Dabar VPT jau žada eiti ir į teismą – ginti viešąjį interesą, nes atvejis vienas iš įžūlesnių.
Visureigis netgi ne naujas, o pagamintas 2015 metais. Jis iš vietinės UAB „Megaauto“ nupirktas už 14,4 tūkstančio eurų. Pirkimą organizavo savivaldybės valdomas „Kazlų Rūdos komunalininkas“.
VPT, įvertinusi pirkimą, iškart pastebėjo, kad reikalavimai nepagrįsti, tarpusavyje nesuderinti ir pertekliniai, todėl nepagrįstai riboja konkurenciją ir diskriminuoja tiekėjus.
Reikalauti lengvo lydinio ratlankiai R18, anot VPT, neturi jokios funkcinės reikšmės automobilio eksploatacijai. Diskiniai stabdžiai, minimalus 4,2 metro ilgis, 2,55 m ratų bazė, 2 litrų turbodyzelis – savaime nelemia funkcinių charakteristikų ir nepagrįsti. Kam reikalingas juodos odos salonas, galima paspėlioti. Netgi automobilio spalva nurodyta konkreti – sidabrinė.
„Jeigu Komunalininkas siekė įsigyti manevringą automobilį, turėjo reikalauti tam tikro automobilio apsisukimo spindulio. Jeigu siekė pravažumo, turėjo nurodyti reikalaujamą prošvaisą, pakilimo ir nusileidimo ar išilginio pravažumo kampus“, – tarp daugelio pastabų rašoma VPT išvadoje.
Netgi garantija nesuteikiama, nors buvo reikalaujama bent vienerių metų. Palyginimui, rinkoje yra naujų ekonominių visureigių su bent 3 metų garantija, kurių kainos prasideda nuo 10 tūkst. eurų.
VPT konstatavo, kad „Megaauto“ nepagrįstai buvo sudarytos palankesnės sąlygos, ir rekomendavo sutartį nutraukti.
„Kazlų Rūdos komunalininkas“ taip VPT ir informavo – sutartis nutraukta.
Tačiau tai pasirodė netiesa – visureigį savivaldybė bando perkelti į savo valdomą VšĮ Kazlų rūdos socialinės paramos centras. Tačiau dalis tarybos narių tuo pasipiktino.
Tik savivaldybės administracijos direktorius Valdas Kazlas problemų nemato: „VPT rekomenduoja nutraukti, kadangi buvo nurodyta spalva ir ratlankių dydis, tai čia tikrai yra ne argumentas“.
Socialinio centro vadovė džiaugiasi: reikėjo automobilio
15min gautame Savivaldybės tarybos sprendimo projekte nurodoma, kad „Jeep Renegade“ iš „Kazlų Rūdos komunalininko“ siūloma perduoti Socialinės paramos centrui, o jo neišpirkta vertė – 11 tūkst. eurų. Tai rodo, kad sutartis dar nėra nutraukta.
Pati centro direktorė Renata Andriušienė 15min patvirtino, kad laukia naujo automobilio.
„Negausime, o, jeigu taip bus susiderinta, mes jį išsipirksime, išsilizinguosime. Mes šiaip tai neturime tokių pinigų pirkti, o tuo labiau ir dalint nelabai dalina“, – patikslino 15min klausimą, ar gaus automobilį, A.Andriušienė.
Ji patikina, kad centre dirbantiems 11 darbuotojų automobilis reikalingas, kadangi „dirbame visoje savivaldybėje ir teikiame šeimoms paslaugas“.
„Tai mums tiesiog pasiūlė, mums priimtina ir mes sutikome“, – sako A.Andriušienė.
Ji tikina nežinanti „visų smulkmenų“ dėl VPT priekaištų ar kokiu būdu automobilis buvo įgytas.
„Aš tikrai ne vieną kartą esu prašiusi, kad padėtų mums apsirūpinti transporto priemone. Tai pasiūlė, ir aš sutikau“, – sako A.Andriušienė.
Ji pasakoja, kad savivaldybėje daug šeimų yra nutolusios, jas būna sunku pasiekti: „Būna, kad žinome, jog šeimoj kažkas negerai, bet mes neprivažiuojame. Ar šlapia, ar sausa būna. Mums priemonė tikrai reikalinga, ir tą gali patvirtinti darbuotojos, kurios važiuoja, nes visaip būna, ir užklimpsta važiuodami, visaip yra nutikę.“
Paklausta, kodėl organizacija pati nesvarstė įsigyti automobilio savo jėgomis, ji patikina, kad tektų mokėti pradinę įmoką, o tokios galimybės centras neturi. Savivaldybės perduotas visureigis bus išperkamas mokant po 205 eurus per mėnesį, rodo nutarimo projektas.
Įžvelgia giminystės ryšius
Apie pažeidimą VPT pranešęs Kazlų Rūdos savivaldybės tarybos narys Mantas Varaška 15min teigia, kad tarp automobilį pardavusios įmonės ir savivaldybės direktoriaus yra giminystės ryšių.
„VPT pažymą jūs turbūt matėte, tai mums komentarų daugiau ir nekyla. Buvo sudarytos sąlygos išskirtinai net ne vienos markės, o individualiam automobiliui. Ir taip išėjo, kad tą automobilį pirko iš administracijos direktoriaus giminaičio įmonės. Ne tik tą, bet ir kitas transporto priemones Komunalininkas perka iš „Megaauto“, kurios savininkas yra administracijos direktoriaus, tiksliai neprisiminsiu, dukros vyro brolis ar kažkas. Vietinė įmonė, susijusi giminystės ryšiais su administracijos direktoriumi, kuris, būdamas Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos skyriaus pirmininkas yra drauge partine linija susijęs su Komunalininko direktoriumi, kuris yra skyriaus vadovo pavaduotojas“, – aiškina M.Varaška.
15min neturi galimybės tokių teiginių patikrinti: „Megaauto“ vadovo ir savininko Dariaus Anuškevičiaus pavardė nesutampa su savivaldybės administracijos vadovo dukros pavarde po vestuvių. Tačiau buvęs liberalas V.Kazlas dabar iš tiesų nurodomas LVŽS skyriaus vadovu.
M.Varaška atskleidžia ir tai, kad savivaldybės įmonė pamelavo ne tik VPT, bet Vyriausybės atstovei Marijampolėje, esą sutartis buvo nutraukta.
„Jei sutartis būtų nutraukta, vadinasi, nebūtų ko perduoti, bet pasirodė kitas dalykas. Savivaldybėje parengtas projektas, kad tas turtas būtų perduotas. Kažkas savivaldybės administracijoje, kontaktuodamas su Vyriausybės atstove, jai pamelavo, o tai padaryta raštu, kad savivaldybės administracija esą nežinojo apie VPT išvadą rengdama projektą. Tai yra melas, nes VPT išvada paskelbta viešai, ir netgi socialiniame tinkle buvo užtaginti savivaldybės administracijos atstovai, kurie komentavo ir kitaip rodė savo aktyvumą, tai faktas, kad tikrai žinojo apie VPT išvadą“, – dėsto M.Varaška ir pateikia įrodymus – gautus laiškus iš VPT ir Vyriausybės atstovės.
Jis vertina, kad faktas, jog sutartis nėra nutraukta, o toliau bandoma vykdyti keistomis schemomis, gali vesti ir prie baudžiamosios atsakomybės.
Tai ne pirmas savivaldybės pirkimas iš „Megaauto“, anksčiau įsigytas krovininis 7 sėdimų vietų automobilis, taip pat pirktos lengvųjų automobilių remonto paslaugos, iš viso už daugiau nei 24 tūkst. eurų, rodo kontraktai.eu duomenys.
„Dėl ko paprašėm VPT dėmesio į šitą tikrai menką klausimą – matome, kad smulkesnės savivaldybės įmonės, kur akcininkas ir steigėjas yra savivaldybė, kaip jos veikia pirkdamos prekes ir paslaugas ne pagal poreikį“, – atsiduso M.Varaška.
Administracijos vadovas: džipo reikėjo, nereikia, bet reikės
Kazlų Rūdos savivaldybės administracijos direktorius V.Kazlas nemato problemų: VPT išvada tik rekomendacinio požiūrio, o vietos politikai esą labai jautrūs.
„Tai nutraukta sutartis – jeigu perduota, tai nutraukta. Šita istorija labai sena, bet kadangi labai domimasi ir viešinama, situacija yra tokia, negaliu tiksliai pasakyti, bet gal jau mėnuo ar du yra Komunalininko valdybos sprendimas nutraukti tą sutartį, prekė perteklinė ir tuo metu nereikalinga“, – sako V.Kazlas.
Jo vertinimu, jei sutartis su lizingu perduota paramos centrui, tai jau ne ta pati sutartis.
„Viešųjų pirkimų tarnybai parašyta, kad sutartis nutraukta“, – sako V.Kazlas.
15min paklausė, kodėl neatsižvelgta į pastabas, kad pirkimas riboja konkurenciją.
„Aš galiu pasakyti pavyzdį, kad tai yra rekomendacinio pobūdžio, kad siūloma nutraukti. Tai nutraukta. O ten argumentai, aišku, gal reikėtų paanalizuoti labiau, bet du argumentai, kad spalva nurodyta ir ratlankiai nurodyti, neteisėta. Na, jie rekomenduoja, kaip ir toks pirkimas, bet aš manau, kad tas, kas padaryta, yra visiškai normalu“, – sako V.Kazlas.
Anot jo, socialiniam centrui reikalingas automobilis
„Ten visai negalingas, ten paprastas džipukas, nedidelis, vienas iš mažiausių. Čia tiktai išpūsta mūsų kandidato į tarybą ir merus. Na, žinot, kaip reklama, dabar reklamuoja, kad į Lietuvą ateina speigai ir pusnys. Tai antraštė tokia, situacija tokia. O čia paprastas normalus džipas, jei 15 tūkst. eurų metų ar dviejų senumo. Tai nėra galingas, o dėl to transporto sprendžia pati VšĮ“, – sako V.Kazlas akcentuodamas, kad kitokiais automobiliais į kaimą per miškus sunku privažiuoti.
Tačiau kodėl automobilį pirko „Kazlų Rūdos komunalininkas“? V.Kazlas tikina, kad ir jiems reikia visureigio.
„Na, tai jiems taip pat reikėjo džipo, jiems ir dabar reikia. Bet paprasčiausiai gal vadinkim taip – ne laiku, neinformavę nei valdybos, nei savivaldybės, kadangi vis tiek tai savivaldybės įmonė, kad ir UAB. Na gal ne laiku paprasčiausiai buvo pirkta ir neapkalbėtas tas pirkimas. Tai gal iškilo toks ažiotažas.
Žinote, kaip politikai reaguoja – labai jautriai. Tai galbūt ir toks sprendimas buvo, kad vis dėlto reikėtų nutraukti tą pirkimą, kad nereikėtų to džipo. To automobilio lengvojo. Neinformavo nei savivaldybės, nei tarybos, kai pirko. Pagal teisės aktus leidžia už tokią sumą pirkti, tai toks vat dalykas buvo“, – argumentų ieško V.Kazlas.
Jis patikina, kad rajoną aptarnaujanti įmonė vis tiek automobilius pirks, tik vėliau.
„Nežinau, kada skelbs, čia valdybos klausimas. Kadangi dabar žiūrima po padidinamuoju stiklu, tikrai tie pirkimai bus aptarti plačiau“, – sako V.Kazlas.
Moja į VPT rekomendacijas
Paklaustas, kodėl neatsižvelgta visa apimtimi į VPT rekomendaciją, V.Kazlas tikina, kad nusikaltimo nėra.
„Noriu pasakyti kaip pavyzdį – po politinių perversmų Kazlų Rūdos savivaldybėje buvo naudojamos kitos institucijos. Jūs, kaip pastebėjote, labai tankiai naudojamasi spauda ar valstybinėmis institucijomis, tai taip pat buvo po politinių perversmų. Gal ne perversmų, o pasikeitimų, kadangi perversmas gal labai grubiai skamba“, – sako V.Kazlas.
Anot jo, tai ne pirmas kartas, kai „VPT ištikrino ir rekomendavo nutraukti sutartis“, bet jis pasitiki pirkimų komisijomis.
„Kiekviena komisija atsako už savo pirkimą, tai nenutraukėm jokių sutarčių, įvykdėme pirkimus ir galėjome skųsti. Bet, deja, viskas buvo teisėta ir teisingai padaryta, tai galbūt ir tas pasakymas apie tai, kaip aš skaičiau, kad VPT rekomenduoja nutraukti, kadangi buvo nurodyta spalva ir ratlankių dydis, tai čia tikrai yra ne argumentas, tai yra mano asmeninė nuomonė“, – sako savivaldybės administracijos vadovas.
Jis įžvelgia ir sąsajų tarp kandidato į merus M.Varaškos ir VPT, nes „labai daug politikavimo yra, kur nereikėtų“.
„Tikrai ten ne problema ir ne nusikaltimas, gal nenusižengimas (…) Toks laikmetis dabar, visi tokie jautrūs, taip visi reaguoja, ir rinkėjai, ir kandidatai. Atrodo, net ir teisingas, reikalingas sprendimas ar pasiūlymas sulaukia kritikos, vien politikavimas išeina, gal toks laikmetis“, – sakė V.Kazlas ir jau pažymėjo, kad gal reikės padiskutuoti su vadovais ir specialistais dėl pirkimo.
VPT: jei reikės, eisime į teismą dėl principinės pozicijos
VPT vadovė Diana Vilytė patikino, kad šis atvejis kaip niekad įžūlus ir gali tekti viešąjį interesą ginti dėl principinės pozicijos.
„Tai tik mažos vertės pirkimas, norėtųsi fokusuotis ties stambesniais pirkimais. Bet tokie atvejai iliustruoja bendrą elgseną, kultūrinį mūsų visuomenės lygį. Kada gi pradės tvarkingai automobilius pirkti? Ne tokius, kokius nori, o iš tikrųjų iškels svarbius kriterijus: ar degalų sąnaudos, ar ekologija ir elektromobiliai, teisinga konkurencija, kad kuo daugiau prekės ženklų galėtų sudalyvauti konkursuose. Taip užsitikrintų geriausią kainą. Galų gale eksploataciniai dalykai labai svarbūs“, – pyko D.Vilytė.
Anot jos, „Kazlų Rūdos komunalininko“ džipo atvejis yra vienas iš įžūliausių – pirkimas pritaikytas konkrečiam vienam automobiliui.
„Jie, matyt, išsirinko automobilį ir tada jam parašė techninę specifikaciją. Tai labai labai įžūli elgsena ir savo vertinime gana aiškiai tai pasakome. Jie mums atsiuntė, kad nutraukė sutartį, vis dar tikimės, kad taip ir padarys, nes jų raštą turime. O priešingu atveju yra teismai. Šiuo atveju tikrai įžūli yra elgsena“, – sako D.Vilytė.
Ji aiškina, kad kai jau sudaryta sutartis, VPT nebegali tiesiog įpareigoti ją nutraukti – tą reglamentuoja Civilinis kodeksas ir sutarčių teisė.
„Tačiau gindami viešąjį interesą mes kartais einame į teismą. Kartais tai darome principingai, kai matome būtent tokią elgseną. Priklauso, žinoma, nuo vertės ir nuo visko, bet mūsų principinė pozicija turbūt tokia, kad reikės eiti į teismą“, – sakė D.Vilytė.