. Supratę, kad tai gali būti jų verslo niša, alytiškiai išsiuntė pasiūlymą Kauno „Žalgirio“ krepšinio klubo administracijai. Ši sutiko bendradarbiauti su jaunuoliais, kurie ir sukūrė komandai mobiliąją aplikaciją.
„Apie mūsų darbus žmonės perduoda vieni kitiems iš lūpų į lūpas. Iš pradžių klientams siūlome daug mažesnes nei rinkos kainas. Negalime iš karto užsiprašyti didžiulių sumų. Mums labai svarbu įsitvirtinti rinkoje. Dabar dirbame ties vienos įmonės ir krepšinio komentatoriaus Roberto Petrausko protmūšio programėlėmis“, – pasakojo Emilis Valiukonis.
Naujosiomis technologijomis verčiasi ir Kauno Juozo Grušo menų gimnazijos MMB „Help at need“, sukūrusi mobiliąją programėlę, kuri suteikia galimybę negalią turintiems žmonėms išsikviesti pagalbą, ne tik nutikus nelaimei, bet ir kasdienėje veikloje.
Žadina patriotiškumo jausmus
Nemažai jaunųjų verslininkų startuolių verčiasi įvairių rankdarbių gamybą. Tarp mugės dalyvių buvo galima sutikti tų, kurie siūlė įsigyti pieštukines, kosmetines, zodiako ženklų apyrankes, kilimėlius, rankšluosčius, interjero detales, specialias kišenėles pinigams, ausinių dėkliukus ir kt.
Buvo ir tokių, kaip Šakių „Žiburio“ gimnazijos „Travel and scratch“ įmonė, siūlanti nusipirkti nutrinamą žemėlapį. Anot Elvino Choko, šis žemėlapis labai populiarus tarp keliones mėgstančių asmenų. Aplankę vieną ar kitą šalį žmonės šiame žemėlapyje paprasčiausiai nutrina jos kontūrus ir ji pakeičia spalvą. Taip galima vizualiai matyti, kurios šalys jau aplankytos.
Kauno Vyturio gimnazijos „Night Flash“ kolektyvui idėja gaminti išskirtinius atšvaitus, šviesą atspindinčius pakabukus ir net batų raištelius kilo po to, kai netoli jų mokyklos sankryžoje įvyko skaudi nelaimė. Mokiniai suprato, kad saugumas kelyje – pats svarbiausias dalykas. Jaunuoliai ateityje norėtų pradėti gaminti ir juodos bei rudos spalvos atšvaitus, kokių šiandien mūsų šalyje dar nėra.
Marijampolėje vykusioje mugėje akį traukė Alytaus Piliakalnio progimnazijos „AP Store“ jaunuolių iš virvelių kuriami indai. Nors vieną indą pagaminti užtrunka 1–2 val., tačiau, pasak šios įmonės atstovų, verslas tiesiog klesti. „AP Store“ netgi planuoja kitais metais iš virvelių pradėti gaminti kuprines bei rankines.
Dalis jaunuolių siūlė nusipirkti maisto produktų: šviežių bandelių, išskirtinio skonio karamelės ar net miltų ir kitų pyragui ar sausainiams reikalingų produktų mišinių.
Keletas MMB savo veiklą pradėjo, siekdami paminėti valstybės šimtmetį, protėvių tradicijas bei papročius. Štai Kauno maisto pramonės ir prekybos centre veikianti jaunųjų verslininkų įmonė „Ekoėja“ iš lininės medžiagos siuva žaislus. Šios bendrovės atstovėms norėjosi, jog dabartiniai vaikai kuo mažiau žaistų su plastikiniais žaislais, o rinktųsi sveikesnius aplinkai gaminius.
Paminėti Lietuvos šimtmetį siekia Kauno „Saulės“ gimnazijos startuolis „Kukarda“. Šios bendrovės nariai gamina tautinius aksesuarus su tam tikrų regionų motyvais.
„Skatiname žmones puoštis tautiniais motyvais ne tik valstybinių švenčių metu. Taip pat norime griauti mitus, kad tautinis kostiumas – nuobodus, negali būti interpretuojamas madingai. Savo gaminiais norime sukelti, ypatingai jaunimui, patriotinius jausmus, nenorime, kad jauni žmonės emigruotų į užsienį. Net mūsų šūkis skamba taip: „Aš žinau savo šaknis, o tu?“. Gal įsiklausę į šiuos žodžius jaunuoliai norės likti Lietuvoje ir čia kurti savo ateitį“, – vylėsi Povilas Petručionis.
Elementaru, kas paprasta
Unikalią idėją pristatė VDU „Rasos“ gimnazijos „Trunk – Tray“ vaikinai. Jie susirinkusiems pasiūlė kaip lengvai ir greitai susitvarkyti savo automobilio bagažinę. Tiesa, įsigyti savo sugalvotos priemonės jie dar nesiūlė, nes šiuo metu vyksta įvairūs testavimo darbai. Šios MMB nariai tikisi, kad į prekybą savo sugalvotą produktą galės paleisti jau po poros mėnesių.
„Mūsų bendrovės narys Mažvydas Slavickas sugalvojo specialią konstrukciją, kuri dedasi į bagažinę ir tarsi ją padalina į kelias dalis. Į jas galima susidėti skirtingus daiktus, pavyzdžiui, pirkinių krepšius. Visų jų dydžius galima lengvai keisti pagal norimus matmenis. Šiuo metu ieškome geriausių medžiagų, iš kurių galėtume daryti šį produktą. Svarbu, kad jis nebūtų per sunkus, nedužtų, nelūžtų, neplyštų, nebūtų per minkštas ir per kietas“, – vardijo Arvydas Riševičius.
Įdomi ir Kauno prezidento Valdo Adamkaus gimnazijoje veikianti jaunuolių bendrovė „EC Books“, kurianti vaikams edukacines knygutes apie gamtininko ir gydytojo profesijas. Patys bendrovės nariai iliustravo visus knygelės piešinius, galvojo užduotis, netgi samdėsi profesionalų knygos redaktorių. Per šiuos mokslo metus su savo siūlomu leidiniu jie aplankė 30 Kauno mokyklų, dalyvavo ne vienoje mugėje ir sulaukė didžiulės sėkmės.
Išrinktos geriausios bendrovės
Kaip pasakojo kartu su kitais Marijampolės regiono jaunųjų verslininkų klubo nariais Rasa Valaityte ir Andriumi Papečkiu šią MMB mugę organizavusi kybartietė Edita Naidaitė, kuo toliau, tuo lengviau suorganizuoti panašaus pobūdžio renginius.
Tiesa, tai nereiškia, kad darbo tenka įdėti mažiau nei ankstesniais metais. Priešingai, didėjant dalyvių skaičiui, auga ir rėmėjų skaičius, o laiko bendrauti su jais tenka vis daugiau. Palyginimui, pirmais metais mugėje dalyvavo vos 12 MMB, antrais – 22, o šiemet – jau 36. Prašyti verslininkų pagalbos taip pat kasmet tampa lengviau, jie vis mažiau spyriojasi skirdami paramą bei steigdami jauniesiems verslininkams prizus. O šiemet jų buvo išties daug – net 17 skirtingų nominacijų.
„Šiemet renginys yra išskirtinis ir tuo, kad jis vyko dvi dienas. Pernai ir užpernai viskas trukdavo vieną dieną. Taip pat šiemet Marijampolė yra paskelbta Lietuvos kultūros sostine, tad tokio tipo renginys tikrai tiko į bendrą šiai progai skirtų renginių kontekstą.
Šiemet visiems dalyviams parengėme išskirtinę programą – jie buvo pakviesti į ekskursiją po Marijampolę, dalyvavo protmūšyje apie Sūduvos kraštą ir specialioje konferencijoje apie atrastas ir neatrastas jaunimo verslumo galimybes. Man, kaip suvalkietei, labai svarbu, kad šiame regione daugėja mokomųjų mokinių bendrovių. Pirmais metais Marijampolės regione buvo vos dvi MMB, pernai – trys, o šiemet – jau šešios. Manau , jog šis renginys irgi prisideda prie MMB kūrimosi regione“, – mintimis dalijosi E.Naidaitė.
Mugės metu dalyviai kovojo ne vien dėl 17 skirtingų nominacijų, bet ir dėl galimybės vadintis viena iš dešimties geriausių šio renginio MMB. Jomis tapo „Lašelis gamtos“, „Mui Mui“, „Mangata“, Meraki photography“, „Help at need“, „Kukarda“, „Make it simple“, „EC Books“, „Second touch“ ir „Tegu-degu“. Buvo išrinkta ir pati geriausia šios MMB mugės bendrovė. Ja tapo „Make it simple“, besiverčianti mobiliųjų programėlių kūrimu.