„Tikra yra gražu“. Tokią Lietuvos turizmo koncepciją vykdo Turizmo departamento konkursą laimėjusios bendrovės „Open Agency“ ir „Turinio rinkodara“. Gal ir gražu, bet ne visai tikra. Mat „Facebook“ puslapio „Lithuania. Real is beautiful“ kūrėjai įsipareigojo sukurti 350 autorinių nuotraukų apie Lietuvą, tačiau įsipareigojimus vykdo naudodami pigiai kainuojančias portalų „Shutterstock“ ar „Flickr“ iliustracijas.
Nei Turizmo departamentas, nei „Turinio rinkodara“ problemos čia nemato – juk svarbu ne pats vaizdas, o emocija. Be to, kas gi atskirs – Lietuva čia ar Slovakija.
Laimėjo su didžiausia kaina
Pernai vykusį konkursą rinkodaros socialiniuose tinkluose, reklamos ir turinio rinkodaros paslaugų teikimui dviejų įmonių konsorciumas laimėjo su didžiausia kaina – beveik 140 tūkst. eurų. Tai nulėmė Turizmo departamento pasirinkimas nugalėtoją rinkti ne pagal žemiausią kainą, o pagal ekonominio naudingumo kriterijų. Taip kainos faktorius sudarė tik dalį konkursinio balo.
„Open Agency“ ir „Turinio rinkodara“ antroje vietoje likusį bendrovės „Socialus marketingas“ pasiūlymą smarkiai lenkė pagal kainą. Artimiausi konkurentai paslaugas turizmo departamentui siūlė 40 tūkst. eurų pigiau. Tačiau ekonominio naudingumo balai nulėmė, kad pigiausias variantas liko antroje vietoje, o brangiausias triumfavo su 0,52 balo persvara.
Be minėtų įmonių, konkurse dar dalyvavo „Icona“, „PHD“ bei įmonių „VIP viešosios informacijos partneriai“ ir „The XX“ konsorciumas. Kiti konkurso dalyviai „Real is beautiful“ kampaniją taip pat siūlė vykdyti mažesnėmis kainomis, bet ne tokiu įspūdingu skirtumu: jų pasiūlymų vertė siekė tarp 127,2 ir 137,5 tūkst. eurų.
Lietuva? Ne visai
Pagal Turizmo departamento skelbtas technines sąlygas, turizmo kampanijos socialiniuose tinkluose vykdytojai turėjo „sukurti ne mažiau nei 350 įprastų fotografijų, kurių tema – Lietuvos gamta ir kultūra, atsakingas turizmas“.
„Fotografijos turi būti kuriamos visą Sutarties paslaugų vykdymo laikotarpį ir naudojamos komunikacijai socialiniuose tinkluose ar kituose komunikacijos kanaluose“, – teigiama konkurso techninėje specifikacijoje.
O realybė pasirodė kiek kitokia. Antroje vietoje likusio „Socialaus marketingo“ specialistai pastebėjo, kad „Lietuvos gamtą ir kultūrą“ reklamuoja ne autorinės, o bet kam prieinamos ir palyginti nebrangiai kainuojančios nuotraukos iš „Shutterstock“. Aptikta ir atvejų, kai Lietuvą reklamuojančiose nuotraukose – visai ne Lietuvos vaizdai. Tarkim, „Real is beautiful“ paskyroje „Facebook“ panaudota lietuviškus žiemos malonumus reklamuojanti nuotrauka su šunų kinkiniu daryta Suomijoje – tai aiškiai nurodyta pačiame „Shutterstock“ archyve. „Lietuviška“ ledo čiuožykla fotografuota Norvegijos sostinėje Osle.
Lietuvos turizmo reklamai panaudotas nuotraukas ir jų originalus „Shutterstock“ ir panašiose sistemose galite peržiūrėti 15min galerijoje:
Profesionalus fotografas, visais metų laikais fotografuojantis Lietuvos gamtą ir kultūrą ir atiduodantis 350 nuotraukų, – turbūt nepigus malonumas. O štai „Shutterstock“ 350 nuotraukų visiškai legaliai parsisiųsti galima mokant 125 eurų mėnesinį mokestį. Jei yra didesnis nuotraukų poreikis – už 159 eurus galima per mėnesį parsisiųsti 750 aukštos rezoliucijos nuotraukų.
Turizmo departamentas leido pirkti nuotraukas iš fotobankų
15min klausimą išgirdusi Turizmo departamento atstovė spaudai Gerda Butkuvienė nenustebo ir paaiškino, kad bendrovė „Turinio rinkodara“ sutarties sąlygų nepažeidė.
Mat Turizmo departamentui reikia 700 nuotraukų, ir tik 350 jų turi būti originalios.
VTD kaip užsakovas neprieštaravo tiekėjo UAB „Turinio rinkodara“ atrinktų nuotraukų, tiesiogiai iliustruojančių arba apibendrintai simbolizuojančių įrašų turinį, pirkimui iš fotobazių.
„12 mėnesių truksiančio VTD projekto dėl komunikacijos anglų ir lietuvių kalbomis „Facebook“ socialinio tinklo paskyrose apimtyje kaip atskira veikla yra numatytas 350 originalių nuotraukų, kurios su visomis autorinėmis teisėmis bus perduotos VTD, sukūrimas. Bendra per metus panaudotinų vizualų apimtis viršija 700 vienetų (iš kurių originalios sudarys 50 proc.)“, – aiškino G.Butkuvienė.
VTD kaip užsakovas neprieštaravo tiekėjo UAB „Turinio rinkodara“ atrinktų nuotraukų, tiesiogiai iliustruojančių arba apibendrintai simbolizuojančių įrašų turinį, pirkimui iš fotobazių, toliau aiškino G.Butkuvienė.
„Tai nepažeidžia sudarytos sutarties“, – aiškino ji. Kitaip tariant, Turizmo departamentas leido įmonei reklamuoti Lietuvą pasinaudojant vaizdais iš Suomijos, Slovakijos ar kitur.
Neskiria Lietuvos nuo Slovakijos
„Tai, kad jūsų paminėtos nuotraukos yra darytos ne Lietuvoje, nėra problema – šių konkrečių nuotraukų paskirtis yra perteikti emociją, susijusią su žiemos pramogom, lokacija jose jokio vaidmens neatlieka, iš jų neįmanoma identifikuoti, ar tai Lietuva, ar Latvija, ar Slovakija“, – 15min aiškino bendrovės „Turinio rinkodara“ direktorė Kamilė Jonikaitė.
Kitaip tariant, jokios problemos, Turizmo departamento ir „Turinio rinkodaros“ vertinimu, čia nėra. Lietuva ar Slovakija – kas atskirs.
„Kažkuo panašią praktiką naudoja ir kino industrija – nemaža dalis filmo „Karas ir taika“ buvo filmuota Lietuvoje, o žiūrovams šalis pristatoma kaip Austrija ar Rusija. Mūsų atveju specialiai rengti fotosesiją, kad nuotrauką būtų galima panaudoti vieną dieną galiojančiam įrašui socialiniame tinkle, yra neracionalu – tai kainuotų daug brangiau, nei pirkti fotografiją iš fotobankų. Beje, beveik visos per du mėnesius publikuotos nuotraukos yra fotografuotos Lietuvoje, tik trys iš jų darytos užsienyje“, – aiškino K.Jonikaitė.
Nuotraukų paskirtis yra perteikti emociją, susijusią su žiemos pramogom, lokacija jose jokio vaidmens neatlieka, iš jų neįmanoma identifikuoti, ar tai Lietuva, ar Latvija, ar Slovakija, – aiškina K.Jonikaitė.
„Lithuania. Real is beautiful“ projekte pamatysime ir daugiau lietuviškų vaizdų, įmonė sako, kad fotografuos šalį, kai oras atšils.
„Didžioji dalis sutartyje numatytų 350 vnt. originalių nuotraukų bus sukurtos esant šiltam metų laikui, kai gamta ir kultūros objektai Lietuvoje atrodo reprezentatyviausiai. Šiuo metu kasdienėje „Lithuania. Real is beautiful“ komunikacijoje yra naudojamos nuotraukos iš įvairių šaltinių – jas siunčia Turizmo informacijos centrai, savivaldybės, mėgėjai, taip pat jos perkamos iš fotobankų. Tai įprasta praktika“, – dėstė įmonės vadovė.
Jos teigimu, įmonė vykdo didelį projektą, į kurį įskaičiuojama: 636 turinio įrašai trims paskyroms socialiniuose tinkluose, 5 turinio kampanijos, vaizdo medžiagos bei 350 originalių nuotraukų sukūrimas (nuotraukos bus perduotos užsakovui su visomis autorinėmis teisėmis).
„Šias nuotraukas tiek užsakovas, tiek būsimi partneriai galės naudoti ne tik skaitmeninėje komunikacijoje, bet ir kituose reklamos kanaluose (leidiniuose, lauko reklamoje etc.). Pirmos 50 originalių nuotraukų šiuo metu atrinkinėjamos / kuriamos bei derinamos su užsakovu ir bus perduotos iki kovo mėnesio“, – sakė K.Jonikaitė.
Lydi nesėkmės
„Lithuania. Real is beautiful“ pakeitė prieštaringai vertinamą turizmo šūkį „Lietuva – drąsi šalis“. Tačiau ir nauja šalies turizmo vėliava netruko sulaukti kritikos.
Štai internautai suskubo parodijuoti reklaminę kampaniją – sukūrė feisbuko puslapį „Lithuania. Real is beautiful“ (mat Turizmo departamentas to nepadarė) ir publikavo įvairias benamių, girtų žmonių, šiukšlynų nuotraukas su prierašu „Real is beautiful“.
Girti benamiai, įžeidžius gestus per krepšinio varžybas rodantys Lietuvos šou pasaulio atstovai, neblaivus jaunimėlis vasaros sostinėje Palangoje – tokios ir panašios nuotraukos, šalia kurių atsirado ir oficialūs Lietuvos turizmo prekės ženklai, tiesiog užvaldė „Facebook“.
Turizmo departamentas tuomet kreipėsi į „Facebook“ dėl intelektinės nuosavybės, taip pat į teisėsaugos institucijas.