Teismas nubrėžė gaires dėl nuotolinio darbo: ką turime žinoti?

Valstybinė darbo inspekcija (VDI) atkreipia dėmesį į naujausią Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (LAT) praktiką, kurioje pabrėžiama aiškios ir nedviprasmiškos nuotolinio darbo organizavimo tvarkos būtinybė.
Nuotolinis darbas
Nuotolinis darbas / Shutterstock nuotr.

Teismo įžvalgos dėl nuotolinio darbo

LAT konstatuoja, kad pagal Darbo kodeksą (DK 52 str.) nuotolinis darbas yra darbo organizavimo forma, kuri reikalauja iš darbdavio aiškiai apibrėžtos darbo tvarkos.

Tokia tvarka turėtų apimti:

  • darbo funkcijų organizavimo ypatumus;
  • bendravimo su darbuotoju būdus;
  • darbo laiko apskaitos taisykles;
  • darbo vietai keliamus reikalavimus;
  • suteikiamų darbo priemonių naudojimo tvarką;
  • kompensacijas už nuotoliniu būdu patirtas išlaidas.

Pasak LAT, darbdavys privalo supažindinti darbuotojus su šiomis taisyklėmis ir užtikrinti jų laikymąsi. Tokios tvarkos nebuvimas gali sukelti konfliktų dėl darbo santykių tęstinumo ir riboja darbdavio galimybes kontroliuoti darbuotojo atliekamą darbą.

Atsakomybės ir teisės

LAT pabrėžia, kad nuotolinio darbo organizavimo specifika reikalauja suderinti darbdavio kontrolės mechanizmus ir darbuotojo teisę į privatumą. Darbdavys gali fiksuoti darbuotojo darbo laiką ir užtikrinti, kad atliekamos funkcijos atitinka keliamus reikalavimus, tačiau ši kontrolė neturi pažeisti darbuotojo duomenų apsaugos ar kitų teisių.

„Darbdaviams svarbu suprasti, kad aiškiai apibrėžtos nuotolinio darbo taisyklės ne tik padeda užtikrinti darbo efektyvumą, bet ir apsaugo nuo galimų konfliktų ar teisinių ginčų, taigi tinkamai parengta ir darbuotojams pristatyta tvarka tampa garantu, kad darbo santykiai vyks sklandžiai“, – akcentuoja VDI Darbo teisės skyriaus vedėja-vyriausioji darbo inspektorė Ieva Piličiauskaitė-Dulkė.

Organizacijos nuotr./Ieva Piličiauskaitė-Dulkė
Organizacijos nuotr./Ieva Piličiauskaitė-Dulkė

Rizikos dėl neapibrėžtumo

LAT taip pat pažymi, kad darbdaviui, nesukūrus aiškios tvarkos, kyla rizika, kad darbuotojas nesupras lūkesčių, kaip jis turėtų dirbti nuotoliniu būdu, ar net ims piktnaudžiauti – pavyzdžiui, tvarkys asmeninius reikalus darbo metu. Be to, ginčų atvejais darbo santykius reglamentuojančios sąlygos gali būti interpretuojamos darbuotojo naudai (DK 6 str. 2 d.).

VDI ragina darbdavius peržiūrėti ir atnaujinti nuotolinio darbo tvarką, ją įtvirtinti vietiniuose norminiuose teisės aktuose ir užtikrinti, kad darbuotojai būtų supažindinti su šiomis taisyklėmis. Tai padės ne tik užtikrinti sklandų nuotolinio darbo organizavimą, bet ir išvengti konfliktinių situacijų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų