Seimas aiškiau apibrėžė bei atskyrė pavežėjų ir taksi vairuotojų veiklas. Už naują Kelių transporto kodekso redakciją ketvirtadienį Seime balsavo 80 Seimo narių, prieš nebuvo, susilaikė – 12.
Daugiau reikalavimų pavežėjams
Nuo kitų metų pavežėjais galės dirbti tik fiziniai asmenys, dirbantys pagal individualios veiklos pažymėjimą, turintys 2 metų vairavimo stažą bei nepriekaištingą reputaciją.
Tai reiškia, kad pavežėjais negalės dirbti už sunkų arba labai sunkų nusikaltimą teisti asmenys, kurių teistumas nėra išnykęs ar panaikintas. Taip pat asmenys, nuteisti už baudžiamąjį nusižengimą ir neatlikę bausmės bei piktnaudžiaujantys alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis medžiagomis.
Kaip ir dabar, pavežėjai keleivius už atlygį veš naudojantis keleivių vežimo organizatoriaus paslaugomis. Pavyzdžiui, sudarę sutartis su tokiomis įmonėmis kaip „Uber“, „Bolt“ ir pan.
Pavežėjo lengvasis automobilis privalės atitikti techninius motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimus.
Leidimus pavežėjams iki 2020 m. liepos 1 dienos išduos savivaldybės (kuriose gyvenamąsias vietas deklaravę fiziniai asmenys). Po minėtos datos šią funkciją atliks Lietuvos transporto saugos administracija.
Atskyrė pavežėjų ir taksi veiklas
Naujos Kelių transporto kodekso pataisos numato pavėžėjimo ir taksi paslaugų teikimo atskyrimą.
Norima, kad pavežėjus klientai galėtų lengvai atskirti nuo taksi paslaugų teikėjų. Todėl pavežėjai įpareigoti savo automobilio viduje ar išorėje pritvirtinti ženklą, leidžiantį identifikuoti, kad šia transporto priemone teikiama pavėžėjimo paslauga.
„Turbūt labiausiai susirūpinti reikėtų tiems, kurie iki galo neapsisprendė, kokią veiklą jie nori vykdyti – su ta pačia transporto priemone dėl transporto priemonėms taikomų reikalavimų galima teikti tik vienos rūšies keleivių vežimo už atlygį paslaugas“, – 15min aiškino Kelių ir oro transporto politikos grupės vyr. specialistas Marius Pakėnas.
Turbūt labiausiai susirūpinti reikėtų tiems, kurie iki galo neapsisprendė, kokią veiklą jie nori vykdyti, – aiškino M.Pakėnas.
Liepą pavežėjimo įmonės ,,Bolt“ vadovas Andrius Pacevičius 15min teigiamai atsiliepė apie pavėžėjų ir taksi paslaugų atskyrimą.
„Pasaulinė praktika rodo, jog paprastai skirtingos ekonominės veiklos formos ir reguliuojamos skirtingai.
Pozityviai vertiname ir remiame iniciatyvą aiškiau reguliuoti pavežėjimo veiklą, nuo pat pradžių dalyvaujame konsultacijose su reguliavimo iniciatoriais“, – tikino jis.
Tuo metu pavežėjimo įmonės „Etaksi“ rinkodaros vadovė Eglė Urbonaitė tada teigė priešingai.
„Pavežėjimo ir taksi įmonių reglamentavimas turi užtikrinti vienodas sąlygas vartotojams gauti saugią, patikimą ir skaidria kainodara pagrįstą paslaugą. Mūsų nuomone, keleivių saugumas yra vienas svarbiausių klausimų, todėl reikalavimai keliami vežėjams ir jų transporto priemonėms neturėtų skirtis“, – dėstė ji.
M.Pakėnas atkreipė dėmesį, kad fiziniams asmenims, kurie teikia pavėžėjimo paslaugas, nesikeičia vykdymo teritorinės ribos, veiklos pobūdis, leidimo gavimo tvarka išlieka tokie patys.
Seime nuomonės išsiskyrė
Seimo narė konservatorė Gintarė Skaistė teigiamai vertino įstatymo pataisas ir ragino jam pritarti.
„Manau, kad šis įstatymas tikrai labai lauktas ir labai reikalingas. Ir pačiam žmogui bus aiškiau, ką jis išsikvietė – ar visgi pavežėją, ar taksi. Dabar numatyta, kad pavežėją bus galima išsikviesti tik naudojantis mobiliąja programėle“, – Seime ketvirtadienį kalbėjo ji.
Tačiau Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos narys Mykolas Majauskas išsakė kritiką.
„Į klausimą, kokią problemą mes čia sprendžiame, aš sau galiu atsakyti tik vieną – taksi problemą. Taksistų problemą, kuriems yra labai sunku konkuruoti su pavežėjais ir tiesiog šiuo sprendimu mes bandome uždėti papildomą tam tikrą reguliacinę biurokratinę naštą pavežėjams. Tačiau vis tik manau, kad tai yra laikinas sprendimas ir visi tektoniniai pokyčiai, kurie vyksta su dalijimosi ekonomika, mano supratimu, neapsaugos taksi verslo ir nesustabdys pavėžėjų paslaugos plėtros“, – sakė jis.