Vis dėlto galimas JAV prezidento Donaldo Trumpo apkaltos procesas Senate greičiausiai gali priversti nukelti susitarimo ratifikavimą Kongrese iki kitų metų, pažymėjo Senato respublikonų daugumos lyderis Mitchas McConnellas.
Tai jau antras kartas, kai trys šalys paskelbė apie JAV, Meksikos ir Kanados prekybos susitarimo (USMCA) sudarymą.
Šis susitarimas yra skirtas pakeisti 25-erius metus galiojusį Šiaurės Amerikos laisvosios prekybos susitarimą (NAFTA), kurį D. Trumpas laiko „katastrofa“ Jungtinėms Valstijoms.
Pirmą kartą pasirašyta 2018 metų lapkričio mėnesį, USMCA susidūrė su politinėmis kliūtimis, ypač Jungtinėse Valstijose, kur opozicijoje esantys demokratai abejojo, ar susitarimas tikrai įpareigos Meksiką įgyvendinti darbo rinkos reformas, kuriomis siekiama suvienodinti sąlygas meksikiečių ir amerikiečių darbuotojams.
Meksikos prezidentas Andresas Manuelis Lopezas Obradoras, pirmininkavęs susitarimo pasirašymo ceremonijai, teigė, kad prekybos susitarimas „bus naudingas tiek Meksikos, tiek Amerikos darbuotojams“. Jis pavadino susitarimą „augimo varikliu“ visų trijų šalių ekonomikai.
Galutinis susitarimas, kurį dabar turi ratifikuoti visų trijų šalių įstatymų leidėjai, pakeis 1994 metais sudarytą Šiaurės Amerikos laisvosios prekybos susitarimą – istorinį paktą, kuris panaikino beveik visus muitus regione, padėjo integruoti regiono ekonomiką, o Meksikai padėjo generuoti eksportą.
Galiojant NAFTA, regiono, kuris sudaro beveik 30 proc. pasaulio ekonomikos ir kuriame gyvena beveik 500 mln. žmonių, prekyba pernai siekė 1,2 trln. JAV dolerių.
Visgi D. Trumpas pavadino NAFTA „blogiausiu prekybos sandoriu šalies istorijoje“, teigdamas, kad dėl susitarimo amerikiečių darbo vietos perkeliamos į pietus nuo sienos.
Analitikai teigia, kad USMCA daugeliu aspektų yra panaši į NAFTA, tačiau pagerins sąlygas Jungtinių Valstijų ūkininkus, įskaitant ūkininkus, gaminančius pieno produktus, kuriuos Kanada ypač siekė apriboti.
Naujasis susitarimas apima taisykles, skirtas pagerinti JAV automobilių darbuotojų konkurencingumą, reikalaujant, kad 40 proc. kiekvieno neapmokestinamo automobilio pagamintų darbuotojai, uždirbantys bent 16 JAV dolerių per valandą.
Be darbo taisyklių, antradienį pasirašytuose papildymuose numatytos griežtesnės aplinkosaugos nuostatų stebėjimo priemonės ir pašalinamas reikalavimas šalims suteikti bent 10 metų muitų išimtį biologiniams vaistams, užkertantis kelią pigesnėms generinių vaistų versijoms.