Pakeitimais siekiama per dvejus metus dešimtadaliu padidinti vietinės reikšmės keliams skiriamo KPPP biudžeto dalį – nuo 33 proc. iki 43 proc. Dėl to savivaldai papildomai tektų apie 54 mln. eurų.
Komitetas, trečiadienį apsvarstęs dviejų – Kelių bei KPPP finansavimo – įstatymų pataisas joms pritarė. Dabar jas svarstys Seimas ir spręs, ar priimti jas dar iki Kalėdų, nes Ekonomikos komitetas paprašė skubos.
Valstybinių kelių valdytojos „Via Lietuvos“ vadovas Marius Švaikauskas komitete pabrėžė, kad priėmus prezidento pataisas, mažės valstybinių kelių finansavimas, kuris kitais metais ir šiaip mažėja 27 mln. eurų.
„Faktas, kad finansavimas mažėja valstybinės reikšmės keliams. Bet jis ir taip buvo didžiulis“, – komitete sakė „Via Lietuvos“ vadovas.
Asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas Šarūnas Frolenka aiškino, kad pataisos nenumato papildomų lėšų pagal naują tvarką finansuoti kelius, o tik perskirstomos esamos lėšos.
„Nepadidindami puodo jame esančias lėšas tik kitaip perskirstome“, – komitete teigė jis.
Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė sakė pritarianti prezidento siūlymui atsisakyti kelių kapitalinio remonto, nes taip savivaldybės galės sutvarkyti daugiau kelių.
Prezidento vyriausiasis patarėjas Ramūnas Dilba komitete tvirtino, kad pastaruoju metu yra daugiau technologinių priemonių kokybiškai atnaujinti kelius ir be kapitalinio remonto.
„Labiau pasitikėtume savivaldybėmis ir joms leistume pačioms spręsti, kokią lėšų dalį investuoti į tokio tipo darbus“, – komitete teigė R.Dilba.
Anot jo, pataisos „leis padaryti daugiau darbų už tą pačią sumą“.
Pataisos, be kita ko, savivaldybėms duoda daugiau laiko – iki 2027 metų – įregistruoti savo kelius. Dabar numatyta, kad tai turėjo būti padaryta iki 2025-ųjų.
Be to, skatinant savivaldybes perimti daugiau vietinių kelių iš „Via Lietuvos“ siūloma skirti 5 proc. KPPP lėšų atrinktiems valstybinės reikšmės rajoninių kelių objektams, kad savivaldybės sutiktų juos perimti.
Prezidentas tikisi, kad savivaldybėms perimant valstybinės reikšmės rajoninius kelius miestų ir miestelių teritorijose palengvės šaligatvių, viešojo transporto stotelių įrengimas, dėl pasikeitusio kelių statuso atpigs jų rekonstrukcijos kaštai, bus galima atlikti daugiau tvarkybos projektų.