„Čempionatas, kaip ir kiekviena šventė, kasdienybę truputį praskaidrina. Krepšinis padeda šiek tiek užsimiršti, o jam praėjus ta kasdienybė ir vėl iškils. Kai kuriems artėjantis šildymo sezonas yra išties grėsmingas“, – 15min.lt sakė psichologas Robertas Petronis.
Banko „Nordea“ ekonomisto Žygimanto Maurico teigimu, Lietuvos krepšinio rinktinės sėkmingi pasirodymai lemia ir šalies gyventojų optimizmą, kurie labiau išlaidauja ir taip skatina šalies ekonomiką.
„Čempionatas skatina šiek tiek optimistiškiau žiūrėti į ateitį. Jeigu Lietuvos rinktinė būtų iškritusi pirmuose etapuose, tai nuotaikos būtų kitokios“, – 15min.lt sakė ekonomistas. Jis pabrėžė, kad lietuviai vis dar nelabai tiki savimi ir valstybe, be to, laukia ir antrosios krizės bangos, todėl vartojimo, būtino ekonomikos atsigavimui, augimas nėra itin žymus.
Poveikis lėtėjančios ekonomikos bus nepalyginamai didesnis negu tas teigiamas krepšinio čempionato poveikisTačiau, Ž.Maurico teigimu, krepšinio čempionatas tikrai labiau paskatins šalies ekonomikos augimą nei, pavyzdžiui, „Vilnius – Europos kultūros sostinė 2009“ renginiai, kuriuos lydėjo įvairūs skandalai ir todėl nei lietuvių noro daug išlaidauti, nei teigiamo Lietuvos įvaizdžio, nesukūrė.
Pelnas nedžiugina
Krepšinio čempionatui visi rengėsi kaip išmanydami – prekybos centrai, restoranai ir kiti įvairiausi verslai ieškojo būdų, kaip „išmelžti“ lietuvius ir užsieniečius. Ir nors čempionatas dar nesibaigė ir viščiukai dar nesuskaičiuoti, atrodo, kad verslo pelnas rekordinis nebus.
Nedžiuginančius rezultatus 15min.lt pateikė Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija. Esą vietoje lauktų 30 tūkst. sirgalių, pirminiais skaičiavimais, buvo sulaukta tik 10 tūkst.
„Čempionatas lūkesčių nepateisino. Išėjo taip, kad šiuo laikotarpiu, ypač Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, jokia įmonė neplanavo didelių renginių. Taigi netekome renginių ir sirgalių nedaug sulaukėme. Kažkoks pakilimas, aišku, yra, bet, palyginus su pernai, skirtumas nedidelis“, – teigė asociacijos prezidentė Evalda Šiškauskienė.
Didesnius pelnus galbūt skaičiuos tik keli Vilniaus ar Kauno viešbučiai. Visuose miestuose, kur virė krepšinio kovos, buvo galima surasti būstą pagal savo kišenę, daug viešbučių ir kitų apgyvendinimo įstaigų liko apytuščiai.
„Panevėžyje vos 4 viešbučiai yra ir jie buvo skirti tik išimtinai teisėjams, komandoms, žurnalistams“, – tikino E.Šiškauskienė, paklausta, kodėl Panevėžyje už nakvynes palapinėse sirgaliai turėjo mokėti keturženkles sumas.
Kiek sėkmingesnis čempionatas buvo prekybos tinklams. Pavyzdžiui, IKI atstovas spaudai Valdas Lopeta teigė, kad arti arenų esančiose parduotuvėse apyvarta pastarąją savaitę išaugo penktadaliu.
„Tarp perkamiausių prekių yra krepšinio sirgalių atributika, taip pat labiau išaugo vaisvandenių ir užkandžių paklausa. Kokia bus situacija čempionatui pasibaigus, dabar dar sunku atsakyti, tačiau tikime, kad tendencijos išliks teigiamos“, – 15min.lt sakė V.Lopeta.
Krepšinio švente sugebėjo pasinaudoti ir kiti sektoriai. Pavyzdžiui, „Topo centras“ pardavė dvigubai daugiau didelės įstrižainės televizorių, pardavimus augino ir centro rengiama akcija – už atspėtą rungtynių rezultatą grąžinti pinigai už pirkinį prekybos centre. Tiesa, kol kas atspėti rezultatus pavyko tik dviem žaidėjams – jiems buvo grąžinti pinigai už mobilųjį telefoną ir muzikos grotuvą.
Brangi žiema
Artėjančio šildymo sezono žmonės su baime pradėjo laukti dar pavasarį, kai pasigirdo daug kalbų apie smarkiai brangsiančią šilumą šią žiemą. Daugiau nei trečdaliu brangusios dujos, skaičiuojama, lems maždaug 17 proc. brangesnį šildymo sezoną.
Be to, ką tik praūžusi krizė į Lietuvą atėjo vėliau nei finansine karštine susirgo Vakarų Europos šalių ekonomikos. Vadinasi, smarkiai džiūgauti dėl šalies ekonomikos augimo pastaruoju metu ir kartoti, kad Lietuvos nepasieks dabar euro zoną krečianti krizė, nevertėtų.
Didžiausiose Europos ekonomikose – Vokietijoje ir Prancūzijoje – ekonomika jau veik nustojo augusi. Ž.Maurico teigimu, artimiausiu metu neabejotinai sulėtės ir Lietuvos ekonomika.
„Poveikis lėtėjančios ekonomikos bus nepalyginamai didesnis negu tas teigiamas krepšinio čempionato poveikis“, – teigė ekonomistas.