2019 07 11 /16:23

Seime stumiamas draudimas parduotuvėse demonstruoti cigaretes

Seime priimtas svarstyti sveikatos apsaugos ministro Aurelijaus Verygos siūlymas uždrausti prekybininkams viešai eksponuoti tabaką ir jo gaminius. Jeigu įstatymas bus priimtas, nuo 2020 metų gegužės 1 dienos prie kasų rūkalų pirkėjai nematys.
Kasose parduodamos cigaretės
Kasose parduodamos cigaretės / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Už projekto priėmimą po pateikimo pritarė 74 Seimo nariai, prieš – 9, susilaikė – 8.

A.Veryga įstatymu siekia, kad apie parduodamus tabako gaminius, įskaitant elektronines cigaretes bei jų įrenginius, prekybos vietose liudytų tik užrašai „Prekiaujame“ arba „Parduodame“. Taip pat prekių pavadinimai ir kainos, tačiau patys gaminiai nebebūtų matomi.

Anot jo, tikimasi, kad taip mažėtų tabako prieinamumas ir rūkymo patrauklumas tarp jaunimo.

„Pagrindinis tikslas yra sumažinti tabako gaminių prieinamumą, patrauklumą tiems žmonėms, kurie dar nėra rūkantys. Reikia sutikti, kad jau rūkančiam žmogui tabako paslėpimas nuo akių lemiamos įtakos nepadarys.

Šių pasiūlymų esmė yra sureguliuoti tabako gaminių pardavimą taip, kad jie būtų tiesiogiai neprieinamu būdu. Tai reiškia, kad žmogui atėjus į mažmeninės prekybos vietą tabako gaminių nebūtų galima matyti taip, kaip dabar dažnai prie kasos būna sudėti šie gaminiai, dažniausiai akių aukštyje. Tai daroma tikslingai, turint omenyje prekių išdėstymą, nes tai, kas yra prie kasos, paprastai tokias prekes stengiamasis priminti“, – Seime projektą pristatinėjo A.Veryga.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Aurelijus Veryga
Luko Balandžio / 15min nuotr./Aurelijus Veryga

Tokia praktika taikoma, pavyzdžiui, Jungtinėje Karalystėje, Islandijoje, Airijoje, Norvegijoje, Suomijoje.

Nuo liepos 1 dienos tokia praktika taikoma ir Estijoje, uždrausti ir įvairūs elektroninių cigarečių skysčių saldikliai bei aromatizatoriai.

Latvija tokius prekybos tabako produkcija apribojimus, kurie kai kuriose Europos valstybėse galioja daug metų, pradės taikyti kitąmet.

Naujovė nebūtų taikoma tabako parduotuvėse ir specialiuose skyriuose, tačiau su sąlyga, kad prekės nebus matomos jų išorinėse vitrinose. Numatoma ir kitų išlygų.

„Toks reglamentavimas nebūtų taikomas specializuotoms vietoms, kur yra prekiaujama tik tabako gaminiais ar su tuo susijusiais produktais. Jeigu būtų parduotuvė ar skyrius, kuris pardavinėja tik tokius gaminius, natūralu, kad ten žmonės ateina to nusipirkti ir slėpti gaminių ten nėra jokios prasmės. Tik tiek, kad tie gaminiai neturėtų būti matomi iš išorės, pavyzdžiui, vitrinoje, kur einant būtų matomi vaikams ar kitiems asmenims, kurie dar nevartoja tabako produktų“, – iš Seimo tribūnos kalbėjo A.Veryga.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Rūkalai
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Rūkalai

Anot jo, apie pataisas yra kalbėta su prekybininkais ir „esminių prieštaravimų nėra“. A.Verygos teigimu, nuspręsti, kaip slėpti tabako gaminius, turėtų patys prekybininkai.

„Nėra nurodyta, kad reikėtų specifines dėžes ar įrangą įsigyti. Realizacija šio projekto būtų pakankamai paprasta ir nesudėtinga“, – įsitikinęs A.Veryga.

Liberalė Aušrinė Armonaitė sveikatos apsaugos ministrui uždavė klausimą dėl verslo reguliavimo.

„Natūralu, kad didesni prekybos centrai ir pardavėjai pasisamdys specialistus, jie susitvarkys. Bet smulkiems prekybininkams atitikti specialius reguliavimus, kur laikyti tabako gaminius, jiems tai didėjanti administracinė našta. Ar jūs vertinote šiuo aspektu, nes šį projektą teikiate kaip Seimo, o ne Vyriausybės narys“, – klausė A.Armonaitė.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Rūkalai
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Rūkalai

A.Verygos teigimu, kalbėta tiek su didžiųjų, tiek su mažųjų pardavėjų verslo asociacijomis. Esą, buvo atsižvelgta į jų nuogąstavimus ir įstatyme nebus nurodyta, kaip šią nuostatą prekybininkai turės įgyvendinti.

„Jau dabar didžiuosiuose centruose tabako gaminiai būna patraukti į kitą vietą dėl dažniausiai vagysčių. Tas, kas yra prie kasos, yra labiau pavyzdiniai, demonstraciniai stendai, kuriuos būtų nesudėtinga užklijuoti nepermatomu lipduku. Iš esmės, tai jau atitiktų reglamentavimą, prekės nebūtų matomos ir jos nebūtų galima paimti. Sprendimai su jais derinti“, – aiškino A.Veryga.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./„Lidl“ parduotuvės atidarymo akimirka
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./„Lidl“ parduotuvės atidarymo akimirka

Įstatymą numatoma taikyti nuo 2020 metų gegužės 1 dienos, tačiau jo teigimu, terminas galėtų būti ir nukeltas.

Simonas Gentvilas klausė A.Verygos apie tokios įstatymo nuostatos įgyvendinimą ir priminė, kad jau dabar didesnėse parduotuvėse tabako gaminiai parduodami ne kasose.

A.Verygos teigimu, yra keli variantai, kaip prekyba galėtų vykti. Pirmiausiai, priėjus prie kasos žmogus tiesiog paprašytų norimų cigarečių kasininkės ir ji paduotų. Antra, jei būtų įrengiami specializuoti skyriai, jie turėtų būti uždaryti ir netraukti vaikų dėmesio.

„O mažieji turbūt darys taip, kad ten, kur turi dispenserį, tiesiog nuleis priekinę užuolaidą. Kaip anksčiau paduodavo, taip ir dabar paduos“, – aiškino jis.

Seimo narys Mykolas Majauskas teiravosi, ar A.Veryga neplanuoja slėpti nuo žmonių akių ir kitų sveikatai žalingų produktų, pavyzdžiui, saldainių, hamburgerių, „Coca-colos“. Tiesa, jis pažymėjo, kad pritaria projektui.

„Suprantu, kad klausimas ironiškas, tai ne, neketiname tokių dalykų daryti. Nei saldainių, nei traškučių slėpti. Kada nors kas nors gal sugalvos tokius dalykus, mes nuėjome kitokiu sprendimo keliu“, – atsakė A.Veryga.

Tačiau atsirado ir pasipiktinusių parlamentarų, kurie kritikavo draudimus.

„Reklamą uždraudėme, dabar net prekes pradėsime slėpti ir (pardavinėsime, – aut. past.) iš po prekystalio. Estai ir latviai jau pasimokė, sustabdė akcizą ir kitus dalykus. Mes viską vis draudžiame“, – po įstatymo projekto priėmimo piktinosi Vytautas Kamblevičius.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų