Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Nesvarbu, kurioje ES šalyje įsigijote netinkamą prekę ar paslaugą – savo teises galėsite ginti internetu

Vis dažniau Lietuvos žmonės, įsigiję netinkamos kokybės prekę ar paslaugą, kreipiasi į pardavėjus ar vartotojų teises ginančias valstybės institucijas, tačiau kai nusiperka nekokybišką prekę ar paslaugą kitoje Europos Sąjungos šalyje, neretai nesitiki pagalbos – nes kreiptis į užsienyje esantį pardavėją ar vartotojo teises ginančią instituciją gana nepatogu.
Mergina su pirkiniais
Mergina su pirkiniais / 123rf.com nuotr.

Tačiau, panaudojant ES fondų investicijas, jau kuriamos naujos elektroninės paslaugos, kurios leis visus ginčus su pardavėjais spręsti internetu – visai nesvarbu, kurioje ES šalyje pirkta prekė ar gauta paslauga.

Veiks „vieno langelio“ principas

Kol kas vartotojų teisių gynimą apsunkina tai, kad Lietuvos vartotojų teisių apsaugos srityje veikiančios sistemos nėra integruotos tarpusavyje.

„Pavyzdžiui, jei vartotojas kreipiasi į nekompetentingą instituciją, jo prašymas persiunčiamas atsakingai institucijai, ir vartotojas turi pradėti bendrauti su pastarąja. Dabartinės elektroninės paslaugos nesudaro galimybių vartotojui ir pardavėjui ar paslaugų teikėjui rasti taikų sprendimą dėl ginčo elektroniniu būdu, naudojantis alternatyvaus ginčo sprendimo metodais. Dalis šio proceso vyksta pildant popierius“, – pasakoja Dalia Malinauskienė, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Tarptautinių reikalų skyriaus vedėja.

Ji sako, kad būtent todėl pradedamas įgyvendinti projektas ,,ES elektroninio vartotojų ginčų sprendimo platformos (EGS) integravimas į nacionalinę Vartotojų teisių informacinę sistemą“. Jo tikslas – sukurti ir plėtoti technologiškai pažangias, su ES keliamais reikalavimais suderintas, vartotojų poreikius atitinkančias e. paslaugas, kurios leistų nagrinėti nacionalinius ir tarptautinius vartotojų prašymus ir ginčus.

„Lietuvoje nepatenkinti vartotojai gali pateikti savo prašymus įvairiais būdais – paštu, el. paštu, per Vartotojų teisių informacinę sistemą VTIS ar apsilankę atsakingoje institucijoje. Yra galimybė kilusį ginčą dėl internetu įsigytų prekių su pardavėju spręsti specialioje elektroninėje platformoje – Elektroninėje ginčų sistemoje, veikiančioje visose ES valstybėse narėse“, – pasakoja D. Malinauskienė.

Įgyvendinus minėtą projektą bus įdiegtas vieno langelio principas, kuris leis tiek vartotojams, tiek pardavėjams ar paslaugų teikėjams lengvai gauti informaciją apie ginčo sprendimą, įvairius terminus, veiklos reglamentavimo pakeitimus ir pan. Taip pat bus vieningai kaupiami ir analizuojami vartotojų teisių apsaugos srities statistiniai duomenys.

Infografikas
Infografikas

Nauda ir pirkėjui, ir pardavėjui

D. Malinauskienė sako, kad naujosios e. paslaugos bus naudingos ne tik vartotojams, bet ir pardavėjams bei paslaugų teikėjams. Visi jie galės greitai, nuotoliniu būdu spręsti ginčus, reaguoti į klientų nusiskundimus.

„Vartotojai galės e. būdu kreiptis į pardavėją ar paslaugų teikėją dėl įsigytos prekės ar gautos paslaugos dar prieš teikdami prašymą vartotojų ginčus nagrinėjančiai institucijai, kaip ir numatyta įstatyme. Taip pat sukurta paslauga leis ginčus tarp ES gyvenančio vartotojo ir ES ūkio subjekto dėl elektroninio pirkimo – pardavimo ar paslaugų sutarčių spręsti ne teisme, o naudojantis EGS platforma“, – žada pašnekovė.

Lengviau spręsti tarptautinius ginčus

Pasak D. Malinauskienės, ši patobulinta sistema padės spręsti nacionalinius ir tarptautinius ginčus, kylančius iš įprastos ar nuotolinės prekybos sutarčių, t. y. vartotojas, susidūręs su problema, galės naudodamasis EGS platforma susisiekti su pardavėju ar paslaugos teikėju ir pateikti pretenziją, o pardavėjas galės į ją taip pat tiesiogiai atsakyti.

„Nepavykus rasti taikaus sprendimo, šalims bus paprasta pateikti skundą. Susirašinėjimas ir įrodymų teikimas vyks greičiau ir paprasčiau e. būdu. Taip pat bus maksimaliai užtikrinamas „vieno langelio“ principas ir vartotojų skundai ar prašymai automatiškai pateks atsakingoms institucijoms, pavyzdžiui, Lietuvos bankui, Ryšių reguliavimo tarnybai ar kt. Taip bus taupomos lėšos ir laikas, kurie anksčiau būdavo skiriami korespondencijos persiuntimui, – aiškina pašnekovė ir pateikia konkretų pavyzdį. – Įgyvendinus projektą, Lietuvos vartotojas, kuris buvo užsisakęs apgyvendinimo paslaugas, tarkime, Italijoje internetu, bet tos paslaugos jam nebuvo suteiktos, galės užpildyti skundą internete ir pasinaudoti galimybe susitarti su paslaugos teikėju. Jei susitarti nepavyktų, jie galėtų savo ginčą perduoti spręsti atsakingai institucijai. Visas šias procedūras tiek vartotojas, tiek verslininkas galėtų sekti internetinėje sistemoje, stebėti tarpinius sprendimus, ir jiems nereikėtų vykti į Italiją ar Lietuvą.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai