Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Neliko patogaus būdo atsiskaityti už komunalines paslaugas – kaip mokėsime dabar?

Nuo balandžio 1 d. nebelieka galimybės už komunalines paslaugas paprastai atsiskaityti užpildant bendrą elektroninę formą banke. Ketvirtis milijono mokėtojų pralošia bet kuriuo atveju. Arba gyventojams patiems teks skaičiuoti skaitiklių rodmenų pasikeitimus ir atlikti atskirus mokėjimus nemokamai, arba teks naudotis tarpininkų paslaugomis ir už vieną bendrą pavedimą susimokėti.
Inernetinė bankininkystė
Inernetinė bankininkystė / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Elektronines atsiskaitymų formas, kuriomis vienu mokėjimu bankuose buvo galima atsiskaityti už elektrą, dujas ir kitas komunalines paslaugas, šių metų pradžioje dar naudojo bent 240 tūkst. klientų, skaičiuoja Energijos skirstymo operatorius (ESO). Tačiau dėl mokėjimų standartizavimo ES lygmeniu – vadinamojo SEPA reglamentavimo – tokiam mokėjimo būdui balandžio 1 d. ateina galas.

Patogiai įpratę atsiskaityti klientai dabar turi rinktis. Arba bankuose kiekvieną pavedimą atlikti atskirai, ir tai jiems papildomai nekainuos, jei jie jau pasirinkę mokamą paslaugų krepšelį. Arba vienu mokėjimu galima už skirtingas paslaugas atsiskaityti svetainėse „manogile.lt“ arba „vienasaskaita.lt“, tačiau tokie pavedimai kainuos. Tiesa, dalis bankų siūlo alternatyvių mokėjimo krepšelių.

Neviliojanti alternatyva – fiziškai eiti į mokėjimų įstaigas („Maxima“ parduotuvės, „Perlo“ terminalai, Lietuvos spaudos kioskai, Lietuvos paštas ir kitur) ir atsiskaityti grynaisiais ar kortele. Tuomet vartotojams tenka ne tik patiems susiskaičiuoti mokėtinas sumas, bet ir taikomi įkainiai yra didesni, lyginant su elektroninėmis alternatyvomis.

Tačiau taip atsiskaitančių dauguma – fiziškai mokėjimų vietose iki šiol atsiskaito pusė elektros ir gamtinių dujų vartotojų, duomenis pateikia ESO. Didžioji dalis nešasi popierines atsiskaitymo knygeles – jos nėra mokėjimams būtinas atributas, tačiau naudojamas kaip įprastas būdas susirašyti mokėtinoms sumoms. Šitaip atsiskaitantiesiems nuo balandžio 1 d. niekas nesikeičia.

Bankų klientams dar siūloma sudaryti ir nemokamus automatinio elektroninių sąskaitų apmokėjimo susitarimus – šitaip sąskaitos būtų apmokamos automatiškai. Tačiau elektros ir gamtinių dujų vartotojams tektų pereiti prie atsiskaitymo pagal vidutinį suvartojimą – kas mėnesį mokėti vienodą sumą, kuri būtų sutikrinama kartą per metus, taip pat būtų prarasta išlaidų kontrolė.

Prireiks skaičiuotuvo

Bankams panaikinus atsiskaitymų formas, gali būti sudėtinga atgauti paskutinius deklaruotus elektros, gamtinių dujų, vandens skaitiklių rodmenis. Apmokėtus rodmenis paslaugų tiekėjai siūlo pasitikrinti jų pačių svetainėse, kadangi duomenys gali skirtis, nuo buvusių bankuose. Taip pat teks tikrintis ir sekti tarifų pokyčius.

Vaida Ruzgaitė-Siautilienė, „Gilės“ Klientų aptarnavimo paslaugų departamento direktorė, teigia, kad interneto svetainėje „manogile.lt“ galima pasitikrinti paskutinius apmokėtus dujų ir elektros skaitiklių rodmenis. Tą verta retkarčiais padaryti – dažni atvejai, kai klientai patys buvo įvedę neteisingus tarifus, dėl to susidaro nepriemokos ar permokos.

Tarifai taip pat pateikiami tiekėjų svetainėse. Elektros ir dujų tarifai paprastai atnaujinami metų pradžioje ir, retkarčiais, po liepos 1 d.

Pasak V.Ruzgaitės-Siautilienės, praktika kas mėnesį už elektrą ar dujas mokėti „iš akies“ – apytiksliai įvertinti suvartotą elektros ar dujų kiekį – nėra bloga.

„Klientai, mokantys „iš akies“, dažniausiai žino savo elektros energijos suvartojimo vidurkį ir tiesiog kas mėnesį sumoka tam tikrą sumą, netikrindami skaitiklio parodymų. Tokių klientų patogumui siūlome pasirinkti mokėjimus pagal vidurkius, kai kiekvieną mėnesį klientas gauna sąskaitą už elektros energiją – pagal metinį suvartojimo vidurkį, o kartą per metus patikrinami realūs skaitiklio parodymai ir, esant permokai ar nepriemokai, pakoreguojama mokama suma“, – sako „Gilės“ atstovė ir skaičiuoja, kad taip atsiskaito 16 proc. klientų.

Atitinkamai, pasirašius e.sąskaitos sutikimą ir pasirinkus automatinį mokėjimą, nebereikėtų dėl sąskaitų sukti galvos – jos būtų apmokamos automatiškai.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Sąskaitos
Luko Balandžio / 15min nuotr./Sąskaitos

„Gyventojai už paslaugas galės ir toliau atsiskaityti per e.bankininkystę, keičiasi tik tai, kad kelių paslaugų teikėjų įmokų nebus galima sujungti ir sumokėti už viską vienu bankiniu pavedimu“, – tikina V.Ruzgaitė-Siautilienė.

Bankas „Swedbank“ klientams siūlo kitokį specialų įrankį, vadinamą „Įmokų ir mokėjimų krepšeliu“ – jame išsaugomi reguliariai atliekami mokėjimai, o apmokant sąskaitas pakanka įvesti naujausius skaitiklių rodmenis arba mokėtiną sumą. Tuomet visos sąskaitos apmokamos vienu kartu – nereikia atskirų patvirtinimų. SEB banke kelių mokėjimų vienu metu atlikti nepavyks, tačiau internetinėje bankininkystėje galima išsaugoti atskirų mokėjimų ruošinius.

Siūlo alternatyvas

Bendrovė „Viena sąskaita“ skaičiuoja, kad bute gyvenantys gyventojai vidutiniškai per mėnesį neišvengiamai turi apmokėti maždaug 8 komunalinių paslaugų sąskaitas. Pagrindinės paslaugos: elektra, dujos, šildymas, šiukšlės, namo administravimas, vanduo, televizija ir telefonas.

„Akivaizdu, kad patogiausia už paslaugas atsiskaityti internetu, bet reikia nepamiršti tos visuomenės dalies, kuri neturi nei interneto, nei kompiuterio ir kuri itin jautriai reaguoja į kainas“, – teigia „Viena Sąskaita“ vadovas Šarūnas Stanislovėnas.

123rf.com/Elektroninė bankininkystė
123rf.com/Elektroninė bankininkystė

Sistema vienasaskaita.lt mokėjimų duomenis surenka iš 1700 paslaugų tiekėjų, iš jų automatiškai vartotojo paskyroje atnaujina 622 tiekėjų duomenis, o sąskaitą galima užsisakyti tiek popierinę į namus, tiek ir elektroninę. Viena sąskaita kainuoja 1,01 euro, jei ja apmokama 4 ar daugiau paslaugų.

Pasak A.Stanislovėno, bankų elektroninės sąskaitos daliai vartotojų gali būti nepriimtinos, kadangi gyventojai gali likti be pinigų, jei jų pajamų ir mokėjimų grafikai nėra suderinti – pvz., sąskaitos bus automatiškai apmokėtos, ir pinigų sąskaitoje neliks.

Konkurentė vienasaskaita.lt sistemai – manogile.lt, kuri taip pat siūlo sujungti kelis mokėjimus ir juos apmokėti vienu pavedimu. Šioje sistemoje nemokamai įtraukiamas elektros ir dujų tiekėjas, tačiau už kiekvieną papildomą paslaugos apmokėjimas kainuos po 0,15 Eur. „Gilė“ šiuo metu surenka įmokas už daugiau nei 1750 komunalinių ir kitokių paslaugų teikėjų paslaugas, tačiau automatiškai neatnaujina tiekėjų sąskaitų duomenų.

Vilniuje pasikeitus šilumos tiekėjui, „Vilniaus šilumos tinklai“ jau yra įtraukti ir į vienasaskaita.lt, ir į manogile.lt sistemas.

Vilioja mokėti grynaisiais

„Perlo paslaugų“ direktorius Kęstutis Gataveckas viliasi, kad atsisakius mokėjimų knygelių dalis žmonių gali ateiti mokėjimų atlikti ir „Perlo“ terminaluose.

„Į parduotuves visi vaikšto, tad papildomai laiko žmonės nesugaiš. Daliai žmonių tai gali būti patogesnis sprendimas, nei ieškoti naujų mokėjimo kanalų. Be to, su terminalais dirbantys konsultantai sąskaitas apmoka visą dieną, yra įgudę, tad tai gali būti net greičiau, nei žmogui pačiam užpildyti elektroninį mokėjimą“, – teigia K.Gataveckas ir pažymi, kad kiekviena įmoka kainuoja nuo 19 iki 25 centų už kiekvieną.

Jo vertinimu, „Perlo“ terminalų lankytojai paprastai apmoka iki keturių sąskaitų, todėl jiems apmokėjimas kainuoja mažiau nei eurą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?