Prieš akcizų didinimą Lietuva kaupė degtinę – pardavimai vasarį išaugo 5 kartus

Prieš pat akcizų pakėlimą stipriajam alkoholiui, prekybininkai sandėlius užvertė stipriaisiais gėrimais – vasarį deklaravo kone penkis kartus didesnius spiritinių gėrimų pardavimus, lyginant su pernai vasariu. Kitų alkoholio rūšių pardavimai reikšmingai nesikeitė.
Parduotuvė
Parduotuvė / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Kurį laiką augę spiritinių gėrimų pardavimai vasarį pašoko itin smarkiai – deklaruoti pardavimai siekia 36499 HPA, tai 369 kartus daugiau nei pernai vasarį (7788 HPA).

Palyginimui, vasarį deklaruoti vyno pardavimai buvo 3,2 proc. didesni, o alaus – 11 proc. mažesni, lyginant su pernai vasariu.

Paskutinį kartą panaši stipriųjų gėrimų pardavimų tendencija buvo stebėta prieš dvejus metus, kuomet prieš akcizų didėjimą 2017 m. kovą, alkoholio pardavimai smarkiai išaugo vasarį – kitais mėnesiais pardavimai buvo gerokai sumenkę.

Jau skelbta, kad nuo kovo 1-osios spiritiniams gėrimams akcizas padidintas 10 procentų, nuo 1665 iki 1832 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą, dėl to puslitris degtinės turėjo pabrangti apie 39 centrus.

Toks pardavimų pokytis itin reikšmingai padidino alkoholio akcizų surinkimą – šiemet per du mėnesius surinkta 97,2 mln. eurų, arba 129 procentais daugiau, nei pernai per du mėnesius.

M.Dubnikovas: „sprendimų priėmėjai buvo įspėti“

Vilniaus universiteto Verslo mokyklos partnerystės docentas Marius Dubnikovas pastebi dvi tendencijas.

„Yra dvi tendencijos. Viena trumpalaikė, ją matome vasario mėnesį, didžiulį šuolį – tai lėmė akcizų pakėlimas stipriajam alkoholiui 10 procentų. Natūralu, kad prieš tai buvo užsipirkimas, nes ši prekė negenda ir gali būti sandėliuojama kone amžinai. Prekybininkai tiesiog pasilieka sau konkurencinį pranašumą – gali arba pasididinti sau pelną, arba sumažinti kainą“, – pastebi M.Dubnikovas.

Kita tendencija, anot jo, yra ilgalaikis stipriojo alkoholio pardavimų augimas.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Marius Dubnikovas
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Marius Dubnikovas

„Tendencija prasidėjo nuo praėjusių metų vasaros liepos mėnesio, ir tendencija yra ta, kad stipraus alkoholio pardavimai akivaizdžiai didėja, o tuo tarpu silpnasis alkoholis, tokie kaip alus, vynas, galbūt išskyrus atskirus atvejus, tokius kaip putojantis vynas, – išlieka mažėjančių pardavimų tendencija“, – sako M.Dubnikovas.

Anot jo, tai yra prieš dvejus metus drastiškai, dvigubai padidintų akcizų alui ir vynui pasekmė.

„Prie porą metų, kai buvo keičiami drastiškai akcizai, sprendimų priėmėjai buvo įspėti, kad tokia akcizų struktūra vartotojus skatins rinkti stiprųjį alkoholį, o ne silpnąjį, ir šiandien ta tendencija visiškai akivaizdi. Tauta yra orientuojama akcizais, ir nuspręsta tautą orientuoti į stiprų alkoholį. Tai visiškai kertasi su Vakarų Europos tendencijomis“, – teigia M.Dubnikovas.

10 proc. padidintas akcizas stipriesiems gėrimams, anot jo, šiek tiek geriau subalansuos rinką, tačiau, anot jo, apskritai reikėtų iš naujo įvertinti visą sistemą, peržiūrėti akcizus, kadangi dabar „Lietuva atiduoda verslą Lenkijai“.

„Akcizų drastiškas didinimas, kuris buvo paskutinius kelis metus, jis, akivaizdu, yra perteklinė ir atgyvenusi priemonė. Šiuo atveju alkoholio vartojimas apskritai mažėja dėl natūralių visuomenės pasikeitimų“, – sako A.Dubnikovas.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Išpardavimas prekybos centre
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Išpardavimas prekybos centre

Jis patikina, kad kaip ir anksčiau, po šuolio vasarį, stipriojo alkoholio pardavimai kelis kitus mėnesius bus gerokai sumenkę, ir tik vėliau matysis, kaip 10 proc. išaugęs akcizas paveiks rinką.

M.Dubnikovas dirba Lietuvos verslo konfederacijoje (LVK), kuri atstovauja skirtingų rūšių alkoholio gamintojus, jis įspėjo, kad teikti komentarai yra jo asmeninė nuomonė, kuri gali nesutapti su LVK pozicija.

Cigarečių pardavimai mažėja

Deklaruoti cigarečių pardavimai vasarį krito kone 10 procentų – pasiekė 172,9 mln. vienetų, kai pernai vasarį – 191,7 mln. vienetų. Iš viso šiemet per du mėnesius deklaruoti cigarečių pardavimai yra 6 proc. mažesni.

Nepaisant lyginamuoju laikotarpiu paaugusio cigarečių akcizo, šio mokesčio renkama apie 1 procentą mažiau – per du mėnesius į biudžetą surinkta 38,4 mln. eurų.

Naftos produktų akcizų surinkimas šiemet pirmaisiais mėnesiais auga 3,54 proc., ir siekia 118,3 mln. eurų. 43 procentais išaugo žymėto dyzelinio kuro pardavimai, jie per du mėnesius pasiekė 15,9 mln. litrų, benzino parduota 6,7 proc. daugiau, dyzelinio kuro pardavimai didėjo 3,7 proc.

Dyzelino šiuo metu parduodama maždaug 6 kartus daugiau nei benzino – atitinkamai 267,8 ir 45,3 milijonų litrų.

Iš viso į valstybės biudžetą šiemet surinkta 254 milijonai eurų akcizų, 30 proc. daugiau nei pernai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis