Ruošdamiesi palydėti pandeminius 2020-uosius, Lietuvos gyventojai ir vėl masiškai skuba į parduotuves.
Gruodžio 30 dieną ir gruodžio 31 dieną prie parduotuvių nusidriekusias eiles užfiksavo 15min fotografai. Panaši parduotuvių apgultis matyta ir prieš Kalėdas.
Pagal Vyriausybės reikalavimą, vienam pirkėjui parduotuvėje turi būti užtikrinta ne mažiau kaip 15 kv. m ploto. Dėl to prekybininkai pirkėjų srautus reguliuoja – kiekvienas užėjęs į parduotuvę turi paimti vežimėlį arba krepšelį.
Dėl šios priežasties prie parduotuvių susidaro eilės. Tačiau, regis, tautiečiams tai nė motais – jie drausmingai stoviniuoja eilėje.
Tuo tarpu prekybos tinklų atstovai 15min aiškino, kad eilės susidaro prie mažesnių parduotuvių. Nors daliai žmonių šis reikalavimas ir ne prie širdies, daugelis supranta ir klusniai vykdo reikalavimus.
Šventiniu laikotarpiu – didesni srautai ir eilės
Anot „Norfos“ atstovo spaudai Dariaus Ryliškio, šventiniu laikotarpiu srautai parduotuvėse yra padidėję.
„Pats pirkimo pikas, didžiausi pardavimai būna per metus per didžiąsias šventes, Kalėdas ir Naujuosius metus“, – sakė jis.
Be to, kai kuriose parduotuvėse buvo momentų, kuomet teko stabdyti įeinančius žmones ir prašyti jų palaukti lauke.
„Tai parduotuvės daro tada, kai pamato, kad baigiasi vežimėliai, krepšeliai prie kasų. Tokių atvejų buvo šventiniu laikotarpiu – savaitę iki Kalėdų ir iki dabar. Tokie dalykai buvo, bet ne nuolatos, kartais pasitaiko, užeina antplūdis žmonių ir tada juos reikia reguliuoti“, – aiškino D.Ryliškis.
Pasak jo, šiuo metu pardavimai yra padidėję ir žmonės perka viską, ko reikia šventiniam stalui.
„Skirtumas tas, kad prieš Kalėdas daugiau pirko pramoninių prekių dovanoms, o dabar daugiau alkoholio, ko nebuvo prieš Kalėdas“, – pastebi D.Ryliškis.
Valdas Lopeta, „Lidl Lietuva“ komunikacijos ir viešųjų ryšių vadovas, 15min taip pat tvirtino, jog srautai pastarosiomis dienomis yra kiek padidėję.
„Kadangi parduotuvėse reguliuojamas pirkėjų skaičius, dažniau galima pamatyti eilę prie parduotuvės. Vis dėlto, pastebima ir kita tendencija: dėl nuotolinio darbo, atostogų sezono ir panašių priežasčių įprastiniai piko momentai yra išsisklaidę, žmonės ateina apsipirkti įvairesniu metu“, – tikino jis.
Apsiperka rečiau, bet gausiau
Tuo tarpu prekybos tinklo „Iki“ atstovė Vaida Budrienė aiškino, kad lyginant su pernai, srautai parduotuvėse sumažėjo trečdaliu. Tačiau pirkimo krepšelis šiemet padidėjęs apie 37 proc.
„Žmonės rečiau lankosi parduotuvėje, bet perka daugiau. Net ir dabar matome, užsiperka kelioms dienoms, kad nereikėtų eiti į parduotuves kasdien“, – kalbėjo ji.
Eilės, pasak „Iki“ atstovės, susidaro prie mažesnių parduotuvių ir žmonėms tenka palaukti.
„Bet didesnėse, didesnio formato parduotuvėse eilių nėra“, – tikino V.Budrienė.
Srautai yra kontroliuojami naudojantis krepšeliais ir vežimėliais.
„Gal ir buvo kilę nesklandumų, kodėl reikia imti krepšelį, bet po to žmonės supranta, kad taip reikia, tokia yra tvarka dėl jų pačių saugumo. Todėl nebekyla nesusipratimų“, – kalbėjo „Iki“ atstovė.
Ernesta Dapkienė, „Maximos“ komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė, taip pat tikino, jog praėjusią savaitę pirkėjų srautas buvo kone 30 proc. mažesnis, lyginant su ankstesniais metais, tačiau pirkinių krepšelis – trečdaliu didesnis nei pernai.
„Tai rodo per karantiną pasikeitusius pirkėjų įpročius: žmonės parduotuvėse įprato lankytis rečiau, bet vienu sykiu apsiperka ilgesniam laikui“, – aiškino ji.
Be to, jei ankstesniais metais nemažai pirkėjų šventinį apsipirkimą atidėdavo kone paskutinei dienai, tai šįmet situacija kardinaliai pasikeitė. Apsipirkti šventėms žmonės pradėjo gerokai anksčiau ir planuodami savo pirkinius šventiniam stalui iš anksto įsigijo reikalingų ilgesnio galiojimo maisto produktų.
„Pavyzdžiui, kūčiukai didelio pirkėjų susidomėjimo sulaukė dar lapkričio viduryje. Tuomet fiksuota net 50 proc. didesnė kūčiukų paklausa nei pernai tokiu pačiu metu. Miltai ir kiti kepiniams skirti produktai, sviestas, majonezas, konservuoti žirneliai, šaldyti produktai, saldumynai – dominavo pirkinių krepšeliuose nuo lapkričio vidurio.
Karantinas išmokė žmones planuoti savo pirkinius, todėl šventėms pradėta ruoštis gerokai iš anksto. Planavimas leidžia žmonėms retinti savo išėjimus ir lankymąsi parduotuvėse ir kitose viešose vietose“, – sakė E.Dapkienė.
Pastebima, kad paskutinės dienos tiek prieš Kalėdas, tiek dabar prieš Naujuosius metus yra skiriamos dažniausiai tik šviežių maisto produktų pirkimui.
E.Dapkienės teigimu, į parduotuves įeinančių pirkėjų srautai yra stebimi bei reguliuojami, o tą daro apsaugos darbuotojai. Taip pat papildomai srautų stebėjimui taikomas pirkinių krepšelių ir vežimėlių principas.
„Jų yra tiek, kiek leidžiama vienu metu maksimaliai būti parduotuvėje. Šventinėmis dienomis dažnai prie parduotuvių nutįsta eilė, todėl labai prašome klientų kantrybės ir lukterėti, kol parduotuvėje sumažės pirkėjų“, – aiškino ji.
„Rimi“ taip pat pastebėjo išaugusius pirkėjų srautus. Ši tendencija buvo pastebima ir pernai. Tačiau šiemet, priešingai nuo praėjusių metų, dėl karantino ribojimų ir prekybos centruose taikomų saugumo priemonių jie pasiskirstė tolygiau.
„Kalėdoms pirkėjai ėmė ruoštis iš anksto, jau nuo gruodžio pradžios stebėjome augančius šventėms skirtų prekių pardavimus“, – 15min komentavo „Rimi Lietuva“ viešųjų ryšių vadovė Renata Keršienė.
Be to, vakar, gruodžio 30-ąją, ir šiandien, paskutinę metų dieną, tinklo parduotuvėse sulaukta panašiai tiek pirkėjų kaip gruodžio 22 ir 23 dienomis – trečdaliu daugiau nei įprastomis dienomis, bet apie 10 proc. mažiau nei analogišku šventiniu laikotarpiu pernai.
R.Keršienės teigimu, šią savaitę, kaip ir Kalėdų savaitę, „Rimi“ prekybos centrai dirba ilgiau.
„Tai leidžia pirkėjams pasirinkti jiems patogų ir saugų apsipirkimo laiką bei apsaugo nuo būtinybės stabdyti pirkėjų srautus. Vakar, trečiadienį, toks poreikis buvo kilęs tik vienoje „Rimi“ parduotuvėje Vilniuje“, – sakė ji.
Žmonės daugiau gamina patys
„Iki“ atstovės V.Budrienės teigimu, tautiečiai šiemet perka daugiau šaldytų produktų, kuriuos reikia įdėti į orkaitę ir prie jų nereikia vargti – nuo konditerijos iki kulinarijos. Be to, per šias šventes, lyginant su praėjusiais metais, sumažėjo šviežios duonos ir tortų pardavimai.
„Greičiausiai žmonės duoną prieš šventes ir dabar kepasi namuose. Tortų pardavimai, lyginant su praėjusiais metais, kritę, nes žmonės švęs savo namuose, neis pas draugus ir nesineš kažko saldaus, o ir mažose grupelėse nereikia tų tortų tiek daug. Antra, daugiau gaminama namuose. Miltų ir mielių pardavimai yra išaugę apie 30 proc. O trečia priežastis – per trumpas galiojimo laikas, trise nesuvalgysi viso torto“, – 15min tikino V.Budrienė.
E.Dapkienės teigimu, pastebima, jog Kūčių, Kalėdų ir Naujų metų šventiniai stalai skiriasi. Per Kūčias ir Kalėdas dominuoja tradiciniai žuvies, kiti „sunkesni“ ar kitaip tariant daugiau kulinarinių pastangų reikalaujantys patiekalai – įvairios mišrainės, kepta antis ar kalakutas, kiaulienos kepsniai. Naujųjų metų stalui žmonės neretai renkasi „lengvesnius“ patiekalus ar užkandžius bei sau netgi leidžia paeksperimentuoti, ieškant naujų skonių.
„Stebėdami pirkėjų krepšelius matome, kad lietuviai Naujųjų metų stalui dažniau renkasi įvairius užkandžius, pavyzdžiui, gurmanų pamėgtus pelėsinius sūrius, taip pat įvairius traškučius ar krekerius, užtepėles, paštetus. Tai pat žmonės pamėgo midijas bei austres, pastarųjų pardavimai šįmet prieš Naujuosius metus yra išaugę“, – kalbėjo E.Dapkienė.
„Rimi“ atstovė R.Keršienė aiškino, jog šventinio pirkinių krepšelio turinys atspindi pasikeitusius apsipirkimo įpročius, stebimus jau nuo pavasario. Pirkėjai šventėms ėmė ruoštis anksčiau nei ankstesniais metais ir gausiau pirko gaminimui skirtus šviežio maisto produktus.
„Pavyzdžiui, šviežios mėsos pardavimai augo apie 20 proc., duonos – apie 15 proc., kai kurių daržovių, tokių kaip svogūnai, paprikos, įvairios žolelės, pardavimai didėjo net iki 40 proc. ir daugiau. Įvairių konditerinių priedų, kaip kepimo soda, grietinėlės milteliai, tortų dekoracijos, pardavimai augo 60 proc. ir daugiau, o miltų, įskaitant tokius kaip kokoso, migdolų, lešių miltai, pardavimai šventinėmis gruodžio savaitėmis augo net apie 80 proc.“, – 15min sakė ji.
Be to, Kalėdoms ir Naujiesiems pirkėjai gausiau nei paprastai įsigyja ne kasdienius, prabangesnius mėsos, sūrio gaminius, šventinius rinkinius. Taip pat daugiau perka etninių virtuvių, tokių kaip Tailandas, Vietnamas produktus – patys gamina, eksperimentuoja.
„Tradiciškai Naujiesiems pirkėjai daugiau renkasi ir tinklo kulinarų jau pagamintus gaminius, tokius kaip įvairios salotos, užtepėlės, paštetai, taip pat užkandžiams tinkančias kepyklos prekes, pavyzdžiui, įvairius duoniukus, grissini lazdeles. Paskutinėmis metų dienomis labai didelio pirkėjų dėmesio sulaukė konditerių gaminiai, tortai“, – kalbėjo „Rimi“ atstovė R.Keršienė.