Pradžia nebuvo lengva
Dauguma verslo idėjų kyla iš poreikio palengvinti sau gyvenimą, praskaidrinti kasdienybę, realizuoti save. M. Bieliauskas niekada nesvajojo verslauti, tačiau to link pasuko dar rimtai apie verslą negalvodamas. „Pati idėja gimė visai atsitiktinai. Buvo paskatinta poreikio pasigaminti tai, ko rinkoje tuo metu nebuvo. Iš pradžių tai visai nebuvo panašu į verslą, labiau į norą pasisiūti sau ir savo draugams stilingų drabužių. Tačiau viskas greit įgavo pagreitį ir virto tvariu verslu su dideliu augimo potencialu“, – pasakoja originalius džinsus motociklininkams siūlančio startuolio „Pando“ įkūrėjas.
Iš pradžių tai visai nebuvo panašu į verslą, labiau į norą pasisiūti sau ir savo draugams stilingų drabužių.
Paklaustas, kodėl prekinis ženklas gavo būtent tokį pavadinimą, Marius atskleidė, kad startuolio idėja gimė jam keliaujant po Aziją. „Buvau išvykęs į ilgą mėnesį trukusią kelionę po Aziją, todėl pavadinimas iš dalies susijęs su tuo regionu. Iš visų aplinkinių sulaukiau labai didelės pagalbos, tai labai padėjo atsiduoti pačiai koncepcijai.
Pirmi logotipai ir aprašymai nebūtų atsiradę be draugų, kuriems už tai esu labai dėkingas, pagalbos. Po tam tikro laiko atsirado ir pirmasis mano partneris Dominykas, su kuriuo idėja pasiekė aukštesnes viršūnes. Kiek vėliau prie mūsų prisijungė dar du bičiuliai“, – kaip rutuliojosi „Panda“ startuolis prisiminė verslininkas.
Tuo metu visi keturi, prisimena Marius, dirbo samdomuose darbuose, todėl tai nebuvo jų pagrindinė ir prioritetinė veikla, tačiau darbo dėdavo tiek, kiek tik galėdavo. Vis dėlto Marius pripažįsta, kad pradžia tikrai nebuvo lengva. „Prisimenu, pirmoji improvizuota parduotuvė buvo Dominyko ir mano bute. Bet iš kitos pusės tai buvo gera patirtis ir linksmai praleistas laikas“, – pridūrė „Pando“ įkūrėjas.
Visai tai man buvo visiškai nesuprantamos sritys. Bet ryžtas ir noras padarė savo.
Stilingai rengtis ir išsiskirti iš kitų M. Bieliauskas tikino mėgęs visada, tačiau apie mados pasaulį ir kitus šiam verslui reikalingus dalykus, galima sakyti, nežinojo nieko. „Niekada nesiejau savo ateities su šia sritimi. Bet, matyt, pasąmonėje kažkas slypėjo ir galų gale išlindo į paviršių.
Pradžia buvo nelengva, būtent dėl patirties stokos. Nieko nenusimaniau apie šią industriją – audiniai, konstravimai, lekalai, gamybos subtilybės, pardavimai ir rinkodara. Visai tai man buvo visiškai nesuprantamos sritys. Bet ryžtas ir noras padarė savo. Pradėjau skaityti, domėtis, vaikščioti į seminarus, tarptautines parodas, madų pristatymus ir t.t. Tai atvėrė man akis ir davė supratimą apie pačią industriją iš esmės“, – apie pradžią kalbėjo verslininkas.
Investuotojų paieška
Nepaisant to, kad verslo pradžioje padirbėti teko iš peties ir lengva nebuvo, pats M. Bieliauskas pirmus žingsnius vertino kaip sėkmingus. „Pirmieji žingsniai buvo sėkmingi. Visų pirma, dėl konkurencijos stygiaus, antra, dėl išskirtinio produkto ir mažo mastelio. Aišku, augant viskas po truputį keitėsi – augo pati idėja, įgavo sistemą. Atsirado procedūros, darbų pasiskirstymai, planavimai ir t. t. Tai buvo laikui ir finansams imlūs procesai, taigi tada supratome, kad norint plėstis vien tik organiškai sugeneruotų pajamų ir nuosavo kapitalo, kuris irgi buvo ribotas, neužteks“, – apie pirmus iššūkius pasakojo pašnekovas.
Tada suprato, kad reikia kibti į investuotojų paieškas, o tai, Mariaus teigimu, taip pat suteikė daug žinių ir naudingų dalykų. „Tai buvo dar viena unikali patirtis. Beldėmės į daugelį organizacijų, fondų ir privačių investuotojų duris. Tai iš tiesų daug laiko kainavęs procesas. Niekas nepriima staigių sprendimų, labai dažnai teko po kelis kartus pristatinėti patikslintus plėtros planus, derinti investicijų poreikius, paskirstymo kryptis ir panašius dalykus. Bet kadangi turėjome daug ryžto, investuotoją susiradome ir šiais metais baigėme derybas“, – apie plėtros planus kalbėjo verslininkas.
Dar vienas nemenkas iššūkis, pasak „Pando“ įkūrėjo, buvo suvaldyti augantį verslą.
Dar vienas nemenkas iššūkis, pasak „Pando“ įkūrėjo, buvo suvaldyti augantį verslą. „Auganti įmonė yra kaip žmogus. Jam augant didėja poreikiai, keičiasi įpročiai ir daugybė kitų dalykų, taip ir su verslu. Sistemos įvedimas ir pinigų srautų suvaldymas yra svarbiausi procesai, keliantys didžiausius iššūkius. Labai gerai, kai turi galimybių įveikti sunkius laikotarpius su skolintu kapitalu. Šiuo klausimu mums puikiai padeda „INVEGA“ ir „Swedbank“ suteiktos kredito linijos.
Investuotojų kapitalą naudojame išskirtinai ženklo plėtrai į užsienio rinkas, o „Invegos“ siūlomas priemones verslui, pavyzdžiui, dalinis palūkanų kompensavimas, panaudojame gamybos resursams. Sukūrėme unikalią sinergiją tarp investuotojų kapitalo, kuris padeda įeiti į rinkas, ir skolinto, kuris padeda agresyviai įsitvirtinti jose, pasiūlant jau pagamintą produktą, kurį gali bet kuriuo metu išsiųsti pagal poreikį savo klientams. Tokiu atveju drastiškai sutrumpiname tiekimo laiką ir įgauname neabejotiną konkurencinį pranašumą“, – kaip sprendė finansinius ir plėtros klausimus, pasakojo M. Bieliauskas.
Tikslas – pasaulinė rinka
Vertindamas tai, kas jau padaryta, ir žiūrėdamas į priekį M. Bieliauskas neabejoja, kad mados, drabužių industrija yra viena iš konkurencingiausių sričių. „Manau kur kas lengviau „parduoti dramblį“ nei įžengti į užsienio rinką su savo drabužių linija ir ten kai ką parduoti. Yra labai daug sudedamųjų dalių, kurios turi idealiai tarpusavyje derėti: koncepcija, kirpimas, kokybė, kaina, pozicionavimas ir dar daug dalykų, kurie dar neatsiejami ir nuo finansinio užnugario. Todėl nenuostabu, kad per visus nepriklausomybės metus neatsirado nė vieno lietuviško prekės ženklo, kuris būtų tai padaręs. Tikiuosi, greitu metu tai įvyks“, – vylėsi „Pando“ įkūrėjas.
Tačiau jis pridūrė, nenorintis pasakyti, jog viskas yra taip blogai, svarbiausia, atrasti kelią. „Tekstilė, kaip ir kitos sritys, žengia koja kojon su inovacijomis. Yra labai sunku išlaikyti konkurenciją su greitos mados gigantais, tokiais kaip „H&M“, „Inditex“, „Uniqlo“ ir t. t., todėl, manau, ateityje įsitvirtins tie ženklai, kurie sugebės sujungti aukštas tekstilės technologijas su dizainu ir pateikti konceptualiai naują priėjimą prie paties rūbo.
Tai mes padarėme su savo „Pando moto“, motociklininkams skirta linija. Pasitelkę pačias naujausias medžiagas, naudojamas karinėje pramonėje, ir panaudoję novatoriškus sprendimus, gavome visiškai unikalų produktą, skirtą gana siaurai vartotojų grupei. Būtent tai ir padėjo mums įsitvirtinti daugelyje užsienio rinkų“, – kuo išskirtinė jų įmonė, atskleidė verslininkas.
Į ateitį „Pando“ įkūrėjas žiūri gana drąsiai – jau šiuo metu aktyviai ieškomi investuotojai ir antrajam plėtros etapui, kuris padėtų prasiskinti kelią į kitas rinkas ir sustiprinti pozicijas jau esamose. „Taip pat visai nesenai pristatėme savo naują koncepciją „Pando denim studio“ – fizinė studija. Jos tikslas – šviesti vartotoją ir duoti „paragauti“ išskirtinio skonio džinsų. Kaip ir minėjau, yra be galo sunku konkuruoti su rinkos gigantais, kurie naudoja pigią darbo jėgą ir dažnai pamiršta verslo etiką“, – kiek nuogąstavo pašnekovas.
Todėl, pasak M.Bieliausko, jie išsikėlė sau tikslą – supažindinti žmones su esminiais kokybiškų ir nekokybiškų produktų skirtumais. „Pando“ įkūrėjas džiaugėsi ir kita naujove – studijoje taip pat yra džinsų lopymo mašina. Taigi žmonės kviečiami ir raginami tausoti gamtą, neišmesti praplyšusių džinsų, o atnešti juos į studiją, kur juos galima prikelti naujam gyvenimui.