Jaunuoliai pastebi, kad pastaraisiais metais jų vartojimo įpročius pakeitė infliacija – 4 iš 10 nebegali sau leisti to, ką leisdavo anksčiau, o taupo pirmiausia mažindami išlaidas pramogoms. Tiesa, infliacijos įtaka vertinama nuosaikiau negu pernai, rodo SEB banko užsakymu atliktas tyrimas.
„Palyginti su praėjusių metų spalio mėnesiu, Lietuvos jaunimo išlaidų planavimo įpročiai yra panašūs, tiesa, visiškai savo išlaidų neplanuojančių dalis keliais procentiniais punktais ūgtelėjo – nuo buvusių 12 proc. iki dabartinių 15 procentų. Kita vertus, infliacijos įtaką jaunimas jau vertina nuosaikiau negu pernai.
Jei pernai 53 proc. apklaustų jaunuolių pripažino nebegalintys sau leisti to, ką leisdavo anksčiau, dabar jų sumažėjo iki 43 procentų. Veikiausiai tokį vertinimą lemia ir prisitaikymas prie didesnių kainų, ir augę atlyginimai“, – tyrimo rezultatus komentuoja Eglė Dovbyšienė, SEB banko valdybos narė, Mažmeninės bankininkystės tarnybos vadovė.
Ne tik taupo, bet ir ieško būdų uždirbti daugiau
Populiariausias jaunuolių būdas taupyti – mažesnės išlaidos pramogoms, tokioms kaip kino teatrai, klubai, restoranai. Taip elgiasi 45 proc. apklausos dalyvių. Kas ketvirtas (26 proc.) sako mažiau išleidžiantis rūbams, avalynei, taip pat jaunuoliai taupyti planuoja šią vasarą nevykdami atostogų (12 proc.).
Nemažai ir tokių jaunuolių, kurie galvoja ne apie problemą, bet kaip ją spręsti: 18 proc. dairosi papildomo darbo, 16 proc. – darbo, už kurį mokamas didesnis atlyginimas.
„Didžiausią jaunuolių išlaidų dalį sudaro trys pagrindinės sritys: maistas, būstas bei transportas. Kainoms augant, jie galimybių sutaupyti pirmiausia ieško rinkdamiesi ne pirmo būtinumo prekes. Taip pat jaunąją kartą verta pagirti, kad ji ne tik skaičiuoja savo pinigus, stengiasi sutaupyti, bet ir ieško didesnių galimybių darbo rinkoje“, – sako E.Dovbyšienė.
Kas ketvirtas nesikalba apie pinigus
SEB banko atstovė pastebi, kad jauni Lietuvos gyventojai informaciją apie finansus ir jų planavimą semia iš daugybės įvairių šaltinių. Kas antras (49 proc.) pasitiki finansų ir verslo žiniasklaidos straipsniais, populiarios ir šios tematikos tinklalaidės (29 proc.), knygos (15 proc.). Kas trečias (34 proc.) tarp savo finansų patarėjų įvardija draugus, dar 10 proc. kliaujasi socialinėmis medijomis.
„Kas ketvirtas jaunuolis sako, kad niekada arba beveik niekada nesikalba apie finansus ir jų planavimą su kitais šeimos nariais – tėvais, partneriu, sutuoktiniu ir panašiai. Siekiant tvaraus šeimos biudžeto, kalbėtis, tartis ir planuoti išlaidas būtina. Matome, kad tabu kalbėti apie pinigus, deja, vis dar nedingsta ir yra būdingas ir jaunajai kartai“, – pabrėžia E.Dovbyšienė.
SEB banko užsakymu tyrimą šių metų balandžio mėnesį atliko bendrovė „Norstat LT“. Apklausoje internetu dalyvavo 500 18–29 metų Lietuvos gyventojų.