Šiemet administruojamų skolų yra beveik dvigubai daugiau nei pernai, tvirtina kreditų vadybos paslaugų teikimo kompanijos „Lindorff Oy“ filialo direktorė Sigutė Seemann.
Šiuo metu gyventojų uždelstos skolos perkopė 1 mlrd. litų.
Kiekvienam – po skolą
„Pastebima tendencija, kad didėja skolų skaičius, tenkantis vienam gyventojui, – šiuo metu kiekvienam jau tenka po 1,15 skolos. Bet skolų išieškojimo efektyvumas, palyginti su 2008 metais, sumažėjęs beveik penktadaliu. Per 2009 metus iki spalio sumokėta 19 proc. visos šiemet perduotos administruoti skolų sumos“, – LŽ dėsto tendencijas S.Seemann.
Pasak jos, beveik pusė skolininkų, su kuriais bendrauja kompanija, randa priimtiną būdą susimokėti skolas.
„Pastebime, kad skolininkai stokoja informacijos, juos kankina baimė, susijusi su skolų grąžinimu. Dažnai manoma, kad problemos išsispręs pačios, nuo jų slepiamasi, negalvojama apie pasekmes. Žmonės tikisi, kad skolos neva kažkaip dings, o iš tiesų delsiant skaičiuojamos palūkanos, delspinigiai ir dėl to didėja skolos suma. Bijoma, kad susisiekus su skolų administravimo įmone gresia teismai, neišvengiamas priverstinis vykdymas per antstolius. Tačiau pirmiausia vykdomas ikiteisminis skolų išieškojimas – su išieškojimo bendrove galima sutarti dėl palankesnių skolos grąžinimo terminų, mokėjimo grafikų sudarymo ar kitų sprendimų“, – aiškina pašnekovė.
Pasak S.Seemann, net penktadalis „Lindorff“ administruojamame internetiniame portale veluojumoketi.lt apsilankiusių gyventojų domisi, kokios yra skolų išieškojimo proceso stadijos bei skolų sumokėjimo galimybės.
„Turėdami daugiau informacijos apie tai, kaip vyksta skolos išieškojimas, kitus svarbius su finansais susijusius klausimus, žmonės gali racionaliau įvertinti savo padėtį bei skolos nemokėjimo pasekmes, taip pat sužinoti, kokių veiksmų reikėtų imtis, siekiant išspręsti problemas“, – sako pašnekovė.
Pasak jos, turintieji uždelstų skolų ateityje bandydami ką nors pirkti išsimokėtinai gali susidurti su sunkumais.
Saugoti kaip reputaciją
Pastaruoju metu internetinėje erdvėje atsirado daug edukacinių svetainių, kurios neva turėtų padėti gyventojams efektyviau valdyti savo finansus. Ką rodo toks finansinio švietimo proveržis krizės metu?
SEB banko asmeninių finansų ekspertė Julita Varanauskienė mano, kad tai tiesiog laiko fenomenas: kai pajamos nustojo augti, o kai kam net ėmė mažėti, žinios ir informacija, kaip tvarkytis su pinigais, tapo aktualesnė. „Tai, kas anksčiau vykdavo savaime, dabar reikalauja mūsų pastangų. Antra vertus, tai ir informacinė prekė arba pridėtinė vertė interneto svetainių kūrėjų, užsakovų klientams. Reaguojama į situaciją, į aplinką, į tokios informacijos poreikį“, – sako ji.
Ekspertė pabrėžia, kad šiuo sunkiu metu išmoktos ar vėl neišmoktos asmeninių kreditų valdymo pamokos atsilieps ateityje. „Neatsargieji, prisiėmę pernelyg didelius įsipareigojimus, kitą kartą bus atsargesni. Tokia pamoka efektyvi, tačiau labai skausminga. Tai pamoka ir tiems, kurie nespėjo prisiskolinti, bet dabar mato kitus ištikusias pasekmes“, – teigia ekspertė.
Tačiau ji atkreipia dėmesį, kad nereikėtų perlenkti lazdos, mat kaip būna nepamatuotas optimizmas ir pasitikėjimas, taip gali atsirasti ir perdėtas pesimizmas bei nepasitikėjimas, kuris vėliau užkirs kelią žmonėms pasinaudoti atsirandančiomis galimybėmis, tinkamai pasirūpinus rizika.
„Todėl geriausias vaistas yra informacija – kaip būna, kaip jau yra buvę, kaip gali būti ir ką daryti, kad pasekmės nepalankiausiai susiklosčius scenarijui nebūtų itin skausmingos“, – moko ji.
Ekspertė pataria visada saugoti švarią savo kredito istoriją, nes tai yra sugebančio vykdyti prisiimtus įsipareigojimus, tinkamai tvarkytis su savo pinigais žmogaus reputacija. Ją praradus galima ne tik nebegauti kredito, bet gali būti užkirstos ir kai kurios karjeros galimybės, tai gali kliudyti ir savo verslą plėtoti.
Sužinok, kam skolingas
Iki šiol kiekvieno fizinio asmens kredito reitingas buvo žinomas tik kredituojančioms organizacijoms, tačiau dabar www.manocreditinfo.lt siūlo kiekvienam norinčiajam pasitikrinti savo kredito reitingą, pradelstas skolas, netgi sužinoti, kas domėjosi jo kreditingumu.
„Manau, kad kiekvienas žmogus pats turi žinoti, kam, kiek ir už ką yra skolingas, laiku mokėti skolas, apmokėti sąskaitas. Galbūt pasitikrinti savo kredito istoriją verta ieškant, ar kokie nors piktavaliai neteisėtai nepasinaudojo mano asmens duomenimis ir, pavyzdžiui, mano vardu neprisiėmė kokių nors paskolų“, – sako J.Varanauskienė.
„Sistema „Mano Creditinfo“ leidžia gyventojams sekti savo kredito riziką dar prieš kreipiantis į atitinkamas įmones dėl paskolų ar paslaugų ir ją tinkamai valdyti. Sistemoje pateikiamas ir gyventojų kredito reitingas – patikimumo laiku įvykdyti finansinius įsipareigojimus įvertinimas. Be to, gyventojai ne visuomet tyčia pradelsia mokėjimus ar neatsiskaito už jiems suteiktas paslaugas, kartais tiesiog pamiršta tai padaryti. Naujoje sistemoje vartotojai bus informuojami apie atsiradusias naujas jų skolas finansų, draudimo, telekomunikacijų, komunalinio ūkio bei kitoms įmonėms“, – teigia kreditų biuro „Creditinfo“ generalinis direktorius Andrius Bogdanovičius.
Pasak jo, kredito reitingas parodo gyventojų vėlavimo atsiskaityti 90 ir daugiau dienų tikimybę bei rizikos klasę. „Mūsų kaupiama informacija apie gyventojų pradelstas skolas ir jų rizikingumą naudojasi visos Lietuvoje veikiančios finansų įstaigos ir remdamosi tais duomenimis priima sprendimus dėl gyventojų kreditavimo, kredito pratęsimo ar atidėjimo. O naudodamiesi “Mano Creditinfo„ sistema gyventojai galės sužinoti, kokios įmonės ar įstaigos pastaruoju metu domėjosi jų kreditingumu“, – aiškina A.Bogdanovičius.
Pasak pašnekovo, vienkartinis prisijungimas prie sistemos yra mokamas, kaina priklauso nuo norimos sužinoti informacijos. Taip pat galima gauti visą ataskaitą ir informaciją apie kreditingumo pasikeitimus elektroniniu paštu. „Gyventojams, turintiems finansinių įsipareigojimų bankams, lizingo, telekomunikacijų ar komunalines paslaugas teikiančioms įmonėms, rekomenduojama nuolat stebėti savo kredito reitingo ir įsiskolinimo pasikeitimus arba pasitikrinti bent kartą per ketvirtį“, – pataria jis.
Pasak A.Bogdanovičiaus, šios sistemos vartotojai gali užregistruoti žinutę, kad laikinai jų vardu nebūtų išduodami kreditai, teikiamos telekomunikacijų ir kitos paslaugos. Tokiu būdu jie išvengs finansinių nuostolių dėl neteisėto kitų asmenų naudojimosi svetimais ar padirbtais dokumentais.