„Europiečiui net nekyla abejonių, kad darbdaviai Lietuvoje nemoka tiek, kiek parašo dokumente. Nors Mobilumo paketas tai sugriežtins, bet, manau, lietuviškos pervežimo įmonės vis tiek ras, kaip apeiti tai. Kaip randa iki šiol“, – 15min atvirai kalbėjo D.Baravykas.
Gąsdinančiųjų choras – itin gausus
Vadinamasis Mobilumo paketas, dėl kurio pavojaus būgnus muša vežėjai, premjeras, susisiekimo ministras, žada gerokai sugriežtinti taisykles, numatančias vairuotojų poilsį, socialines garantijas, atlyginimą, vilkikų grįžimą į registracijos šalį po keturių savaičių.
Ką keis Mobilumo paketas?
- Vairuotojas bus įdarbintas pagal priimančiosios šalies taisykles, tarkime, Prancūzijoje dirbančiam vairuotojui iš Lietuvos įmonė privalės mokėti prancūzišką atlyginimą. Taip pat griežtėja reikalavimai dėl vairuotojams išmokamų atlyginimų ir socialinių garantijų.
- Kas 4 savaites privalomas pakrovimas vežėjo registruotos buveinės šalyje. Priimta prievolė bent vieną kartą per 4 savaites vykdyti bent vieną iškrovimą arba pakrovimą vežėjo registruotos buveinės šalyje, taigi, vilkikas kas keturias savaites privalės grįžti į Lietuvą. Dabar neretai išvykstama ir 6 savaitėms.
- Patvirtinamas penkių dienų laikotarpio, per kurį leidžiama vykdyti tris kabotažo (kai užsienio įmonė teikia transporto paslaugas kitoje ES šalyje) operacijas, sutrumpinimas iki trijų dienų.
Į šį bendrą chorą įsiliejo ir premjeras, Lietuvos bankas, europarlamentarai.
„Mobilumo paketas yra bandymas išstumti iš rinkos Lietuvos vežėjus“, – ketvirtadienį pareiškė premjeras Saulius Skvernelis. Pasak jo, tai smarkiai paveiktų Lietuvos BVP. Dabar transporto sektorius sukuria 13,3 proc. BVP,
Lietuvos banko Makroekonomikos ir prognozavimo skyriaus ekonomistas Mantas Vilniškis sako, kad naujos taisyklės gali tapti rimta finansine problema transporto sektoriui.
Susisiekimo ministras Rokas Masiulis įsitikinęs, kad tai turės rimtų ekonominių pasekmių, o „Linavos“ vadovai Mobilumo paketą, dėl kurio balsuojama Europos Parlamente, vadina katastrofa visam Lietuvos vežėjų sektoriui, sukuriančiam 13,3 proc. šalies BVP. Bankrotai, nedarbas, krizė – tokiais žodžiais lydimi ginčai Europos Parlamente dėl naujojo Mobilumo paketo.
Sutartyse įrašo kitą sumą
Vilkiko vairuotojas D.Baravykas seka grėsmingus perspėjimus dėl Mobilumo paketo, tačiau netiki, kad tai priverstų Lietuvos pervežimo įmones mokėti atlyginimą sąžiningai.
„Ir dabar algalapiuose rašomos didesnės sumos nei iš tiesų gauname. Jau pačiose sutartyse yra įrašyta, kad pusė atlyginimo gali būti atskaityta. Taip ir yra, todėl drąsiausieji bylinėjasi dėl savo pinigų“, – sako D.Baravykas.
Ką keistų Mobilumo paketas? Vienas iš punktų – vairuotojų socialinės garantijos. Dabar paprastai vežėjai didžiąją dalį atlyginimo gauna neapmokestinamų dienpinigių forma bei minimalią algą. „Ligos atveju ar sulaukus pensijos tai labai blogai, nes negauni išmokų, pensija bus tik minimali“, – sako D.Baravykas apie sektorių Lietuvoje, kur vairuotojais dirba apie 50 tūkstančių žmonių.
Seimo narys Tomas Tomilinas ir Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė Inga Ruginienė sako, kad Mobilumo projektas šią ydą Lietuvoje taisytų.
Lazda atsisuks kitu galu?
„Mums ilgai buvo taikoma išimtis, kai atlyginimai vežėjams išmokami dienpinigiais. Tačiau savo daržo nesusitvarkėme ir toliau diskriminuojame savo vairuotojus“, – 15min teigė parlamentaras. Pasak jo, minimalią algą gaunantys vairuotojai netrukus taps paramos prašytojais, pensininkais, ir tada „lazda atsisuks kitu galu“.
„Valstietis“ T.Tomilinas sutinka, kad Lietuvos viešojoje erdvėje labiau matyti vežėjų, vyriausybės atstovų gąsdinanti pozicija. „Niekas nenori girdėti raginimo, kad 50 tūkstančių vairuotojų nusipelnė gauti didesnes socialines garantijas, o ne mokamas nuo minimalios algos“, – sakė jis.
Nepopuliarią poziciją užėmė ir Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė Inga Ruginienė. Lietuvos valdžios poziciją ji vadina skandalinga. „Tai, kad Mobilumo paketas, kuris ženkliai pagerintų transporto darbuotojų padėtį, yra blokuojamas kai kurių šalių, tarp jų ir Lietuvos, yra skandalinga“, – teigia I.Ruginienė.
Ji priminė, kad daugumos vairuotojų pajamos, pagal kurias skaičiuojamos socialinio draudimo įmokos, yra vos didesnės už minimalią algą. „Sodros“ duomenimis, 2017 m. vidutinė komandiruotpinigių vertė buvo beveik 3 kartus didesnė negu vidutinės pajamos, nuo kurių sumokėtos socialinio draudimo įmokos. „Dėl to nukenčia vairuotojų socialinė apsauga, jie gauna mažesnes išmokas nelaimės atvejais bei menkesnes pensijas“, – priminė ji.
Tiesa, dalis vairuotojų norėtų didesnių socialinių garantijų mainais į mažesnę grynųjų sumą.
Tačiau tokių – mažuma, sako vežėju dirbantis D.Baravykas. „Todėl pervežimo įmonės mieliau įdarbina baltarusius, ukrainiečius, uzbekus, nes šie nekelia klausimų dėl socialinių garantijų. Jiems reikia grynųjų dabar. Jau šiandien kai kuriose pervežimo kompanijose lietuviai sudaro 10-20 proc. visų vairuotojų. Ukrainiečiai dėl to nesišakos, o lietuviams vairuotojams pensija jau tampa svarbi“, – pridūrė D.Baravykas.
Įrodinėja, kad pailsėti galima ir kabinose
Ji priminė, kad dabar daugelis vairuotojų miega mašinose, o kai kurie darbdaviai verčia vengti mokamų aikštelių.
Naujasis Mobilumo paketas įpareigotų vežėjus rinktis poilsį ne mašinose, o nakvynės vietose.
Vežėjų įmonės sako, kad tai grėstų bankrotų, didelėmis išlaidomis, ir būtų pralaimėta konkurencinė kova. Beje, praėjusią vasarą vežėjai Palangoje net surengė akciją, kuria norėjo parodyti, kad vairuotojas puikiai pailsi miegodamas modernaus vilkiko kabinoje. Akcijos, kurią apmokėjo vežėjų organizacijos, metu vilkike naktį praleidusios studentės pasakojo poilsiautojams, kaip jos puikiai išsimiegojo.
Tačiau profsąjungų lyderės I.Ruginienės tokios akcijos ir perspėjimai neįtikina.
„Mums nereikia tokio primityviai suprantamo konkurencingumo. Jeigu kuri šalis sukūrė geras darbo sąlygas, o atvykę iš skurdesnių šalių darbuotojai gali dirbti prastesnėmis, tai pralaimi visi“, – teigia ji. Tiesa, vežėjai sako, kad Vakarų Europoje trūksta poilsio aikštelių su moteliais, tad būtų sudėtinga net techniškai visus priversti miegoti nakvynės namų, o ne vilkikų lovose.
Su ja nesutiktų premjeras. „Tie reikalavimai, kurie yra numatyti, užtikrinant jų socialinę gerovę, dėl būtinumo nakvoti ne kabinose, o viešbučiuose – pažiūrėkite, kokia yra infrastruktūra ir ar tai yra įgyvendinama“, – ketvirtadienį kalbėjo jis.
Jis kartoja vežėjų perspėjimus, kad Mobilumo paketas yra didelė grėsmė šalies ekonomika, tačiau vairuotojų socialinių garantijų klausimas Lietuvoje – lyg pažliugusioje pievoje įklimpęs vilkikas.