Apklausoje įmonės įvardijo ir vėlavimo priežastis. 35 proc. mini vėluojančius mokėjimus kliento pusėje – rudenį tokią priežastį minėjo 25 proc. įmonių. Kas ketvirta įmonė sako, kad klientai sąskaitų neapmoka piktybiškai. „Šiuo metu pradeda aiškėti sudėtingos pandeminės verslo žiemos realios pasekmės – daugėja vėluojančių apmokėti sąskaitas įmonių, taip pat auga ir piktybiškai sąskaitų neapmokančių klientų skaičius, – sako „Abalt“ vadovė dr. Gerda Jurkonienė. – Kaip kitas vėluojančių mokėjimų priežastis verslas mini neatsakingus vadovus, nesureguliuotus klientų finansinius srautus, stringantį valstybės finansavimą klientams, ar tai, kad atsiduria mokėjimų eilės gale“.
Tačiau, pasak G.Jurkonienės, skirtingai nei rudenį, šiuo metu įmonės atidžiau stebi savo klientus, peržiūri bendradarbiavimo sąlygas, dažniau prašo avanso ar kredituoja klientus mažesnėmis sumomis. Tokių įmonių, kurios imasi priemonių apsaugoti savo verslą nuo neapmokamų sąskaitų, dalis išaugo – 70 proc. įmonių prašo avanso iš klientų, palyginti su 42 proc. spalio mėn., 63 proc. nebekredituoja dalies klientų, o 53 proc. renkasi kredituoti mažesnėmis sumomis. „Priemonės, kurių ėmėsi įmonės yra labai svarbios valdant probleminius klientus, tačiau iš kitos pusės pristabdo verslo greitį, sumažina jo augimo perspektyvas. Įmonės atsisako bent šiek tiek problematiškiau atrodančių klientų ir praranda taip pandemijos metu reikalingas verslo plėtros galimybes“, – tarpusavio mokėjimų sutrikimų pasekmes komentuoja G.Jurkonienė.
Pasak „Abalt“ vadovės, nustebino tai, kad net 25 proc. įmonių per pandemiją neieškojo naujų klientų. „Tai nėra teisingas verslo elgesys – duomenys ir verslo statistika rodo, kad dalis ekonomikos segmentų kaip tik sparčiai augo pandemijos metu. Tad įmonės, patiriančios mokėjimų vėlavimus, kaip tik turėtų ieškoti klientų augančiuose sektoriuose ir taip subalansuoti savo įmonės pinigų srautus. Tik labai svarbu atsirinkti patikimus klientus – juos galima atpažinti pagal jų įsiskolinimus valstybei, finansinius rodiklius, kredito reitingą, kredito limitą ar kitus svarbius rodiklius“, – komentuoja G.Jurkonienė.
65 proc. įmonių, ieškodamos naujų klientų, atnaujino anksčiau megztus kontaktus, 28 proc. įmonių dalyvauja verslo klubų, asociacijų ir panašių organizacijų veikloje, ir tokiu būdu ieško naujų klientų. Dar 26 proc. įmonių ieško bendradarbiavimo partnerių informaciniuose puslapiuose.
Balandžio 9-16 d. nuomonės tyrimų bendrovė „Norstat“ apklausė 200 įvairaus dydžio įmonių visoje Lietuvoje.