Juozas Rimas: sandorių rinkos prieštaravimai – dvejonės dėl įverčių ir tikėjimas ateitimi

Startuolių bumas, jų įverčių nestabilumas ir nemažėjantis užsienio investuotojų pasitikėjimas – tokios yra pagrindinės pirmojo šių metų pusmečio sandorių rinkos tendencijos. Akivaizdi ir sveikatos priežiūros bei atsinaujinančios energetikos sektoriuose besitęsianti konsolidacija.
Juozas Rimas
Juozas Rimas / "Cobalt" nuotr.

Kalbant apie startuolius, pasaulio mastu bene labiausiai matoma ir aptariama tendencija yra mažėjantys įverčiai. Vykstančiose derybose dėl rizikos kapitalo sandorių šiemet minimos gerokai mažesnės sumos nei prieš metus.

Ryškiausias šios tendencijos pavyzdys yra Švedijos finansinių technologijų bendrovė „Klarna“. Ji neseniai pritraukė 800 mln. USD investiciją. Po šio finansavimo raundo (vertinant pagal pritrauktą sumą) bendrovės įvertis sumažėjo 85 proc., iki 6,7 mlrd. USD. Lygiai prieš metus „Klarna“ buvo vertinama 45,6 mlrd. USD.

Lietuvoje ši tendencija labiausiai pastebima kai kuriuose smulkesniuose sandoriuose, kai finansavimą siekia pritraukti startuoliai, dar neįgiję „svorio“ rinkoje.

Technologijų sektorius ir pramonė išlaiko pasitikėjimą

Tuo metu rinkos lyderiai pirmąjį pusmetį gerino sandorių verčių rekordus. Pvz., Varšuvos biržoje listinguojama „Vercom“ už 84 mln. eurų įsigijo lietuvių įkurtą ir išvystytą elektroninio pašto rinkodaros platformą „MailerLite“, o mokėjimų platforma „kevin.“ A serijos finansavimo etape pritraukė net 65 mln. USD.

Tiesa, mūsų šalyje startuolių įvertinimai visada buvo kur kas blaivesni nei kitapus Atlanto. Tad daugelis jaunų verslų išmoko gyventi ir augti savo lėšomis ir tik vėlesniuose etapuose pritraukė finansavimą. Todėl ir įverčių mažėjimas labiau juntamas smulkesniuose sandoriuose.

Nepaisant geopolitinių iššūkių, strateginiai investuotojai demonstruoja pasitikėjimą Lietuvos ir kitų Baltijos šalių perspektyvomis. Stambūs sandoriai gamybos sektoriuje – geriausias to patvirtinimas. Štai, norvegų „Kongsberg Defence & Aerospace“, didžiausia Šiaurės šalių kosminių technologijų įmonė, įgijo 77 proc. Lietuvos mažųjų palydovų kūrėjos UAB „NanoAvionics“ akcijų, o BEWI, viena didžiausių pasaulyje pakavimo ir izoliacijos sprendimų kompanija - 100% UAB „Baltijos Polistirenas“ akcijų.

Sveikatos paslaugų ir energetikos sektoriuose – konsolidacija

Konsolidavimo tendencijos labiausiai matomos sveikatos priežiūros paslaugų sektoriuje. Pirmą pusmetį užbaigtas iki šiol didžiausias šio sektoriaus sandoris

Lietuvoje – privačios medicinos verslo tinklų „InMedica“ ir „MediCA Group“ susijungimas.

Mūsų rinkoje veikia bent trys aktyvūs konsoliduotojai - „Affidea“, „Innova Capital Group“ (įgijusi didžiausio odontologijos tinklo Lietuvoje „Clinic DPC“ akcijų) ir „INVL Baltic Sea Growth Fund“ (be kitų sandorių, pasirašęs gydyklų „Nemunas“ ir „Eglės sanatorija“ įsigijimo sutartis).

Pastarasis fondas aktyvus ir kituose sektoriuose: jau kurį laiką konsoliduoja atliekų tvarkymo sektorių Baltijos šalyse. Taip pat įgijo vienos didžiausių Suomijoje gyvybės draudimo kompanijos „Mandatum Life“ verslą Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje.

Konsoliduojamas ir vaistinių sektorius. Tai vyksta tiek Baltijos šalių mastu („Magnum“ vykdomas „Apotheca“ vaistinių tinklo įgijimas), tiek platesniu regioniniu lygmeniu („Euroapotheca“ steigiant bendrą įmonę su „Oriola Corporation“, kurioje susijungs abiejų šalių vaistinių verslas Švedijoje).

Atsinaujinančios energetikos sektorius taip pat aktyvus. Štai Danijos atsinaujinančios energetikos kompanija „European Energy“ skelbia iki 2024 metų Lietuvoje investuosianti apie 1,5 mlrd. Eur. Ji žada pastatyti vėjo ir saulės jėgainių, kurių bendra galia sieks daugiau nei 1.000 MW. Tuo tarpu „Green Genius“ įgijo 100 proc. akcijų bendrovės, turinčios teisę vystyti 85 MW vėjo elektrinių parką Jurbarko rajone.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis