– Kodėl pastaruoju metu taip smarkiai pabrango degalai?
– Kainų kilimas šį kartą yra susijęs su pasauliniu naftos produktų kainų kilimu. Turiu omenyje „Platts“ indeksą, pagal kurį nustatomos pasaulinės naftos produktų kainos didmeninėje prekyboje, Lietuvoje – taip pat. Šis indeksas yra smarkiai išaugęs ir kol kas kasdien tik auga.
Savaime suprantama, kad kainodarą formuodama pagal „Platts“ indeksą bendrovė „Orlen Lietuva“ mums, kaip mažmenininkams, naftos produktų kainas vis šiek tiek pakelia.
– Kiek kainos dar gali augti artimiausiu metu?
– Kiek, kalbant apie naftos produktus, yra labai sudėtinga prognozuoti. Žiūrint į prognozes, kainų smukimo nematyti. Šiuo metu barelio kaina svyruoja apie 89–91 dolerį. Yra prognozių, kad iki metų pabaigos barelio kaina pasieks 100 JAV dolerių ribą.
Jeigu kalbame apie kainas Lietuvoje, buvo ekspertų, kurie pareiškė, kad metų pabaigoje benzino litro kaina pasieks 5 Lt. Tai ir man, kaip vartotojui, nėra labai smagu. Pats prognozuoti nesiimu ir tikiuosi, kad tos prognozės nepasiteisins. Būna ir taip.
Sudėjus visus svyravimus, tiek litras benzino, tiek dyzelino, tiek dujų jau pabrango daugiau nei 20 centų.
– Tačiau dyzelino litro kaina bet kokiu atveju nuo sausio 1 dienos išaugs dar 12 centų.
– Šie aritmetiniai skaičiavimai buvo atlikti prieš keletą mėnesių, kai naftos produktų kainos buvo visiškai kitokios. Nuo lapkričio 1 dienos naftos produktų kainos yra smarkiai išaugusios.
Sudėjus visus svyravimus, tiek litras benzino, tiek dyzelino, tiek dujų jau pabrango daugiau nei 20 centų. Tai baisu, kad neliktume melagiai.
– Iš ko susideda degalų kaina?
– Didžioji dalis tenka pridėtinės vertės mokesčiui (PVM) ir akcizui. Kita dalis – didmeninė kaina. Kaip žinoma, Lietuvoje turime vieną didelį didmenininką, tad pasirinkimo nėra.
Degalinių marža tesiekia 6 procentus. Kai kurioms iš jų darosi sunku išsilaikyti. Kaip žinoma, kai kurios degalinės nebedirba naktimis. Buvo minčių apie degalinių automatizavimą. Nesinorėtų gąsdinti įmonių darbuotojų, bet tokių pamąstymų buvo.
– Konkurencijos taryba iki metų pabaigos turėtų baigti tyrimą dėl bendrovės „Orlen Lietuva“ kainodaros. Kaip Jūs vertinate šios bendrovės kainodarą?
– Mums, kaip mažmenininkams, „Orlen Lietuva“ kainodara nelabai suvokiama. Mes, turėdami savo šalyje gamyklą, už naftos produktus mokame brangiau nei kaimynai latviai.
O mūsų valstybė, įvesdama didesnius akcizus, tikisi surinkti daugiau lėšų į biudžetą. Todėl dėl „Orlen Lietuvos“ ir akcizų turime tokį skirtumą tarp benzino kainų Lietuvoje ir Latvijoje.
– Tačiau didėsiantis dyzelino akcizas yra Europos Sąjungos (ES) reikalaujamas minimumas.
– Taip. Nėra kito pasirinkimo. Tačiau praėjusį kartą akcizai buvo įvesti smukus naftos produktų kainoms. Todėl vartotojui nebuvo labai skaudu. Šįkart akcizo didėjimas sutampa su naftos produktų kainų kilimu. Iš tiesų tokių kainų mes šiemet dar neturėjome.
Artimiausiu metu jos turėtų išsilaikyti, o kai nuo sausio 1 dienos padidinsime dyzelino akcizą, turbūt ne tik kad benzino, bet ir dyzelino niekas Lietuvoje nebesipils. Žmonės važiuos į Lenkiją, gal į Latviją.