Per Kalėdas skaitykite kartu. Prenumeratai -50%
Išbandyti

Pasienio prekyba: Lietuvos gyventojai – lyderiai pagal išleidžiamas sumas užsienyje

Pigesnis maistas, namų apyvokos prekės bei alkoholiniai gėrimai – šios prekės Baltijos šalių gyventojus labiausiai traukia apsipirkti į svečias šalis. Išvykų metu didžiausias sumas palieka Lietuvos gyventojai, o laiko bei kuro sąnaudas skaičiuojantys latviai ir estai išlaidauja kukliau, rodo Baltijos šalių pasienio prekybos tyrimas.
Apsipirkimas
Apsipirkimas / 123RF.com nuotr.

Perka už šimtus eurų

Tyrimo duomenimis, vienos išvykos metu daugiausiai pinigų išleidžia lietuviai, tuo tarpu latviai ir estai užsienyje perka gerokai kuklesnėmis sumomis. Pusė (52 proc.) latvių ir estų apsipirkdami užsienyje išleidžia mažiau nei 50 Eur. Tuo metu mūsiškiai tokiomis, palyginti nedidelėmis, sumomis pasitenkina kur kas rečiau (38 proc.)

Kas ketvirtas (24 proc.) respondentas Lietuvoje teigė išleidžiantis 50–100 Eur. Lygiai tokia pati dalis (24 proc.) nurodė 100–200 Eur, o 13 proc. tvirtino išleidžiantys po 200–500 Eur.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Eurai
AFP/„Scanpix“ nuotr./Eurai

Palyginimui Latvijoje ir Estijoje tokias sumas (200–500 Eur) užsienio parduotuvėse išleido vos 4 proc. apklaustųjų.

„Išleidžiamomis sumomis itin išsiskiria lietuviai. Jei estai ir latviai užsienyje leidžia dešimtimis eurų, tai lietuviai – šimtais. Tokią situaciją lemia Lietuvos kaimynių mokestinė politika: Lenkijoje dėl mažesnių akcizų ir pridėtinės vertės mokesčio daugelio prekių kainos žemesnės; Latvijoje – mažesnis akcizo mokestis alkoholiui. Duomenys leidžia teigti, kad tarp Baltijos šalių ši valstybė išlaiko bene parankiausią poziciją – mažesni akcizai čia pritraukia pirkėjus iš Estijos bei Lietuvos“, – pranešime žiniasklaidai cituojamas tyrimui vadovavęs instituto „Regioplan“ atstovas Jerzy‘is Straatmeijeris.

Kokių prekių vykstate pirkti į užsienį? (proc., galimi keli atsakymų variantai)

Estija

Latvija

Lietuva

Maisto

35 %

51 %

68 %

Namų apyvokos prekių

26 %

42 %

54 %

Kitų alkoholinių gėrimų (išskyrus alų)

53 %

17 %

28 %

Alaus

51 %

10 %

27 %

Lietuviai vyksta maisto, estai — alkoholio

Tyrimas parodė, kad, prieš apsispręsdami pirkti užsienyje, Lietuvos gyventojai pirmiausiai vertina maisto produktų (68 proc.) namų apyvokos prekių (54 proc.) bei alkoholinių gėrimų (alaus – 27 proc., kitų alkoholinių gėrimų – 28 proc.) kainas.

Latviams taip pat aktualiausios maisto (51 proc.) ir namų apyvokų prekių (42 proc.) kainos, tačiau nei alaus, nei kitų alkoholinių gėrimų kainos jų netraukia apsipirkti į užsienį. O štai Estijoje situacija priešinga – pagrindinis estų kelionių svetur tikslas – pigesnis alus (51 proc.) ir kiti alkoholiniai gėrimai (53 proc.).

Pasak Indrės Zakalskytės, profesinių paslaugų bendrovės EY darbo grupės vadovės, lietuvių prekių krepšelis gerokai įvairesnis – jis apima visas pagrindines kategorijas, tuo tarpu estai iš esmės koncentruojasi vienoje prekių grupėje.

„Estijos atveju matome, kad pagrindinis pasienio prekybos variklis — alkoholio akcizas, kuris gerokai aukštesnis nei Latvijoje. Taigi, užtenka vien ženklesnio kainų skirtumo, kad gyventojai pradėtų pinigus leisti kitoje valstybėje. Dėl išsipūtusio lietuvių pirkinių krepšelio galima rasti visą kompleksą priežasčių, mat kaimyninėje Lenkijoje žemesnis daugelio prekių kainų lygis“, – dėsto I.Zakalskytė.

Estai ir latviai skaičiuoja laiką, lietuviai – pinigus

Respondentai visose Baltijos valstybėse dažniausiai teigė, kad planuodami apsipirkimą pasienyje atsižvelgia į išlaidas degalams: Lietuvoje – 48 proc., Latvijoje – 36 proc., Estijoje – 67 proc. Tiesa, čia bendrumai ir baigiasi, mat antrasis prioritetas estams ir latviams yra kelionės trukmė (po 35 proc.), o štai Lietuvos gyventojams antrasis prioritetas – valiutos keitimo kursas (36 proc.), trečiasis – PVM dydis (30 proc.), kuris nesmarkiai aplenkė akcizo dydį (25 proc.). Pastarasis rodiklis Latvijoje ir Estijoje buvo trečiasis prioritetas.

Kaip teigia J.Straatmeijeris, tyrimo duomenys atskleidė skirtumus tarp Baltijos šalių gyventojų, kuomet jie planuoja keliones. Kadangi lietuvių pirkimas užsienyje labiausiai lemia ekonominiai motyvai, tad jie prieš vykdami buvo linkę labiausiai į juos atsižvelgti.

123RF.com nuotr./ Parduotuvėje
123RF.com nuotr./ Parduotuvėje

„Tarp estų ir latvių pasitaikė daugiau tokių, kurie vadovaujasi posakiu „laikas – pinigai“. Jie įvertina, ar verta gaišti laiką dėl pirkinių. Lietuviai apsipirkimui Lenkijoje ar Latvijoje dažnai skiria po visą savaitgalio dieną, tad juos galima pavadinti tikrai kainų ekspertais. Jie atsižvelgia ne tik į mokesčius, tačiau ir į valiutų svyravimus“, – aiškina ekspertas.

Į kokius faktorius atsižvelgiate, vykdami pirkti į užsienį? (proc., galimi keli atsakymų variantai)

Estija

Latvija

Lietuva

Degalų kaštai

67 %

36 %

48 %

Valiutos keitimo kursas

6 %

15 %

36 %

PVM dydis užsienyje

17 %

13 %

30 %

Akcizo dydis užsienyje

31 %

20 %

25 %

Kelionės trukmė

35 %

35 %

22 %

Pirkimo pasienyje tyrimą 2017 m. gruodžio mėnesį atliko Olandijoje įsikūręs tyrimų institutas „Regionplan Policy Research“ bei profesinių paslaugų bendrovė Baltijos šalyse „EY“.

Tyrimo tikslas – įvertinti Baltijos šalių gyventojų pirkimo užsienyje įpročius, apimtis ir dažnumą.

Tyrimas rėmėsi bendrovės „Spinter tyrimai“ įvykdyta reprezentatyvia apklausa trijose Baltijos valstybėse: Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje. Iš viso buvo apklausta 3019 vyresnių nei 18 metų respondentų – po maždaug 1000 iš kiekvienos valstybės.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis
Reklama
95 metų gimtadienį atšventusi „Astra LT“ į modernius sprendimus investavo kiek daugiau nei 600 tūkst. eurų