Kada verslui reikalingas advokatas: verslo kasdienybė

Jūsų verslo idėja pamažu tampa kūnu: gautas finansavimas, pasamdyti darbuotojai. Galima pradėti veiklą. Tačiau prieš tai būtina apsibrėžti santykius su kitomis jūsų versle dalyvausiančiomis šalimis. Šios šalys paprastai būna trys: tiekėjai, klientai ir patalpų savininkai.
Sutartis
Sutartis / Andriaus Ufarto/BFL nuotr.

Atmetus klientus, kitais dviem atvejais Jjs turėsite reikalų su žmonėmis, kurie yra savo srities profesionalai, dažniausiai dirbantys savoje srityje jau ne vienerius metus. Todėl jums neišvengiamai prireiks teisininko pagalbos, kuris būtų tos srities ekspertas, žinotų, į ką reikia atkreipti dėmesį; kurias sutarties nuostatas galima priimti, o dėl kurių tiesiog privaloma derėtis.

Advokatas padės tinkamai surašyti tiekimo sutartį, nuomos ar pardavimo sutartį, kad Jjsų interesai būtų maksimaliai apsaugoti – pvz., kad prekių tiekimo atveju neliktumėte ir be pinigų, sumokėtų avansu, ir be prekių, kurios turėjo būti pristatytos po apmokėjimo.

Taip pat visuomet galima pabandyti išsiderėti palankesnes sąlygas dėl prekių gavimo avansu (kad turėtumėte daugiau apyvartinių lėšų), įtraukti punktą apie galimą atsiskaitymų atidėjimą, garantijas iš tiekėjo pusės ir pan. Nors standartinę sutartį dažniausiai ruošia prekių ar paslaugų tiekėjas (kuris yra savo srities ekspertas), tai nereiškia, kad toji sutartis „iškalta akmenyje“ – pasitelkus į pagalbą advokatą ir nuodugniai peržiūrėjus sutarties nuostatas, galima rasti ne vieną ir ne du aspektus, kuriuos įmanoma pakreipti savo naudai.

Nors standartinę sutartį dažniausiai ruošia prekių ar paslaugų tiekėjas, tai nereiškia, kad toji sutartis „iškalta akmenyje“ – pasitelkus į pagalbą advokatą, galima rasti ne vieną ir ne du aspektus, kuriuos įmanoma pakreipti savo naudai.

Galbūt jums pasitaikys itin užsispyręs tiekėjas, nuomotojas ar kitas verslo partneris, kuris nieko keisti nesutiks. Nagrinėdamiesi sutartį su teisininku, jūs išsiaiškinsite daugybę niuansų, gausite naudingų žinių ir į kitą sutartį su kitu tiekėju ar nuomotoju jau žiūrėsite visiškai kitomis akimis, atkreipsite dėmesį į veiklos niuansus: kad kažką daryti galima, o kažko geriau neliesti ir vengti.

Priešinga situacija – sutarčių pasirašymas, pernelyg į jas nesigilinant ir tikint pareiškimu, kad „tai – standartinė sutartis, mes ją duodame visiems savo klientams“, neretai stebima nuomojantis patalpas.

Ypatingai, kai nuomotojas yra, tarkim, prekybos ar biurų centras, kategoriškai atsisakantis sutartyje ką nors keisti ir sudarantis įspūdį, kad už jūsų rikiuojasi kitų galimų nuomininkų eilė. Visuomet prisiminkite – jei su jumis susitiko ir kalbasi, vadinasi, jūs esate svarbus. Svarbiausia – nebijokite įdėmiai perskaityti sutartį ir derėtis dėl jums netinkančių ar nepriimtinų sąlygų. Net jei jų išsiderėti ir nepavyks, jūs bent jau žinosite, ką pagal sutartį galite daryti, o ko – ne.

Tarkim, sutartyje yra straipsnis, kad pasikeitus įmonės akcininkams, privaloma informuoti patalpų nuomotoją. Net jei tas akcininkų pasikeitimas bus grynai techninis (pvz., akcijų perrašymas kitam šeimos nariui), sutartį šis veiksmas (tinkamai nepranešus nuomotojui) vis vien pažeis.

Arba, tarkime, yra reikalavimas šiukšles iš savo patalpų išnešti tik tam tikru paros metu, kad netrukdytumėte kitiems nuomininkams. Gali skambėti drakoniškai, bet sutartyse neretai pasitaiko ir tokių sąlygų. Dažniausiai panašiose sutartyse būna leidžiami du-trys pažeidimai, po kurių nuomotojas turi teisę vienašališkai nutraukti sutartį be išankstinio perspėjimo, buferinio laikotarpio ir kompensacijos, o gal ir prisiteisti baudą už išankstinį sutarties nutraukimą.

Kartais aukščiau minėtos ar panašios sąlygos į sutartį netgi būna įtraukiamos specialiai, kad atsiradus techniškam sutarties pažeidimui, būtų galima „paspausti“ nuomininką dėl kainos ar jo apskritai atsisakyti. Nes juk kas žino, kas laukia po metų ar kelerių? Galbūt pasikeis ekonominė situacija ir už nuomotojo durų rikiuosis eilė kandidatų, pasirengusių už jūsų nuomojamas patalpas mokėti žymiai brangiau. Tokiais atvejais techniniai sutarčių pažeidimai tampa puikiu įrankiu nuomininko pakeitimui.

Vėliau, kuomet verslo procesas nusistovi, advokato poreikis paprastai sumažėja. Tačiau verslas yra dinamiškas procesas, o tai reiškia, kad anksčiau ar vėliau jūs susidursite su iš anksto nenumatytomis aplinkybėmis, kuomet pravers patarimas, konsultacija, specifinės žinios ar tiesiog žvilgsnis iš šalies.

Prisiminkite – kiekvienas netinkamai atliktas veiksmas gali sulaukti tam tikro atoveiksmio.

Galbūt jums laiku nepristatys prekių. Galbūt kažkas nesumokės už prekes. Galbūt kažkam nenorėsite mokėti jūs. Prieš imdamiesi bet kokių veiksmų, būtinai pasitarkite su teisininku – kad žinotumėte, kaip tinkamai pateikti reikalavimus, išdėstyti savo argumentus, reaguoti į įsipareigojimų nevykdymą ar pretenzijas.

Prisiminkite – kiekvienas netinkamai atliktas veiksmas gali sulaukti tam tikro atoveiksmio. Pavyzdžiui, jūs nuomojate patalpas. Nuomininkas bankrutuoja, jums priklausančiose patalpose lieka jo naudota įranga, kurios savininkas – dar viena, trečioji šalis. Tuo tarpu nuomininko bankroto administratorius reikalauja įrangą perduoti jam. Tokioje situacijoje jau atsiranda daugiasluoksniai teisiniai santykiai. Siekiant tinkamai sureguliuoti susiklosčiusią situaciją, jums būtini teisininko patarimai.

Advokato patarimas nepakenks ir periodiškai peržiūrint sutartis. Tarkime, artėja jūsų nuomos sutarties pabaiga. Galbūt tai – puiki proga išsiderėti palankesnes nuomos kainas? Galbūt yra galimybė tas patalpas įsigyti? O gal situacija priešinga – nuomotojas parduoda pastatą ar bankrutavo? Kaip šioje situacijoje elgtis jums? Ko tikėtis ir kam ruoštis? Teisininkas, nuolat dirbantis šioje srityje, žinos nepalyginamai daugiau niuansų nei jūs.

Dar vienas nepaminėtas, bet ne mažiau svarbus saugiklis ramiai verslo kasdienybei užtikrinti – tinkamai aprašyti santykius tarp įmonės akcininkų. Tarkim, jūsų keliai išsiskiria. Buvęs jūsų partneris parduoda savo akcijų dalį, kurias įsigijęs asmuo ar bendrovė ima bandyti agresyviai periminėti likusias jūsų įmonės akcijas (vadinamasis „hostile takeover“).

Šį aspektą taip pat būtina apgalvoti, net jei šiandien ir atrodo, kad viskas jūsų versle puiku ir jokie nesutarimai su partneriais negresia. Čia galioja ta pati taisyklė, kaip ir visose kitose verslo stadijose: geriau apgalvoti kuo daugiau situacijų prieš joms susiklostant, negu vėliau gailėtis to nepadarius.

Žingsnis po žingsnio jūs nugalite visus sunkumus, išsprendžiate visas jums kilusias problemas, verslas įgauna pagreitį, atsiranda poreikis plėstis. Po ilgų svarstymų nusprendžiate pirkti konkuruojančią įmonę.

Kokie svarbiausi šios stadijos aspektai, skaitykite po savaitės.

Rubriką pristato advokatų kontora „Dominas ir partneriai“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis