Pagal Europos Tarybos reglamentus dėl ribojamųjų priemonių, taikytinų atsižvelgiant į rusijos veiksmus, kuriais kenkiama Ukrainos teritoriniam vientisumui, suverenitetui ir nepriklausomybei arba į juos kėsinamasi, Lietuvoje finansinės sankcijos yra taikomos 9 juridiniams asmenims, remiantis sąsajomis per nuosavybės teisę ar kontrolę.
Šiems asmenims priklausančių įšaldytų lėšų bendra suma sąskaitose yra daugiau nei 69,505 mln. eurų, ir daugiau nei 810 tūkst. JAV dolerių.
Dėl ribojamųjų priemonių atsižvelgiant į padėtį Baltarusijoje ir į Baltarusijos įsitraukimą į rusijos agresiją prieš Ukrainą, šiuo metu įšaldytos lėšos 6 juridinių asmenų ir 1 fizinio asmens sąskaitose, bendra suma siekia 23,710 mln. eurų ir 7,680 mln. JAV dolerių.
Bendra įeinančių įšaldytų lėšų, kurių siuntėjams taikomos Europos Sąjungos (ES) ribojamosios priemonės, suma yra daugiau nei 1,330 mln. eurų, daugiau nei 1,583 mln. JAV dolerių bei daugiau nei 215 tūkst. rusijos rublių.
Dėl sąsajų su Rusijos ir Baltarusijos oligarchais įšaldyta iš viso 16-os įmonių lėšos, akcijos ir nekilnojamasis turtas: „INTER RAO Lietuva“, „Faberlic Baltija SIA“, „Eurochem Logistics International“, „EM SYSTEM“, „EM INDUSTRY“, „Amkodor Baltic“, „Lifosa“, „PhosAgro Baltic“, „Jūrų laivybos registras“, „TT BALTICS SIA“, „IDS Borjomi Europe“, „Prekybos namai BMZ-Baltija“, „Vydmantai wind park“, „SUEK Baltic“, „Belintertrans Baltic“, „MTZ Traktorius“.
Bando apeiti sankcijas
FNTT ekspertai pastebi sankcijų apėjimo tendencijas. Viena pagrindinių tendencijų – siekis į agresoriaus šalį įvežti sankcionuotas prekes.
Pranešimuose dėl galimų sankcijų įgyvendinimo pažeidimų dominuoja Lietuvoje įregistruotos įmonės, turinčios ilgametę prekybos su rusijos ar Baltarusijos įmonėmis patirtį. Pastebėta, kad imta vykdyti mokėjimus su naujai įregistruotomis užsienio įmonėmis. Pastarosioms būdinga tai, kad jos nuosavo turto neturi, parduoda veikimo teritorijai nebūdingą produkciją: pvz., mažai miškingoje teritorijoje įsteigta įmonė pradeda verstis stambaus masto medienos pardavimu, o kai kurios įmonės tiesiog perkelia savo veiklą į naują jurisdikciją.
Kitas įtarimą keliantis atvejis – kai pagal pateikiamus dokumentus eksportuojamos / importuojamos prekės keliauja logistikos požiūriu ekonomiškai nenaudingu keliu arba kai parduodama produkcija, turinti dvejopos paskirties prekių požymių.
Taip pat pastebima, kad sankcionuojami individai bei organizacijos, žinodami, kad jų turtas gali būti įšaldytas, stengiasi paslėpti tikrąjį naudos gavėją per sudėtingas įmonių organizacines struktūras: įtraukiant tarptautinį elementą, renkantis jurisdikcijas, kuriose pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos politika mažiau griežta, jiems netaikomos sankcijos.
Tarptautinių sankcijų tikslas – daryti ekonominį poveikį, uždraudžiant lėšų pervedimus su tam tikromis valstybėmis, jų vyriausybėmis ar individais. Finansinės sankcijos – tai subjektų, kuriems taikomos tarptautinės sankcijos, teisių valdyti, naudoti ir disponuoti pinigais, vertybiniais popieriais, daiktais, kitu turtu ir turtinėmis teisėmis apribojimai, mokėjimų apribojimai, kiti finansinės veiklos ribojimai.