„Benzino akcizas Lietuvoje yra 1,5 Lt. Latvijoje jis – 1,31 Lt, Estijoje – 1,24 Lt, Lenkijoje – 1,20 Lt. Dyzelino akcizai Lietuvoje – 1,14 Lt, Latvijoje – 1,15 Lt, Estijoje – 1,14 Lt, Lenkijoje – 0,83 Lt. Lietuvos vežėjai, matydami šiuos kainų skirtumus, dyzeliną pilasi Lenkijoje, ne Lietuvoje. Dėl to krinta dyzelino pardavimas: sausį jie nukrito 21 proc., vasarį – 24 proc. Tai, be abejo, atsilieps ir mokesčių surinkimui“, – teigė S.Zakalskis.
S.Zakalskis pateikė ir skaičius, kokia yra degalų savikaina Lietuvoje ir šalyse kaimynėse. Lietuvoje ji yra 1,05 Lt, Lenkijoje 1,13 Lt, Latvijoje 1,04 Lt, Estijoje – 1,06 Lt.
Rinkos reguliavimas – keistas
Jo teigimu, tiek Konkurencijos tarybos, tiek Vyriausybės ekspertų išvados, kad mažmeninės degalų kainos šalyse kaimynėse yra mažesnės, yra neteisingos, nepagrįstos arba pagrįstos klaidingais duomenimis. Anot S.Zakalskio, Vyriausybės sprendimas skatinti naftos produktų importą per „Klaipėdos naftos“ terminalą taip pat yra nepagrįstas. „Šio terminalo geba nėra didelė. Jei per terminalą bus importuojama, terminalas bus užkimštas importuotais degalais ir nebebus įmanoma vykdyti eksporto, o tai vėl atsilieps tiek MN gamybai, tiek „Lietuvos geležinkelių“ pervežimams, tiek mokesčių surinkimui“, – sakė S.Zakalskis.
Pasak jo, dar egzistuoja įmonė Krovinių terminalas, šio terminalo krovos geba – 2 mln. tonų degalų per metus. „Galimybių yra, degalų importo į Lietuvą niekas neriboja. Regione yra per 10 naftos perdirbimo įmonių, kurių galimybių konkuruoti Lietuvoje niekas nevaržo, tad keista, kad valstybė mėgina užsiimti kažkokiu rinkos reguliavimu“, – teigė S.Zakalskis.
Užkliuvo ir rezervai
MN kritikuoja ir Vyriausybės sprendimus dėl naftos rezervo. „Iki 2008 m. naftos rezervų kaupimas buvo dalijamas perpus – 50 proc. turėjo sukaupti valstybė, 50 proc. – importuotojai. Nuo 2009 m. valstybė kaupia 33 proc. rezervų, importuotojams tenka 66,6 proc. Privalomųjų atsargų sąnaudos degalų pardavimui sudaro 2–3 centus litrui, MN yra sukaupusi daugiau nei 100 tūkst. degalų atsargų, šiais metais joms išleis dar apie 100 mln. Lt. Jei valstybė nuspręs prievolės netaikyti mažesniems importuotojams, MN šios naštos nepakels“, – tikino S.Zakalskis.