Apklausa: per dešimtmetį finansinė gyventojų padėtis pagerėjo, bet 39 proc. įpirkti gali mažiau

Per prabėgusius dešimt metų gyventojų finansinė padėtis pagerėjo – save priskiriančių vidutiniam ir aukštesniam socialiniam sluoksniui padaugėjo 12 proc. Tuo tarpu skurdžiai gyvenančių grupė susitraukė daugiau nei dvigubai – iki 6 proc., atskleidė „Swedbank“ atlikta apklausa. Banko vyriausias ekonomistas Nerijus Mačiulis sakė, kad Lietuvos ekonomikos progresas per 10 metų – rekordinis.
Šeimą prispyrė finansiniai rūpesčiai
Šeimą prispyrė finansiniai rūpesčiai / 123RF.com nuotr.

Finansinė padėtis pagerėjo

Per dešimtmetį įvyko teigiamas pokytis, kaip gyventojai vertina savo finansus, teigė „Swedbank“ finansų instituto vadovė Jūratė Cvilikienė.

„Gyventojai mano, kad jų finansinė situacija pagerėjo. Taip pat išaugo ir gyventojų optimizmas dėl ateities. 10 proc. apklaustųjų, tai yra 4 proc. daugiau nei prieš 10 metų, mano, kad per trejus artimiausius metus laisvų pinigų kiekis jų biudžete padidės“, – sakė J.Cvilikienė.

Mato Miežonio nuotr./Jūratė Cvilikienė
Mato Miežonio nuotr./Jūratė Cvilikienė

Pastebėta, kad nuo 2009 iki 2019 metų padidėjo gyventojų išlaidos gyvenimo malonumams – laisvalaikio pramogoms, drabužiams, hobiams, saldumynams, gurmaniškiems skanėstams, aksesuarams.

Tačiau šiandien, palyginus su laikotarpiu prieš 10 metų, gyventojai nurodo mažiau išleidžiantys tik rūkalams – išlaidos jiems sumažėjo 6 proc.

Pasak J. Cvilikienės, tyrimas atskleidė paradoksą, kad nors gyventojai nurodo gyvenantys geriau ir galintys daugiau lėšų skirti gyvenimo malonumams, tuo pat metu šiek tiek didesnė jų dalis yra įsitikinusi, kad šiandien sau gali įpirkti mažiau.

„39 proc. gyventojų sako, kad šiuo metu gali įpirkti mažiau arba daug mažiau nei prieš dešimtmetį, o teigiančių, kad jie gali įpirkti daugiau, dalis siekia 35 proc. Taigi, nors pastaruosius 10 metų gyvenimas Lietuvoje gerėjo, visgi netrūksta gebančių save įtikinti priešingai“, – tikino J.Cvilikienė.

39 proc. gyventojų sako, kad šiuo metu gali įpirkti mažiau arba daug mažiau nei prieš dešimtmetį, o teigiančių, kad jie gali įpirkti daugiau, dalis siekia 35 proc., – tikino J.Cvilikienė.

Be to, tyrimas atskleidė, kad gyventojų pajamos per dešimtmetį paaugo vidutiniškai 67 proc., tačiau, jų vertinimu, kainos išaugo 151 proc. (infliacija per 10 metų – 20 proc.)

„Iš tiesų atlyginimai ir asmeninės pajamos atspindėtos labai arti statistikos“, – kalbėjo J.Cvilikienė.

Statistikos departamento duomenys rodo, kad atlyginimai per 10 metų augo 77 proc., pensijos – 60 proc., sudarydamos beveik 69 proc. augimo vidurkį.

Progresas – rekordinis

„Swedbank“ vyriausiojo ekonomisto Nerijaus Mačiulio teigimu, Lietuvos ekonomikos progresas per 10 metų buvo rekordinis.

„Rekordinė buvo prekių ir paslaugų dalis BVP. Pralenkėme Estiją. Šiuo rodikliu esame viena geriausių pasaulio ekonomikų. Daugiau nei 80 proc. BVP sudaro prekių ir paslaugų eksportas. Tai buvo viena iš pagrindinių tokio spartaus Lietuvos ekonomikos augimo priežasčių“, – kalbėjo jis.

N.Mačiulis išskyrė sparčiai išaugusį paslaugų eksportą.

„Informacinių ir ryšių technologijų, kitų verslo paslaugų eksportas išaugo 6 kartus per dešimtmetį“, – sakė jis.

Jo teigimu, dar niekada nebuvo taip lengva įpirkti būstą kaip dabar.

„Namų ūkiui reikia mažiau nei 30 proc. mėnesinių pajamų tam, kad įsigytų vidutinį būstą“, – kalbėjo N.Mačiulis.

Swedbank nuotr./Nerijus Mačiulis
Swedbank nuotr./Nerijus Mačiulis

Anot ekonomisto, per dešimtmetį vidutinis darbo užmokestis padidėjo nuo 464 eurų iki 820 eurų į rankas. Vidutinė senatvės pensija nuo 2009 m. padidėjo 60 proc.

Kalbant apie kainas, jos vidutiniškai padidėjo 20 proc. Pavyzdžiui, žuvis pabrango 40 proc., pienas ir pieno produktai 43 proc., restoranai ir viešbučiai – 44,4 proc., aliejai – 50,9 proc.

Tačiau drabužių ir avalynės kaina per dešimtmetį beveik nepasikeitė. Padidėjo maždaug 1 proc.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis