Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Žaibiškai išgraibstytos Lietuvos banko monetos kursto aistras: numizmatai lieja susikaupusias nuoskaudas dėl besikartojančių problemų

Lietuvos bankui trečiadienį pradėjus pardavinėti progines 20 eurų sidabro monetas, sistema užlūžo ir neveikė dvi dienas. Prekyba atnaujinta penktadienį, tačiau į elektroninę parduotuvę įeiti galėjo ne visi, apie 10 proc. parduotuvei skirto tiražo buvo išpirkta dar prieš sustabdant prekybą. Pasipiktinusi numizmatų bendruomenė kaltina banką nelygių sąlygų sudarymu ir neslepia, kad trikdžiai Lietuvos banko monetų pardavimo dienomis jau tapo įprasti.
Proginė moneta
Proginė moneta / Lietuvos bankas

Gražiai progai – Abiejų Tautų Respublikos Gegužės 3-iosios Konstitucijos ir Tarpusavio įžado akto 230 m. sukakčiai – skirtų 20 eurų sidabro monetų išankstinė prekyba ja susidomėjusiems numizmatams gerokai apkarto. Vos pradėjus prekybą, Lietuvos bankas pranešė, kad dėl IT sutrikimų prekyba stabdoma. Ji atnaujinta penktadienį 10 valandą, tačiau dalį galimų pirkėjų pasitiko užrašas, kad dėl per didelių apkrovų į svetainę įeiti negalima. Monetos buvo išparduotos per maždaug 10 minučių.

15min nuotr./Elektroninė Lietuvos banko parduotuvė
15min nuotr./Elektroninė Lietuvos banko parduotuvė

Lietuvos banko atstovai teigė, kad pati parduotuvė veikia, tiesiog ribojami pirkėjų srautai. „Kadangi į el. parduotuvę prisijungė didelis pirkėjų, kurie naudojasi el. parduotuvės paslaugomis, skaičius, tai naujų pirkėjų patekimas šiuo metu automatiškai ribojamas. Taip siekiama užtikrinti sklandų parduotuvės veikimą“, – rašoma oficialioje Lietuvos banko feisbuko paskyroje.

Į redakciją dėl šios problemos besikreipęs skaitytojas Renaldas rašė tokio užstrigimo tikėjęsis. „Lietuvos bankas, platindamas kolekcines ir progines monetas, nuolat šaudo sau į kojas. Elektroninė parduotuvė nuolat stringa, priimami keisti sprendimai dėl įsigytų monetų, netikėtai atsiradę rinkoje paklausių monetų kiekiai ir t. t. Feisbuke numizmatikos grupėse daug nepasitenkinimo, Lietuvos banko paskyroje irgi. Ore tvyrantys klausimai – kodėl taip vyksta, lieka be atsako“, – rašė jis.

Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Pristatyta pirmoji pasaulyje kolekcinė skaitmeninė moneta LBCOIN
Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Pristatyta pirmoji pasaulyje kolekcinė skaitmeninė moneta LBCOIN

Oficiali Lietuvos banko feisbuko paskyra iš tiesų užpilta neigiamais komentarais.

„Taip kasdien nukėlinėjant tuoj ir ateis Gegužės 3-oji“, – apie dėl trikdžių nukeltą prekybos paleidimą juokavo viena internautė.

Su 15min sutikusi pasikalbėti numizmatė, nenorėjusi minėti savo vardo, sakė, kad šia veikla domisi jau penkerius metus ir ne kartą savo kolekcijai yra pirkusi monetų iš Lietuvos banko. Toli gražu ne visos jos patirtys buvo teigiamos. Moters teigimu, internetinėje parduotuvėje kartojasi tos pačios problemos − serveriai neatlaiko apkrovos.

„Paskutinė pirkimo patirtis buvo itin nemaloni. Įsidedant monetas į krepšelį ir darant apmokėjimą, sistema išsijungė. Skambinau kelis kartus į banką − pasiūlė tik rašyti elektroninį laišką jų nurodytu adresu. Jokio atsakymo taip ir nesulaukiau. Bandžiau 2 valandas perkrauti puslapį ir laukiau, kol sistemos pradės veikti. Po 2 val. pamačiau užrašą, kad viršytas monetų įsigijimo limitas ir jų nebegalima nusipirkti. Tiesiog buvau ištikta šoko, kaip gali daugiau kaip 2000 vienetų monetų būti nupirktos, kai puslapis tiesiog neveikė“, − prisiminė ji.

Pašnekovės teigimu, šį trečiadienį užsakytų naujųjų monetų taip pat nepavyko apmokėti, tačiau pati parduotuvė dar kurį laiką veikė.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Lietuvos banko pastatas Vilniuje
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Lietuvos banko pastatas Vilniuje

„Visuomet prieš išankstinę prekybą prie internetinės parduotuvės prisijungiu pusvalandžiu anksčiau. Kai pamačiau, kad jau yra galimybė įsigyti monetą (buvo apie 07:59,) patekau į puslapį, bandžiau įsigyti, deja, bandant atlikti apmokėjimą, sistema išsijungė“, − pasakojo moteris.

Visgi penktadienį jai tai padaryti pavyko, nors ir ne iš karto.

Prekyba monetomis Lietuvos banko sistemoje iš tiesų užstringa ne pirmą kartą. 15min jau rašė, kad pernai liepą pardavinėjant pirmąją pasaulyje skaitmeninę monetą LBCOIN, taip pat būta trikdžių. Tuomet pirmąją prekybos dieną daliai pirkėjų monetos įsigyti nepavyko.

Praeitų metų lapkritį, platinant 5 eurų aukso monetą, skirtą žemės ūkio mokslams, prekyba taip pat sustojo. Sutrikus elektroninės parduotuvės veiklai, mokėjimų nesulaukusi sistema automatiškai anuliavo visus užsakymus, kurie buvo atlikti iki 9 val. ryto. Taip daugiau nei 400 žmonių neteko galimybės įsigyti monetų. Šią situaciją Lietuvos bankas išsprendė anuliuodamas visus užsakymus ir paskyręs naują išankstinės prekybos datą.

Numizmatai norėtų lygių sąlygų

Proginę sidabro monetą trečiadienį įsigyti siekę pirkėjai piktinosi ne tik techniniais trikdžiais. Dalį taip pat supykdė Lietuvos banko sprendimas atnaujinus išankstinius užsakymus, elektroninėje parduotuvėje pardavinėti mažiau monetų. Iš viso elektroninei parduotuvei buvo skirtos 1557 monetos, tačiau iki platformos užstrigimo 134 monetas buvo spėta parduoti. Tai sudaro apie 10 proc. viso tiražo.

Dalis socialinių tinklų vartotojų tuo nepatenkinti ir reikalauja šias rezervacijas atšaukti. Kaip jau minėta, tai nebūtų neįprasta Lietuvos banko praktika.

123RF.com nuotr./Pirkimas internetu
123RF.com nuotr./Pirkimas internetu

„Puslapis pradėjo strigti iš karto po 8 val., kai turėjo prasidėti prekyba, t. y. ne visiems norintiems buvo sudarytos vienodos sąlygos įsigyti. Gautas Lietuvos banko patvirtinimas laišku, kad 8:01 registruotas užsakymas, bet dėl trikdžių sistemoje tolimesnis apmokėjimas neįvyko ir užsakymas vėliau atšauktas. Todėl bet kokie kiti įsigijimai, esant nevienodoms sąlygoms, privalo būti panaikinti, nes jau 8:01 puslapis neveikė tinkamai“, – oficialioje Lietuvos banko feisbuko paskyroje piktinasi vienas iš monetą įsigyti norėjusių asmenų.

15min kalbinta numizmatė teigė, kad jai, kaip ir daliai interneto komentatorių, tokia praktika kelia klausimų. „Paprastiems žmonėms dažnais atvejais nelieka monetų, nes didžioji jų dalis nukeliauja pas oficialius platintojus, kurie parduoda jau užkeltomis kainomis. Kyla natūralus klausimas, kodėl visiems nėra vienodų sąlygų. Kalbant apie trikdžius − suklysti galima kartą, bet banko trikdžiai kartojasi nuolat, tik klausimas, ar tai nėra daroma sąmoningai. Kad tokia situacija gali pasikartoti, man nebuvo jokia naujiena“, – teigė pašnekovė.

Lietuvos bankas atsiprašo pirkėjų, tačiau rezervacijų neanuliuos

Lietuvos banko Grynųjų pinigų departamento direktorius Deivis Stankevičius 15min patvirtino, kad prekyba trečiadienį buvo laikinai sustabdyta dėl informacinių technologijų sutrikimų, susijusių su dideliu klientų srautu. Ketvirtadienį prekyba dar nebuvo atnaujinta, nes norėta, kad visus klientus spėtų pasiekti informacija apie prekybos atnaujinimą ir jie galėtų susiplanuoti tam savo laiko.

Komentuodamas platformas vis ištinkančius nesklandumus, centrinio banko atstovas teigė, kad LBCOIN atveju nesklandumų priežastys buvo visiškai naujas ir itin sudėtingas produktas, nesusijęs su šia tradicine Lietuvos banko elektronine parduotuve.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Deivis Stankevičius
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Deivis Stankevičius

Pašnekovas pastebėjo, kad Lietuvos banko parduotuvė skiriasi nuo kitų panašių platformų, kadangi paprastai joje yra gana nedidelis aktyvumas, tačiau prasidėjus išankstinei prekybai, vienu metu ji sulaukia tūkstančių užklausų. Naujausioji moneta, anot jo, kėlė ir didesnį nei įprastai užsienio kolekcionierių susidomėjimą.

„Po praėjusį rudenį įvykusio incidento su moneta, skirta žemės ūkio mokslams, buvo išanalizuota situacija, padarytos išvados ir atlikti patobulinimai: elektroninės parduotuvės ir integracijų procesai buvo optimizuoti, padidintas kliento krepšelio galiojimo laikas, pasiekus tam tikrą elektroninės parduotuvės apkrovą pradėti riboti pirkėjų srautai. Šiuos patobulinimus ištestavome, taip pat jie gerai veikė ir šių metų pradžioje, kai pardavinėjome numizmatinius apyvartinių eurų monetų rinkinius. Tuomet beveik 4000 vienetų rinkinių išpirkta per pirmas išankstinio pardavimo valandas“, – sakė D.Stankevičius.

Jis teigė Lietuvos banko vardu atsiprašantis nepatenkintų klientų.

„Suprantame klientų nusivylimą, vertiname jų supratingumą mums susiduriant su iššūkiais. Stengiamės tobulėti elektroninės parduotuvės IT sistemų tobulinimo ir pritaikymo prie tinkamo klientų srauto aptarnavimo srityje“.

Lietuvos bankas/Proginė moneta
Lietuvos bankas/Proginė moneta

Vis dėlto trečiadienį įvykdyti užsakymai, kaip praėjusių metų lapkritį, anuliuoti nebuvo, kadangi dviejų incidentų aplinkybės yra skirtingos.

„Tokia praktika buvo taikyta tik vieną kartą, praėjusį lapkritį, platinant žemės ūkio mokslams skirtą aukso monetą. Tačiau tuomet situacija buvo kitokia – incidento metu dėl techninių sutrikimų elektroninėje parduotuvėje buvo parduota daugiau monetų, nei iš viso jų buvo skirta parduoti parduotuvėje ir Lietuvos banko kasose, be to, nebuvo įmanoma objektyviai įvertinti, kas įsigijo monetą, o kas ne“, – paaiškino D.Stankevičius.

Anot banko atstovo, elektroninė pardavimo sistema leidžia monetas įsigyti daugiau žmonių, toks modelis atliepia ir susidomėjimą iš užsienio. Anksčiau vykdant pardavimus fiziniu būdu Lietuvos banko skyriuose, išankstinės prekybos dienomis būriuodavosi eilės žmonių, o pardavimai vykdyti tik didmiesčiuose, tad regionuose gyvenantiems žmonėms tekdavo dėl monetų važiuoti į kitus miestus.

Iš viso nukalta 2500 Abiejų Tautų Respublikos Gegužės 3-iosios Konstitucijos ir Tarpusavio įžado akto 230 m. sukakčiai paminėti skirtų monetų. Be 1557 parduodamų per elektroninę Lietuvos banko platformą, 750 (arba 30 proc.) rezervuota oficialiems Lietuvos banko numizmatinių vertybių platintojams. 125 monetos (5 proc. tiražo) skirtos Lietuvos valstybės, vietos savivaldos bei valstybės ir savivaldybių institucijų reprezentacinėms reikmėms. 68 monetos skirtos Lietuvos muziejams ir Lietuvos banko reprezentacinėms reikmėms. Viena moneta kainuoja 69 eurus, vienas pirkėjas gali įsigyti ne daugiau nei dvi monetas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs