Siekdama paskatinti viešas diskusijas, kaip pastebėti spragas plėtojant verslus, Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA) „fintech“ bendruomenės atstovus Vilniuje ir Kaune sukvietė į renginius „Fintech įmonių išmoktos pamokos – kaip klaidos iššaukia pokyčius versle“.
„Mūsų organizuoti renginiai sulaukė didelio „fintech“ rinkos dalyvių dėmesio, kuriuose apsilankė daugiau kaip 130 dalyvių. Ši rinka yra nuolat auganti, tad tikimės pritraukti naujų žaidėjų, kuriems norime suteikti naudingų patarimų apie verslo vystymąsi“, - sako MITA „Fintech LT“ didžiausios iniciatyvos, jungiančios svarbiausius ekosistemos partnerius Lietuvoje, vadovė Vaiva Amulė.
Svarbu – reguliacinė atitiktis ir komanda
Renginių Vilniuje ir Kaune metu įmonių atstovai buvo kviečiami pasidalinti savo patirtimi ir klaidomis, kurios pasitarnavo kaip būdas mokytis, tobulėti bei išgryninti efektyviausius sprendimus nesėkmių atveju.
Akivaizdu, kad finansų srityje reguliacinė atitiktis yra svarbesnė nei bet kuriame kitame sektoriuje. Finansų įstaigų veiklą reguliuojantys teisės aktai yra griežti. „Fintech“ startuoliai turi atitikti rinkos žaidimo taisykles, o ypač pinigų plovimo (AML), kliento pažinimo (KYC), kovos su terorizmo finansavimu (CLF) bei vartotojų duomenų apsaugos srityse.
„Fintech“ įmonių atstovai pripažįsta, kad dirbant šiame sektoriuje ne mažiau svarbu pasirinkti tinkamus darbuotojus. Gera idėja gali nueiti perniek, jei žmonės, kurie dirba su ta idėja neturi tam ikvėpimo, netiki tuo, ką daro. Remiantis pasaulinės tyrimų ir konsultavimo bendrovės „Gartner“ duomenimis, sukūrus aplinką, kurioje darbuotojai nori dirbti, ateityje tai atsiperka – tyrimai rodo, kad darbuotojai, kurie yra patenkinti savo darbo aplinka yra 16 proc. produktyvesni, 18 proc. labiau linkę pasilikti įmonėje ir net 30 proc lojalesni savo įmonei. „Leiskite suprasti darbuotojams, kokie jie jums yra svarbūs, dalinkitės atsakomybėmis su jais“, - tikina ir startuolio „ComplyTech“ vadovas Michel Farah.
Vis dėlto augant komandai ne mažiau svarbu ir kontroliuoti šį augimą. Kaune vykusio renginio metu savo klaidų šiuo aspektu nebijojo pripažinti ir startuolio „iDenfy“ klientų sėkmės komandos vadovė Greta Makarevičiūtė. „Augant, daugėjo darbuotojų, tačiau ilgainiui tapo akivaizdu, kad buvo daug chaoso, nevyko vidinė komunikacija, nebuvo daromi komandos susitikimai. Juos ėmus daryti su komanda laiku pastebėjome ir spėjome suvaldyti dažną startuolių bėdą - per greitą komandos augimą ir tapti efektyviems su mažesne komanda“, - pasakojo G. Makarevičiūtė akcentuodama, kad smarkiai augant svarbu mokėti darbuotojams paskirstyti darbus, juos kuruoti, išdalinti pareigas.
Tuo metu startuolio „NEO Finance“, AB, atviros bankininkystės departamento vadovas Aleksėjus Loskutovas, pasakodamas apie savo ankstesnių projektų patirtį, renginio Vilniuje metu papildomai pridūrė, kad svarbu ne tik startuolyje dirbantys darbuotojai ir jų kompetencijos. „Ne mažiau svarbūs ir žmonės, kurie investuoja į finansų įmonę. Investuotojai ir nauji akcininkai, kurie turės didelę įtaką verslui, turi būti visapusiškai patikrinti, pristatyti ir suderinti su reguliatoriumi.“, - patarė A. Loskutovas, pridurdamas, kad tai padarius iš anksto galima išvengti nesusipratimų ir didesnių problemų ateityje.
Nebijoti būti kitokiems
Savaime suprantama, kad bet koks kluptelėjimas iškart atsiliepia ir „fintech” įmonių reputacijai. Pasitikėjimo stiprinimas yra svarbus bet kokiam besikuriančiam verslui, tačiau „fintech” įmonėms jis yra ypatingai svarbus. Norint įtikinti naujas auditorijas savo idėja, pasitikėti ja, ne mažiau svarbu yra skleisti žinią apie save ir nesugriauti vartotojų pasitikėjimo, tam pasirinkti tinkamas marketingo priemones ir teisingai jas išnaudoti.
Anot marketingo kompanijos „Incisive Edge“, sėkmingai parinkta “fintech” rinkodara apima strategiškai gerai ištirto šviečiamojo turinio diegimą, kuriuo bandoma įrodyti, kad „fintech” sprendimas yra patikimas. Įmonės turi įtikinamai paaiškinti, kad jų produktas yra naudingas, reikalingas ir, žinoma, saugus.
„Insurtech“ startuoliui „Switch4sure“ vadovaujančio Evaldo Valeišos įsitikimu, neužtenka sukurti objektyviai geriausią produktą ar paslaugą, kad ją priimtų klientai – rinkos profesionalai kalba kita kalba nei klientai. „Mes supratome, kad klientai priimdami sprendimus vadovaujasi emocijomis. Priimant sprendimą, kuris yra neįprastas, bet objektyviai vertinant – neabejotinai geras, klientams kyla baimių. Todėl reikia laiko patraukti klientus ir juos įtikinti nebijoti“, – apie savo patirtį pasakoja, kuomet įmonė suprato, kad agresyvi komunikacijos strategija nepasiteisina, pasakoja E. Valeiša.
Taigi klaidų bijoti nereikia – jos leidžia suprasti, kokius draugus turite, kuo galite pasitikėti, kur turite tobulėti, o viską daryti idealiai yra tiesiog neįmanoma.
Šis straipsnis yra parengtas pagal MITA iniciatyvą „FinTech LT“, jungiančią svarbiausius „fintech“ ekosistemos partnerius. Šios iniciatyvos tikslas – didinti finansinių technologijų inovacijų ir šioje srityje veikiančių įmonių skaičių Lietuvoje, informuoti verslą ir verslui imlią visuomenę apie finansinių technologijų inovacijų diegimo naudą, kurti Lietuvos kaip „fintech“ industrijos centro regione įvaizdį.