Šiais metais Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, įgyvendinanti geltonųjų autobusiukų programą, savivaldybėms perdavė 36 naujus autobusiukus, jie nupirkti už 1 mln. 600 tūkst. eurų.
Daugelis savivaldybių tikina, kad pastaraisiais metais gaunami geltonieji autobusiukai yra nepatvarūs, greitai genda, o taisymo kaštai gula savivaldybei. Ministerija tikina, kad autobusiukai perkami už mažiausią kainą, tuomet jų nupirkti galima daugiau.
Ministrė J.Šiugždinienė yra sakiusi, kad ateityje bus perkami elektriniai arba hibridiniai autobusiukai, tačiau tokių pirkimų nematome. Dar blogiau – autobusiukų pirkimas permetamas savivaldybėms. Ministrė pasiūlė savivaldybėms, kurios skundžiasi geltonųjų autobusiukų kokybe, kitąmet prisijungti prie organizuojamo geltonųjų autobusiukų bendro pirkimo ir transporto priemones nusipirkti savo biudžetų lėšomis.
Tokiu būdu savivaldybės, taupydamos savo lėšas, bus įstumiamos į padėtį, kai turės ieškoti pigiausio varianto, o pigiausias transportas, net ir naujas, nereiškia, kad bus patvarus, ekonomiškas ir netaršus. Įsigaliojus taršos mokesčiui, savivaldybėms gali atsirasti prievolė susimokėti ir taršos mokesčius už prisipirktus dyzelinu varomus, aplinką teršiančius autobusiukus.
Šiandien Švietimo, mokslo ir sporto ministerija turėtų ne nusikratyti autobusiukų pirkimo ir perleisti jį pačioms savivaldybėms, o sėsti kartu su Aplinkos ministerija ir ieškoti sprendimų, kaip padėti savivaldybėms įsigyti netaršius, elektrinius autobusiukus.
Iš Klimato kaitos specialiosios programos lėšų ne vienerius metus atnaujinami savivaldybėms priklausantys pastatai, tarp kurių yra ir mokyklos. Taip, taupiau naudojant energiją, siekiama sumažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį.
Sutaupytos Klimato kaitos specialiosios programos lėšos galėtų būti skiriamos ir savivaldybėms, kad šios mokinių vežiojimui įsigytų elektrinius ar kitus mažiau taršius autobusiukus, kurie būtų patvaresni ir neterštų aplinkos.
Dabartinė situacija, kai viena ministerija planuoja gyventojams įvesti automobilių taršos mokesčius, o kita – savivaldybių reikmėms perka taršų transportą, atrodo mažų mažiausiai absurdiška.