Lietuvos smulkusis ir vidutinis verslas užsienyje: kokie veiksniai lemia sėkmę pasaulio rinkoje?

Lietuvos smulkusis ir vidutinis verslas (SVV) pastaraisiais metais pastebimai plėtėsi tarptautinėse rinkose, dėl ko vis daugiau įmonių randa savo nišą globalioje ekonomikoje. Šis procesas apima įvairias sritis – nuo technologijų iki logistikos. Savo ruožtu Lietuva tapo patrauklia vieta ne tik vietinėms įmonėms, bet ir užsienio verslams. Ekonomistų tyrimai rodo, kad beveik trečdalis SVV per 2024 metus tikisi išauginti pajamas, rašoma „EMBank“ pranešime spaudai.
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr. / 123RF.com nuotr.

„Pasaulyje sėkmingai įsitvirtino ne vienos ir ne kelių sričių lietuvių įmonės. Viena iš svarbiausių sričių yra technologijos, kurios daugiausiai apima programinės įrangos kūrimą ir IT paslaugas. Verta paminėti ir finansinių technologijų, vadinamąją „fintech“ sritį. Pastaroji Lietuvoje sparčiai vystosi ir sulaukia tarptautinio pripažinimo. Reikšmingai auga ir logistikos bei transporto paslaugų sektorius“, – teigia „European Merchant Bank | EMBank“ generalinis direktorius Sarp Demiray.

Bendrovės nuotr./Sarp Demiray
Bendrovės nuotr./Sarp Demiray

Jis priduria, kad Lietuvos verslų potencialas ne tik matomas, bet dar labiau stiprėja. Prie to reikšmingai prisideda jau esančių SVV sėkmė, kuri įpučia optimizmo tiek plėtrą planuojančioms lietuvių įmonėms, tiek užsienio verslams.

Trečdalis planuoja plėtrą į užsienį

Lietuvos SVV sudaro net 99,8 proc. visų veikiančių įmonių, o tai reiškia, kad įmones augti skatina ir tarpusavio konkurencija. Kadangi SVV mastas šalyje yra milžiniškas, todėl natūralu, kad ir šio sektoriaus reikšmė šaliai yra labai svarbi. Tai ne tik generuoja pajamas, bet ir kuria darbo vietas.

Kaip teigia S.Demiray, skaičiuojama, kad SVV apyvarta Lietuvoje siekia apie 78,1 mlrd. eurų, o eksportas į užsienį kasmet siekia apie 14 mlrd. eurų. Ir tai tik institucijų statistiniai duomenys. Ką jau kalbėti apie šių verslų šalies garsinimą už jos ribų. Taip pat nereikėtų atmesti ir to momento, kad Lietuvos verslai bendradarbiauja su užsienio įmonėmis, kuria bendrus produktus, kurie padeda augti ir plėsti veiklos sritis.

Pavyzdžiui, yra sėkmingų Lietuvos verslų pavyzdžių, kurie veiklą pradėjo nuo kelių asmenų, o dabar valdo ne vieną padalinį Europoje ar net visame pasaulyje. Dalis uždirbtų pinigų, be abejo, nukeliauja tų šalių, kuriose yra padaliniai mokesčių institucijoms, tačiau tai nekeičia fakto, kad tai yra lietuvių verslo į Europos ekonomiką įlieti pinigai.

Panašių scenarijų yra ir Lietuvoje. Ekonomistai sutaria, kad Lietuvos SVV plėtra į užsienio rinkas 2024 ir 2025 metais bus stipriai susijusi su ekonominėmis aplinkybėmis ir geopolitine situacija. Tyrimai rodo, kad apie 27 proc. SVV įmonių šiemet tikisi pajamų augimo, dar beveik trečdalis planuoja plėtrą į užsienį. Visgi 2 iš 5 SVV įmonių vadovų geopolitinę situaciją įvardytų kaip reikšmingą plėtros stabdį.

Sėkmę lemiantys veiksniai

„Lietuvos verslo plėtros užsienyje sėkmę dažniausiai lemia kompleksiniai veiksniai. Visų pirma – investicija į inovacijas ir technologijas. Įmonės, kurios investuoja į technologijų plėtrą ir naujoves, turi didesnes galimybes pritraukti tarptautinių klientų ir konkuruoti globalioje rinkoje. Pavyzdžiui, „fintech“ ir IT sektoriaus įmonės, kurios orientuojasi į pažangiausius sprendimus, kaip dirbtinis intelektas ir duomenų analizė, dažnai sugeba pranokti konkurentus dėl savo technologinio pranašumo.

Be abejo, inovacijos svarbios ir daugelyje kitų sričių. Bėda tame, kad inovacijos tobulėja taip greitai, kad tai, ką įsidiegei vakar, šiandien jau gali būti mažesnis pranašumas prieš konkurentus. Todėl labai svarbu turėti planą ir veikti kryptingai. Inovacijos po vieną nevaikšto, todėl reikia parengti bent kelis žingsnius į priekį, turėti atsakymą, ką darysiu jei šis sprendimas prigis, arba, ką darysiu, jei technologinis sprendimas neatneš naudos“, – sako ekspertas.

S.Demiray priduria, kad kitas svarbus veiksnys yra tinkamos rinkodaros ir komunikacijos strategijos. Investicija į tinkamai parengtą rinkodaros kampaniją padeda įmonėms padidinti savo matomumą tarptautinėje rinkoje ir užmegzti tvirtus ryšius su užsienio klientais. Tokios sritys kaip socialinė medija, viešieji ryšiai ir dalyvavimas tarptautinėse parodose dažnai tampa vienomis svarbiausių priemonių, padedančių įmonėms pasiekti globalią auditoriją.

Kodėl svarbu turėti planą

Taip, kaip tam tikruose regionuose svarbu perprasti to krašto komunikacijos subtilybes, taip svarbu pritaikyti ir savo produkciją ar paslaugas. Tai reiškia, kad produktas, sėkmingas vienoje rinkoje (pavyzdžiui, Baltijos šalyse), gali būti ne toks paklausus kitose šalyse, ypač Vakarų Europoje ar Azijoje. Todėl adaptacija pagal rinkos poreikius yra vienas iš svarbiausių sėkmingo tarptautinio plėtros aspektų.

Tai reiškia, kad gali prireikti ne vienos konkretaus produkto arba paslaugos adaptacijos. Todėl svarbu pasverti galimybes, būsimas investicijas ir atlikti namų darbus – peržvelgti kiek panašias paslaugas ar produktus teikiančių įmonių veikia plėtros šalyje.

„Netinkamai sudėliotas verslo planas gali pakišti koją. Nemažai verslininkų nepakankamai laiko skiria rinkos analizei, o tai lemia klaidingus sprendimus dėl produkto pozicionavimo. Siekiantys greitai užkariauti užsienio rinkas verslai taip pat dažnai neįvertina rinkos sudėtingumo, teisinės bazės bei mokesčių sistemos skirtumų.

Verta paminėti, kad smulkūs verslai dažnai stokoja ir finansinių resursų, reikalingų efektyviai plėtrai, ypač kai kalbama apie ilgalaikes investicijas. Todėl pravartu pasidomėti ne tik vietos rinka, bet ir potencialiais finansų partneriais, kurie sutiktų paskolinti lėšų pirminėse plėtros stadijose. Tačiau ir šiuo atveju reikia nepamiršti turėti verslo planą. Veikiant tiek Lietuvoje, tiek užsienyje jis yra tarsi saugiklis, kuris gali stipriai pagelbėti prireikus finansinės injekcijos“, – teigia „European Merchant Bank | EMBank“ generalinis direktorius.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis