Pasak vežėjų, akcizų didinimas vangiai prisidės prie oro taršos mažinimo, tačiau ženkliai brangins maisto, buities ir kitas labiausiai vartojamas prekes, o vežėjai vėl bus priversti didinti pervežimų įkainius. Be to, dėl padidėjusio akcizo augs ir kuro įsigijimas kaimyninėse valstybėse, tad Lietuva dėl to praras milijonus eurų pajamų.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava” kreipimesi į Prezidentą pabrėžiama, kad kelti tikslus turėti švaresnę aplinką yra būtina, tačiau kiekvienas tam skirtas sprendimas turi būti racionalus bei priimtas išsamiai įvertinus esamą padėtį. O dabartinė situacija nesuteikia pagrindo svarstyti apie akcizo didinimą degalams, nes tai turės neigiamą įtaką ne tik visai ekonomikai, bet ir eiliniams vartotojams.
Asociacijos „Linava” viceprezidento ir Krovininės tarybos pirmininko Vyto Bučinsko teigimu, aplinkos taršai mažinti reiktų naudoti kitokius būdus, nei degalų akcizo didinimas. Pasak jo, norint sėkmingai kovoti su aplinkos tarša ir klimato kaita, Lietuva prioritetą turėtų teikti ne degalų akcizo didinimui, o numatyti kur kas daugiau galimybių plėtoti alternatyvių energijos rūšių infrastruktūrą – gamtinių dujų, elektros, vandenilio.
„Produktyviau būtų orientuotis į infrastruktūros gerinimą miestuose, magistraliniuose ir rajonų keliuose. Kad būtų galima įsikrauti Europoje sparčiai populiarėjančius elektra varomus lengvuosius automobilius ir sunkvežimius, kurie iš tikrųjų padeda mažinti taršą.
Numatyti finansines paramos priemones gyventojams bei verslams, įsigyjantiems netaršias transporto priemones. Didinant akcizus ir augant degalų kainoms, oro tarša tikrai nesumažės – juk žmonės nenustos važinėti automobiliais. Tačiau nukentės mažieji ir smulkieji verslai, o dar blogiau – eiliniai gyventojai, kuriems transportas yra kasdienybė, susijusi su darbu ir kitais svarbiausiais poreikiais“, – sako V.Bučinskas.
Asociacijos „Linava” Inovacijų ir transporto politikos sekretorius Andrius Burba teigia, kad degalų akcizo didinimas pastūmėtų link paieškų alternatyvoms – kurą piltis kaimyninėse šalyse, kur jis pigesnis.
„Padidinus akcizą šiuo metu, neabejotina, įmonės, kurios ir taip kasdien susiduria su iššūkiais bei padidinta rizika, sieks kurą įsigyti pigiau kaimyninėse valstybėse. Pavyzdžiui, praėjusiais metais netoli Kalvarijos, prie pat Lenkijos sienos, kur gyvena apie 4457 gyventojų, buvo parduota 111 milijonų litrų dyzelino, kur, galimai, didžiąją dalį kuro įsigijo vežėjai.
Be jokios abejonės, kad pakėlus akcizo kainą taip nebebus. Panašus kuro kiekis būtų perkamas kitoje valstybėje, už keliasdešimt kilometrų, kur jis pigesnis. Atitinkamai už jį sumokant ir mokesčius, kurie keliautų nebe į mūsų valstybės biudžetą”, – pabrėžia A.Burba.
Be to, pasak A.Burbos, negalima nepastebėti ir to, kad dar 2022 m. birželio mėnesį buvo atsisakyta akcizus didinti, ypatingai akcentuojant, jog turime didelę infliaciją, energetinių resursų kainos siekė itin aukštas ribas. Taigi, nelogiška nepraėjus nė metams ir ekonominei situacijai negerėjant, vėl imtis akcizų didinimo, taip dar labiau didinant infliaciją.