Daugelis pardavė per anksti
2012 metais socialinio tinklo „Facebook“ akcininkais tapo ir keliasdešimt Lietuvos investuotojų. „Facebook“ akcijų paklausa IPO metu buvo didžiulė visame pasaulyje. Bendrovė galėjo patenkinti vos dešimtadalį akcijų poreikio.
Kaip apžvalgoje teigia finansų maklerių įmonės „Orion Securities“ Kapitalo rinkų vadovas Mindaugas Strėlis, daugelis Lietuvos investuotojų už 38 JAV dolerių įsigytas „Facebook“ akcijas pardavė su pirmąja vertės kilimo banga.
„Dauguma iš tų, kurie šiandien turi „Facebook“ akcijų, įsigijo jas vėliau po 70-80 USD už vienetą, tačiau yra ir tokių, kurie laiko jas nuo pat IPO“, – sakė „Orion Securities“ Kapitalo rinkų vadovas. Šiandien „Facebook“ akcijos kaina viršija 124 USD.
„Volstritas šiandien yra labai priartėjęs prie Lietuvos – mūsų investuotojai turi visas galimybes dalyvauti didžiuosiuose akcijų viešuosiuose siūlymuose“, – pastebi jis.
Sėkmės istorijų ieško visi
„Tokių sėkmės istorijų kaip „Facebook“ ieško visi. Kai vyko kompanijos viešasis akcijų siūlymas, nemažai analitikų vertino jas atsargiai. Niekas nežinojo, kaip šimtus milijonų klientų turinčiai įmonei seksis daryti verslą. Tačiau šiandien jau akivaizdu, kad „Facebook“ yra kur kas daugiau nei tiesiog socialinis tinklas, tai jau panašu į antrąjį „Google“, – sako M.Strėlis.
Panašia sėkme pasigirti gali ir „LinkedIn“ bendrovė: 2011 m. po 45 USD už akciją IPO metu platinusio socialinio tinklo akcijos 2015 m. buvo pakilusios iki 269 USD, o galiausiai šiemet „Microsoft“ nutarė įsigyti bendrovę mokėdama po 196 USD už akciją.
Kitą vertus, rinka matė ir mažiau sėkmingų technologijų įmonių pavyzdžių: „Twitter“, ir „Groupon“ sunkiai sekasi įgyvendinti investuotojų lūkesčius.
„Didžiausias su technologijų bendrovėmis susijęs klausimas yra tai, kaip joms ateityje seksis uždirbti pinigus. Populiarumas yra puiku, bet investuotojai tikisi finansinės grąžos“, – pastebi „Orion Securities“ Kapitalo rinkų vadovas. Pasak jo, 2017 m. IPO planuojančios įmonės patrauklios tuo, kad jau turi veikiančius pajamas generuojančius veiklos modelius.
Kaitina investuotojų kraują
„Uber“, „Spotify“, „Snapchat“ – didieji technologijų vardai jau kaitina investuotojų lūkesčius 2017 metams. Po „sausų“ 2016-ųjų investuotojai visame pasaulyje laukia naujų sėkmės istorijų, kurios galėtų pakartoti „Facebook“ stebuklą. Investicijoms į populiariausias pasaulio bendroves ruošiasi ir lietuviai, prieš ketverius metus į „Facebook“ akcijas investavę milijonus, tiesa, tada dar litų.
2016 metai pirminių viešųjų akcijų pasiūlymų (IPO) atžvilgiu, teigiama, bus prasčiausi metai nuo 2008-2009. Bendrovės laukė, kuo baigsis „Brexit“ balsavimas Didžiojoje Britanijoje ir norėjo tyliai išgyventi rinkos neramumų mėnesius – per pirmuosius 8 šių metų mėnesius įgyvendinti tik 59 JAV bendrovių pirminiai viešieji akcijų siūlymai, o tai labai mažas skaičius.
„Prognozuojama, kad IPO procesai vėl pajudės rudenį, tačiau didžiausio bumo tikimės 2017 metais, kai akcijas, kaip prognozuojama, viešai gali pasiūlyti tokios bendrovės kaip „Uber“, „Spotify“ ir „Snapchat“, – sako finansų maklerių įmonės „Orion Securities“ direktorius Alius Jakubėlis.
M.Strėlis neabejoja, kad „Uber“ pirminis akcijų pasiūlymas Lietuvoje galėtų sulaukti didžiausio dėmesio.
„Investuotojai, kurie skyrė pinigus bendrovei pirminiuose jos veiklos etapuose, rengiasi pasitraukti, tad mažai kas abejoja, kad artimiausiu metu sulauksime pranešimo apie „Uber“ IPO. Bendrovė veikia Lietuvoje, nemaža dali potencialių vietos investuotojų ją puikiai žino, galbūt net naudojasi „Uber“ paslaugomis, tad, manau, šis pirminis akcijų siūlymas mūsų šalyje sulauks daugiausiai dėmesio“, – sako „Orion Securities“ Kapitalo rinkų vadovas.
Jis siūlo atkreipti dėmesį ir į dar dvi potencialias 2017 m. žvaigždes – muzikos transliavimo platformą „Spotify“ ir socialinį tinklą „Snapchat“.
Auga Z kartos dėka
„Snapchat“ plečiasi neįtikėtinai greitai. Bendrovė 2013 metais atmetė „Facebook“ pasiūlymą įsigyti ją už 3 milijardus dolerių, o šiandien jos vertė, skaičiuojama, yra apie 20 mlrd. dolerių. „Snapchat“ turi daugiau nei 150 milijonų kasdienių vartotojų ir, kas labai svarbu, itin sparčiai auga vadinamosios Z kartos segmente.
JAV paaugliams – tai labiausiai vertinamas socialinis tinklas, panaši situacija ir Europoje, kur „Snapchat“ vartotojais yra daugiau nei pusė visų 1995-2010 m. gimusių žmonių“, – bendrovės privalumus vardija M.Strėlis.
„Spotify“, pasak „Orion Securities“ Kapitalo rinkų vadovo, išsiskiria tuo, kad jos vartotojai yra pasiryžę mokėti už paslaugą. Skaičiuojama, kad 2016 m. kovą bendrovė turėjo 30 mln. mokamas paslaugas perkančių klientų, per kiek daugiau nei metus šis skaičius paaugo dvigubai.
„Spotify“ – muzikos transliavimo paslaugos pradininkė. Konkurencija šioje rinkoje auga, į ją ateina „Apple“ ir „Google“, tačiau „Spotify“ laikosi tvirtai“, – sako M.Strėlis.
Pasak „Orion Securities“ Kapitalo rinkų vadovo M.Strėlio, didžiųjų bendrovių akcijas pirminių pasiūlymų metu paprastai įsigyja didesni, labiau patyrę investuotojai, o minimali investuojama suma, nuo kurios investuoti gali pradėti Lietuvos investuotojai, retai kada būna mažesnė nei 100 tūkstančių JAV dolerių.