Ketvirtadienį „Tesla Inc“ bendrovės akcijų kaina pasiekė 305 JAV dolerius už akciją, o praėjusią savaitę bendrovės akcijų kaina siekė ir rekordinius 312 JAV dolerių. Šiuo metu „Tesla“ rinkoje vertinama jau 50 milijardų JAV dolerių.
Aš pasinaudojau, kai akcijos kažkada buvo labai pigios, o kai jų kaina pakilo – pardaviau. Bet manau, kad jas tikrai verta laikyti toliau, – sakė N.Dagilis.
„Tesla“ vertė aplenkė JAV automobilių gigantę „Ford“ ir susilygino su „General Motors“, tačiau dar nė iš tolo neprilygsta tokioms technologijų milžinėms kaip „Apple“ ar „Google“, kurių rinkos kapitalizacijos siekia 600–700 mlrd. JAV dolerių.
„Tesla“ iki šiol nėra uždirbusi nė vieno JAV dolerio pelno ir kelia sumaištį tarp investuotojų – pirkti ar parduoti šias akcijas.
Akcijas pardavė, bet laikytų
Investuotojas, buvusio „Hermis Capital“ vadovas Nerijus Dagilis 15min teigė, kad „Tesla Inc“ akcijų buvo nusipirkęs dar tuomet, kai jos kainavo po 150 JAV dolerių, tačiau, pasinaudojęs akcijų augimu, jas pardavė.
„Šiuo metu aš esu investavęs į „Tesla“ elektromobilį, bet į akcijas šiuo metu ne. Turėjau šių akcijų anksčiau“, – sako N.Dagilis.
Tačiau jis vertina, kad „Tesla“ akcijos išlieka patrauklios investuotojams.
„Aš manau, kad ta įmonė turi daug potencialo: ir akcijų kaina gali augti, ir ji pati taps pelninga, nuo kitų metų tai tikrai. O jos pardavimai turi potencialą dešimtgubėti ir dar daugiau. Dabar ji nuostolinga dėl to, kad investuoja į gamyklą Nevadoje – tiek pačių elektromobilių, tiek ir baterijų. Įmonė per 5 metus labai daug investavo. Tačiau šiemet „Tesla“ išleidžia „Model 3“, o tai jau bus masinis modelis“, – vertina N.Dagilis.
N.Dagilis pripažįsta, kad „Tesla“ rinkos vertė jau yra didelė, tačiau tai, anot jo, atspindi bendrovės potencialą.
„Jie veikia ne tik automobilių versle, bet ir baterijų, saulės elementų. Kiek žinau, jų planas – suintegruoti tris kryptis į vieną verslo modelį. Teko lankytis „Tesla“ gamykloje – ten įspūdinga. Bendrovė turi ryškiausią vadovą XXI amžiaus pradžioje, ir jų strategija neeilinė. Gamykloje teko matyti, kad, pavyzdžiui, aliuminio gamybos procesas, šalto virinimo procesas yra perimtas pasinaudojant „SpaceX“ žiniomis, netgi dalis vadovų dirba abiejose įmonėse“, – vardija N.Dagilis.
Jis tikisi, kad „Tesla“ ateityje daug laimės iš autonominių automobilių sukūrimo, kadangi galės žengti į pervežimų rinką ir automobiliais be vairuotojo nukonkuruoti tokias bendroves kaip „Uber“.
Paklaustas, kodėl akcijas pardavė, N.Dagilis aiškino, kad yra ir kitų investicijų.
„Tiesiog tų investicijų yra labai daug. Aš pasinaudojau, kai akcijos kažkada buvo labai pigios, o kai jų kaina pakilo – pardaviau. Bet šiaip manau, kad jas tikrai verta laikyti toliau, jos dar gali žymiai brangti. Visada vieni sako, kad juoda, kiti, kad balta. „Tesla“ akcijos buvo vadinamos pervertintomis ir tuomet, kai kainavo 200 dolerių. Sunku atspėti trumpalaikius svyravimus, tačiau ateityje, manau, bendrovės kapitalizacija gali augti kelis kartus“, – sako N.Dagilis.
Praėjusiais metais verslininkas investavo į elektromobilių nuomos paslaugą „Spark“.
Pirktų už 100 JAV dolerių
Kitas 15min pakalbintas investuotojas Tomas pasakojo bandęs spekuliuoti „Tesla“ akcijomis trumpuoju laikotarpiu, tačiau tokios spekuliacijos jam nebuvo sėkmingos. Dabar jis laukia, kol akcijų rinkose kainos pradės kristi, tuomet „Tesla“ akcijų jis pirktų ilgam.
„Aš asmeniškai matau didelį potencialą iš šios akcijos. Dabar aš laukiu palankios kainos, ir jei man bus priimtina, investuosiu pakankamai ilgam laikotarpiui“, – tikino Tomas, panoręs likti neįvardytu.
Jis aiškina, kad pasaulio akcijų rinkos kilo 10 m. be didesnės korekcijos, todėl dauguma investuotojų dabar lauktų reikšmingesnio kainų nuosmukio.
„Mano manymu, „Tesla“ dabar gana pervertinta. Jei bus didelė korekcija biržose, „Tesla“ bus viena iš įmonių, kurios akcijų kaina kris labai smarkiai. Paprastai tos akcijos, kurios rizikingesnės, nuvertėja labiau panikos metu, bet jų kaina kyla daugiau, kai viskas gerai. Šiuo metu aš manau, kad būtų patrauklu įsigyti, jei akcijos kainuotų apie 100 JAV dolerių, tai 60 proc. mažiau, nei šiuo metu“, – tikina investuotojas ir patikina, kad dabar ilgam neinvestuotų.
Apskritai „Tesla“ bendrovę jis vertina kaip labai perspektyvią.
„Tai labai stiprus prekinis ženklas, išskirtinė kompanija, kuri reklamai neišleidžia nė dolerio, bet yra labai žinoma vien dėl charizmatiško vadovo. Be Elono Musko kompanija tikriausiai nebūtų tokia perspektyvi šiuo metu“, – sako Tadas.
Lyginama su „Apple“
„Tesla“ gali būti iš dalies palyginta su šiuo metu didžiausiomis pagal rinkos kapitalizaciją bendrovėmis – „Apple“, „Google“, „Microsoft“ ar „Amazon“, vertina finansų ekspertai.
„Ir „Apple“ kažkada buvo matoma kaip dar viena kompiuterių gamintoja, „Microsoft“ – programinės įrangos tiekėja, o „Amazon“ tebuvo internetinė knygų parduotuvė. Tačiau visos šios bendrovės sugebėjo sukurti savo ekosistemas, kurios sukasi aplink savo esminį unikalų elementą, iš kurio yra generuojami milijardai visame pasaulyje“, – teigia
„Orion Securities“ finansų analitikas Laurynas Antropikas.
Todėl „Teslą“, anot jo, reikėtų vertinti ne tik kaip į automobilių gamintoją, bet ir kaip naujos ekosistemos kūrėją, kurios dabartinė rinkos kapitalizacija yra labai minimali, lyginant su didžiaisiais ekosistemų kūrėjais.
„Žinoma, kad pasiekti tokių rezultatų dar laukia labai ilgas kelias. Tačiau jei bendrovė ir toliau sėkmingai vystys verslą, kurs inovatyvius bei vertinamus produktus, investuotojai tikrai palankiai vertins tokius bendrovės žingsnius ir atitinkamai įvertins naujas akcijos kainos ribas“, – tikisi L.Antropikas.
Šiemet pirmą ketvirtį „Tesla“ pardavė vos 25 tūkst. automobilių, 13,5 tūkst iš jų buvo „Model S“, o 11,5 tūkst „Model X“. Tačiau tai 70 proc. didesni skaičiai nei prieš metus.
Palyginimui, „General Motors“ per pirmą ketvirtį pardavė 546,8 tūkst. automobilių.
Dvi investuotojų stovyklos
Pasaulyje pasigirsta balsų, kad „Tesla“ akcijų ralis nėra visiškai pagrįstas ir gali būti, kad akcijos jau yra gerokai pervertintos. Bendrovės rinkos vertė jau pralenkė JAV automobilių milžinę „Ford“ ir susilygino su „General Motors“
„Barclays“ analitikas Brianas Johnsonas investuotojus įspėjo, kad „Tesla“ akcijos gali nuvertėti trumpuoju laikotarpiu, jis taip pat vertina, kad „Tesla“ nebūtinai iškils kaip naujas rinkos lyderis, kaip tikisi investuotojai, rašo CNBC.
Panašu, kad į dvi grupes buriuojasi ir Lietuvos investuotojai, o tokių, anot „Orion Securities“ atstovo, yra ne vienas ir ne du.
„Atsižvelgiant į mūsų klientų prekybos statistiką, galima matyti dvi pagrindines tendencijas. Pirma, jog investuotojai žiūrintys į ilgametį „Teslos“ potencialą jau kurį laiką turi „ilgas“ pozicijas ir nekreipia dėmesio į trumpalaikius svyravimus bei atsiriboja nuo dabartinių naujienų, kurios neigiamai nušviečia tokius bendrovės akcijų šuolius į viršų“, – teigia L.Antropikas.
O kita pusė investuotojų, anot jo, bando į akcijų kainų svyravimus reaguoti per itin trumpą laiką.
„Šiuo metu akcijai pasiekus visų laikų aukščiausius lygius kita pusė investuotojų bando uždirbti iš kainos nuosmukių parduodant pasiskolintas akcijas“, – aiškina L.Antropikas.
Pirmasis „Tesla“ pelnas prognozuojamas kitąmet –1,23 JAV dolerio vienai 305 dolerius kainuojančiai akcijai, prognozuoja „Bloomberg“ apklausti analitikai. Už tokį pelną bendrovė turėtų dirbti 244 metus, kad „uždirbtų“ esamą rinkos vertę. Kitų automobilių gamintojų akcijų šis santykis siekia apie 20 metų.
„Bet žiūrint į 2019 metus, prognozuojamo „Tesla“ pelno vienai akcijai vidurkis jau yra 7,4 JAV dolerio, akcijos kainos ir pelno santykis turėtų siekti 41. Vertinant tokį bendrovės prognozuojamą augimą ir pakeičiant požiūrį apie „Teslą“ – ne tik kaip automobilių bendrovę, bet ir inovatyvią technologijų kompaniją, galima daryti išvadą, jog dabartinis bendrovės vertinimas yra pagrįstas“, – teigia „Orion Securities“ atstovas.