Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Kokia valiutos nuvertėjimo nauda ekonomikai?

Stiprėjanti valiuta gali padaryti neigiamos įtakos ekonomikai ir padidinti neigiamą spaudimą šalies eksportui. Tam, kad šalis nemažintų savo eksporto apimčių, ji privalo silpninti savo valiutą, priešingu atveju tai gali turėti blogų pasekmių šaliai ir verslui, aiškina „FX Trading“ analitikai.
Valiutos keitykla Indijoje
Valiutos keitykla Indijoje / AP/„Scanpix“ nuotr.

Valiutų vertės reguliavimą šalyse vykdo centriniai bankai. Kaip žinoma, centriniai bankai yra pinigų emitentai valstybėse ir jie, reguliuodami šalies pinigų politiką, pinigų išleidimą ir išėmimą iš rinkos, nustato valiutos vertę. Klaidingas centrinio banko sprendimas gali padarytidaug žalos eksportui.

Japonijos  valiuta daugelį metų vis stiprėja. Japonija geras pavyzdys, nes jos ekonomika yra pagrįsta eksportu. Pagrindinis šalies eksportas yra automobiliai, taigi pažiūrėkime, kaip stipresnė ar silpnesnė jena veikia automobilių eksportą.

Sakykime, kad 1999 metais USD/JPY pora buvo prekiaujama maždaug ties 150.00 ir Japonijos automobilių gamintojai galėjo parduoti automobilį JAV už 30000 dolerių, o pagaminti, nugabenti ir parduoti automobilį kainavo apie 3,5 mln. jenų. Už 30 tūkst. JAV dolerių buvo gauta 4,5 mln. jenų ir šito nesunku paskaičiuoti, kad pelnas sudarė apie 1 mln. jenų.

O dabar sakykime, kad po keletą metų jena sustiprėjo ir dabar mes už 1 dolerį galime įsigyti tik 100 jenų, tai matematika vėl paprasta. Automobilį vėl parduodame už 30 tūkst. dolerių, kaštai sudaro tuos pačius 3,5 mln., bet kaip minėta jena kilo, taigi viską paskaičiavus mes patirsime net 500 tūkst. jenų nuostolį.

Kai anksčiau buvo galima gauti gana nemažą naudą, dabar, sustiprėjus valiutai, kiekvienas parduotas vienetas neša tik nuostolį. Ir gamintojas dėl to nekaltas. Jis produkciją gamina ta pačia kaina ir tais pačiais metodais, bet padidėjus valiutos vertei reikia prisiimti nuostolį.

Dėl šios susidariusios situacijos gamintojas gali imtis keleto veiksmų. Vienas iš veiksmų gali būti produkcijos kainos kėlimas, bet tai gali gerokai sumažinti jų konkurenciją rinkoje. Kitas variantas – gamintojas tiesiog sutinka su nuostoliu. Nei vienas iš šių variantų nėra geras verslo požiūriu.

Aptariant šį pateiktą pavyzdį galime pamatyti, kokią įtaką turėjo valiutos stiprinimas. Šitas pateiktas pavyzdys panašiai atitinka ir realią padėtį Japonijoje. Nuolat stiprinant valiutą, pelnai iš eksporto mažėja ir tai šalį gali vesti prie mažo arba net neigiamo šalies prekybos balanso, o tai gali daryti didelę neigiamą įtaką visai ekonomikai.

Jei šaliai eksportas nėra toks svarbus, valiutos stiprinimas gali neatnešti tokių didelių nuostolių. Bet kokiu atveju, stiprėjanti valiuta daro vis daugiau neigiamos įtakos eksportuojančioms kompanijoms ir taip produkciją parduoti darosi vis sunkiau, o nuo to kenčia visa šalies ekonomika.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos