Tai numatyta Finansų ministerijos parengtose Azartinių lošimų įstatymo pataisose. Jomis siūloma įtvirtinti ir azartinių lošimų licencijos išdavimo, tikslinimo ir panaikinimo sąlygas – jos dabar reglamentuojamos Vyriausybės patvirtintose Azartinių lošimų licencijavimo taisyklėse.
Baudos – nuo 6 tūkst. iki 50 tūkst. eurų
Azartinių lošimų bendrovėms už draudžiamą lošimų reklamą, skatinimą dalyvauti lošimuose, apribojusių savo galimybę lošti ir būtino amžiaus nesulaukusių žmonių įleidimą į lošimo vietą siūloma bausti nuo 0,1 iki 1 proc. bendrųjų metinių pajamų baudomis – jos negalės būti mažesnės kaip 6 tūkst. eurų ir didesnės kaip 25 tūkst. eurų, o padarius pakartotinį pažeidimą, didės iki 12-50 tūkst. eurų (0,5–3 proc. bendrųjų pajamų).
Už pažeidimus, nesusijusius su lošėjų apsauga, siūloma taikyti 0,1–0,5 proc., o už pakartotinį pažeidimą – 0,5–1 proc. metinių pajamų baudas. Jos galės svyruoti atitinkamai nuo 6 tūkst. iki 15 tūkst. ir nuo 12 tūkst. iki 30 tūkst. eurų.
„Siekiama nustatyti tokio dydžio baudas ir jų ribas, kurios būtų bendrovėms finansiškai pakeliamos, tačiau ir atgrasytų nuo pažeidimų darymo“, – teigiama aiškinamajame rašte.
Anot pataisų rengėjų, šiuo metu Lošimų priežiūros tarnyba pažeidimus padariusioms bendrovėms gali taikyti tik su licencijos galiojimu susijusias priemones, todėl lošimų organizatoriai tuo piktnaudžiauja.
„Bendrovę įspėjus apie galimą licencijos galiojimo sustabdymą, ji nutraukia pažeidimo darymą ir įspėjimas apie licencijos sustabdymą panaikinamas. Priežiūros tarnyba dažnai susiduria su situacija, kai vos tik pasibaigus vienam tikrinimui bendrovės pakartotinai daro tą patį pažeidimą ir daro jį iki kito tikrinimo pabaigos, iš esmės nepatirdamos jokių neigiamų pasekmių“, – rašoma rašte.
Finansinės baudos dabar gali būti skiriamos už pažeidimą atsakingam fiziniam asmeniui, tačiau jis ne visada yra nustatomas arba būna surenkama pakankamai kaltę pagrindžiančių įrodymų.
Pataisose numatyta, kad baudos už lošimų organizavimo pažeidimus galės būti skiriamos ir gyventojams, įmonėms bei jų vadovams, kurie nesiverčia azartinių lošimų organizavimo veikla – pavyzdžiui, transliuoja draudžiamą lošimų reklamą. Jie būtų baudžiami Administracinių nusižengimų kodekse nustatyta tvarka – baudomis nuo 1,5 tūkst. iki 4,3 tūkst. eurų.
Reikalavimas daryti darbo pertrauką
Ketinama įpareigoti lošimų organizatorius visose lošimo vietose daryti darbo pertrauką nuo 4 iki 12 valandos. Anot pataisų rengėjų, taip siekiama apsaugoti nuo lošimų priklausančius žmones.
„Patologiniai lošėjai dažniau rūko, vartoja alkoholį, turi polinkį į valgymo ir miego sutrikimus bei kenčia nuo padidėjusio ar chroniško streso (...) Vieno tyrimo duomenys parodė, kad patologiniams lošėjams trūksta vidutiniškai iki 69 valandų miego per mėnesį“, – rašo pataisų rengėjai.
Teigiama, kad nuo kelių valandų iki dviejų ar trijų parų be pertraukų, miego ir maisto lošiančių asmenų patiriamas fizinio ir emocinio streso poveikis gali būti dramatiškas. 2004 metais JAV tiriant staigias mirtis lošimų įstaigose, buvo nustatyta, kad iš 398 atvejų 330 buvo dėl staigaus širdies priepuolio.
Pabrėžiama, kad lošėjams taip pat yra padidėjusi sutrikimų, susijusių su alkoholio ir medžiagų vartojimu, rizika.
„Nustatyta, kad patologinių lošėjų priklausomybės nuo alkoholio ir nikotino rodikliai yra daug aukštesni nei nelošiančių asmenų“, – rašoma aiškinamajame rašte.
Visi lošimų licencijų klausimai – įstatyme
Pataisomis siūloma įtvirtinti, kad įstatyme būtų reglamentuojamos visos lošimų veiklos licencijavimo sąlygos ir tvarka, įskaitant licencijos išdavimą, patikslinimą, atsisakymą išduoti licenciją, licencijos galiojimo sustabdymą ir jo panaikinimą. Šiuo metu su licencijos galiojimu susiję klausimai ir sąlygos reglamentuotos Azartinių lošimų licencijavimo taisyklėse.
„Esamas reglamentavimas, kai Azartinių lošimų įstatyme suteikta galimybė žemesnės galios teisės akte nustatyti papildomus licencijos galiojimo panaikinimo pagrindus, teisiniu požiūriu yra ydingas ir neatitinka iš Konstitucijos kylančio principo, pagal kurį ūkinę veiklą ribojančios nuostatos gali būti reguliuojamos tik įstatyminiu lygiu“, – teigiama aiškinamajame rašte.
Pataisomis būtų įtvirtintas baigtinis atsisakymo išduoti licenciją, licencijos galiojimo sustabdymo ir licencijos galiojimo panaikinimo pagrindų sąrašas, nustatytas terminas, per kurį bendrovė turi pašalinti licencijuojamos veiklos sąlygų pažeidimus, konkretūs sprendimų dėl įspėjimo apie galimą licencijos galiojimo sustabdymą panaikinimo ir licencijos galiojimo sustabdymo panaikinimo terminai
Pataisos taip pat numato, kad azartinių lošimų veikla galės užsiimti tik aukštus patikimumo, reputacijos ir kitus veiklos standartus atitinkantys ir finansiškai patikimos įmonės bei asmenys.