Metinė prenumerata tik 7,99 Eur. Dabar tikrai ne metas nustoti skaityti!
Išbandyti
Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kodėl Lietuvoje dyzelinas kainuoja eurą, o Italijoje – pusantro?

Lietuvoje litras dyzelino dabar kainuoja apie eurą. Tuo metu Italijoje teko įsigyti ir tokio, kurio kaina siekia net 1,44 Eur/l. Austrijoje, pavyzdžiui, kuri už Italiją yra brangesnė valstybė, litras dyzelino kainuoja apie 1,08 Eur/l. Kodėl taip skiriasi degalų kainos skirtingose Europos valstybėse?
Degalų kainos Italijoje
Degalų kainos Italijoje / Jurgitos Lapienytės nuotr.

Dėl pigios naftos atpigus degalams, žmonės vis daugiau keliauja automobiliu, todėl tiems, kurie išsiruošė savo transporto priemone po Europą, vertėtų iš anksto pasitikrinti degalų kainas skirtingose valstybėse.

Mes iš Lietuvos keliavome Italijos link per Lenkiją, Slovakiją, Austriją, grįždami vėlgi kirtome Austriją, taip pat Vokietiją ir vėl Lenkiją. Iš Lietuvos iškeliavome pilnu baku degalų, dar vieną įsipylėme Lenkijoje – kainos labai panašios.

Tačiau Slovakijoje degalai – jau brangesni. Nors Slovakiją kirtome dar beveik lenkiškų degalų pilnu baku, prie pat pasienio, matydami, kad dyzelinas kainuoja net 1,18 Eur/l, nusprendėme įsipilti tuos 10 litrų, kurių trūko iki pilno bako. Manėme, kad Austrijoje degalai jau tikrai bus brangesni.

Deja, prašauta pro šalį. Austrijoje dyzelino litras daug kur kainuoja 1,08 Eur/l, galima rasti ir dar pigiau – vienoje degalinėje už litrą mokėjau lygiai po eurą. Nešokiruoja ir vokiškos kainos – brangiausiai už litrą dyzelino ten mokėjau 1,07 Eur/l.

Tačiau Italijoje, neskaitant, žinoma, didelių išlaidų kelių mokesčiams, degalų pirkimas smarkiai paplonina piniginę. Brangiausiai už litrą dyzelino man teko sumokėti 1,44 Eur/l – neturėjau kitos išeities, iki kitos degalinės jau nebūčiau nuvažiavusi. Ir, kiek lankėmės degalinių, nė vienoje nematėme pigesnio dyzelino nei 1,2 Eur/l.

Jurgitos Lapienytės nuotr./Degalų kainos Italijoje
Jurgitos Lapienytės nuotr./Degalų kainos Italijoje

Todėl, jeigu jau vykstate į Italiją, patarčiau ten važiuoti su pilnu baku.

Kodėl taip skiriasi degalų kainos Europos valstybėse? Ir kodėl šalyse, kur tikiesi didesnių kainų, jos yra mažesnės nei pigiose šalyse?

„Nordea“ vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas 15min aiškino, kad didžiausią įtaką kainų skirtumui daro mokesčiai – akcizas ir pridėtinės vertės mokestis (PVM). Lietuva dyzelinui taiko minimalų akcizo tarifą, Italija – kiek didesnį. Be to, Italijoje taikomas ir didesnis PVM – 22 proc. (Lietuvoje – 21 proc.).

Jurgitos Lapienytės nuotr./Kainos Italijos degalinėje
Jurgitos Lapienytės nuotr./Kainos Italijos degalinėje

„Kainai nežymų poveikį taip pat daro konkurencija tarp perdirbėjų ir prekybininkų bei kiti kaštai (pvz., Lietuvoje yra privaloma kaupti rezervą, kurio kaupimas kainuoja), bet tai paaiškina daugiausia 10 proc. kainų skirtumą.

Taip pat poveikį daro kainodaros principai (švieslentėje nurodyta kaina retai kada būna galutinė – nuolaidos kartais siekia ir 10 centų mažmeniniams klientams ir iki 18-20 centų – komerciniams)“, – aiškino Ž.Mauricas.

Pasak jo, degalų kainų jautrumas naftos kainų pokyčiams Europoje nėra didelis: „Neperdirbtos naftos litras kainuoja apie 23 euro centus – sudaro mažiau nei ketvirtadalį galutinės benzino kainos, kai tuo tarpu vien akcizo mokesčiai – daugiau nei pusę.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai