Dėl pigios naftos atpigus degalams, žmonės vis daugiau keliauja automobiliu, todėl tiems, kurie išsiruošė savo transporto priemone po Europą, vertėtų iš anksto pasitikrinti degalų kainas skirtingose valstybėse.
Mes iš Lietuvos keliavome Italijos link per Lenkiją, Slovakiją, Austriją, grįždami vėlgi kirtome Austriją, taip pat Vokietiją ir vėl Lenkiją. Iš Lietuvos iškeliavome pilnu baku degalų, dar vieną įsipylėme Lenkijoje – kainos labai panašios.
Tačiau Slovakijoje degalai – jau brangesni. Nors Slovakiją kirtome dar beveik lenkiškų degalų pilnu baku, prie pat pasienio, matydami, kad dyzelinas kainuoja net 1,18 Eur/l, nusprendėme įsipilti tuos 10 litrų, kurių trūko iki pilno bako. Manėme, kad Austrijoje degalai jau tikrai bus brangesni.
Deja, prašauta pro šalį. Austrijoje dyzelino litras daug kur kainuoja 1,08 Eur/l, galima rasti ir dar pigiau – vienoje degalinėje už litrą mokėjau lygiai po eurą. Nešokiruoja ir vokiškos kainos – brangiausiai už litrą dyzelino ten mokėjau 1,07 Eur/l.
Tačiau Italijoje, neskaitant, žinoma, didelių išlaidų kelių mokesčiams, degalų pirkimas smarkiai paplonina piniginę. Brangiausiai už litrą dyzelino man teko sumokėti 1,44 Eur/l – neturėjau kitos išeities, iki kitos degalinės jau nebūčiau nuvažiavusi. Ir, kiek lankėmės degalinių, nė vienoje nematėme pigesnio dyzelino nei 1,2 Eur/l.
Todėl, jeigu jau vykstate į Italiją, patarčiau ten važiuoti su pilnu baku.
Kodėl taip skiriasi degalų kainos Europos valstybėse? Ir kodėl šalyse, kur tikiesi didesnių kainų, jos yra mažesnės nei pigiose šalyse?
„Nordea“ vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas 15min aiškino, kad didžiausią įtaką kainų skirtumui daro mokesčiai – akcizas ir pridėtinės vertės mokestis (PVM). Lietuva dyzelinui taiko minimalų akcizo tarifą, Italija – kiek didesnį. Be to, Italijoje taikomas ir didesnis PVM – 22 proc. (Lietuvoje – 21 proc.).
„Kainai nežymų poveikį taip pat daro konkurencija tarp perdirbėjų ir prekybininkų bei kiti kaštai (pvz., Lietuvoje yra privaloma kaupti rezervą, kurio kaupimas kainuoja), bet tai paaiškina daugiausia 10 proc. kainų skirtumą.
Taip pat poveikį daro kainodaros principai (švieslentėje nurodyta kaina retai kada būna galutinė – nuolaidos kartais siekia ir 10 centų mažmeniniams klientams ir iki 18-20 centų – komerciniams)“, – aiškino Ž.Mauricas.
Pasak jo, degalų kainų jautrumas naftos kainų pokyčiams Europoje nėra didelis: „Neperdirbtos naftos litras kainuoja apie 23 euro centus – sudaro mažiau nei ketvirtadalį galutinės benzino kainos, kai tuo tarpu vien akcizo mokesčiai – daugiau nei pusę.“