Valymo paslaugas teikianti Kauno firma „Vitaresta“ paskaičiavo, kad nuo 2012 metų įkainius padidino 50 procentų – tai dėl išaugusios minimalios algos. Verslininkai teigia suprantantys, kad minimalią algą reikia kelti, tačiau valdžiai negali atleisti už tai, kad apie tai pranešama likus kone porai dienų.
Šįmet brangino jau du kartus
Yra ir suprantančių, kodėl branginame paslaugas, bet ir yra ir tokių, kurie nieko nenori girdėti, – sakė R.Petrovė.
Lietuvoje minimali alga pastarąjį kartą padidėjo liepą – iki 380 eurų. Palyginti su 2012 metais, ji išaugo 64 proc. Šiais metais ji buvo didinama per du kartus – sausį ir liepą.
Labiausiai tai veikia darbdavius, kurie darbuotojams moka minimalias algas. „Sodros“ duomenimis, šių metų pirmą ketvirtį 104 tūkstančiai gyventojų Lietuvoje uždirbo minimalią algą ir mažiau. Tad tokie darbdaviai priversti ne tik mokėti daugiau, bet ir kelti paslaugų kainas.
„Nori nenori turime kelti įkainius, nes didėja ir minimali alga. Darbuotojams atlyginimai mokami pagal valandinį įkainį, tad šiam padidėjus, reikia ir paslaugas branginti“, – paaiškino bendrovės „Corpus A“ vadovas Egidijus Sakalauskas.
Ta patį kalba ir 1000 darbuotojų turinčios patalpų valymo bendrovės „Vitaresta“ vadovė Rasa Petrovė. „70-80 proc. paslaugų savikainos sudaro darbuotojų alga. Kai auga minimali alga, brangsta ir paslaugos. Tą šįmet turėjo padaryti jau du kartus. Taip, kai kuriems klientams tai nepatinka“, – neslėpė R.Petrovė.
Tiek „Corpus A“, tiek „Vitarestoje“ didesnė dalis darbuotojų gauna minimalią algą, tad bet koks jos kilstelėjimas tiesiogiai paveikia ir kainas.
Kainas kelia ne visi
„Corpus A“ paslaugų įkainius pakelia kaskart kai tik padidinama minimali alga. Tačiau taip daro ne visos paslaugų bendrovės. „Pavyzdžiui, energetikos kompanijoms tai neturi įtakos, nes darbuotojai ten uždirba daugiau nei minimali alga. Mūsų subrangovams, pavyzdžiui, šiukšlių vežėjams taip pat tai nėra lemiantis veiksnys“, – sakė E.Sakalauskas.
Jis neabejoja, kad konkurentai taip pat pakėlė įkainius. Tiesa, gabūt paskelbė apie tai ne visi. Arba paslaugos brangsta nevienodai. Pavyzdžiui, „Corpus A“ paslaugas pabrangino lygiai tiek, kiek padidėjo valandinis atlygis. Tad šiuo požiūriu klientai nebuvo nuskriausti.
Namus administruojanti bendrovė „Mano būstas“ pabrangino valymo ir teritorijų priežiūros paslaugas. „Taip įvyko todėl, jog valymo paslaugas teikiantis rangovas pakėlė kainas, nes dauguma jų darbuotojų gauna minimalius atlyginimus, o pastarasis, kaip žinia, Vyriausybės sprendimu, pastaraisiais metais buvo didinamas kelis kartus”, – pakomentavo Paulius Ugianskis, „Mano būsto” atstovas spaudai.
Ne visi klientai supranta
Namus aptarnaujančios bendrovės „Corpus A“ vadovas neslėpė, kad dalis klientų migruoja nuo vieno administratoriaus prie kito, kai kurie yra nepatenkinti, kai pamato didesnes sąskaitas nei prieš mėnesį.
„Rinkoje vyksta turbulencija. Vieni nutraukia sutartis ir išeina kitur, o kiti ateina pas mus iš kitų. Taip klientai ir migruoja“, – pastebėjo E.Sakalauskas. Tiesa, tai daro mažuma klientų.
Patalpų valytojams irgi kartais tenka atsisveikinti su klientais, nenorinčiais daugiau mokėti. „Yra ir suprantančių, kodėl branginame paslaugas, bet yra ir tokių, kurie nieko nenori girdėti“, – sakė „Vitarestos“ vadovė R.Petrovė.
Dar įdomiau elgiasi valstybinės įmonės. Šios paprastai pasirašo ilgalaikes sutartis su paslaugų teikėjais, tačiau tenka mokėti sutartą kainą. Pavyzdžiui, patalpų valytojai kartais įsipareigoja trejus metus valyti patalpas už sutartą kainą. „Tačiau per šį laikotarpį minimali alga padidėjo 64 procentais, o tai daug, bet kainų kelti tokiu negalime“, – tvirtino R.Petrovė.
Keikia valdžią už staigmenas
Bet net ir tai ne didžiausia bėda bendrovėms, kurios darbuotojams moka minimalią algą. Verslininkams pikčiausia, kai vyriausybė apsisprendžia didinti minimalią algą tuoj pat.
„Kai nutaria, kad po dviejų dienų turi padidėti minimali alga – mums labai sunku. Juk yra sutartys, reikia iš anksto tam pasiruošti“, – skundėsi valymo paslaugų įmonės vadovė.