Lietuvos statybininkų asociacijos (LSA) prezidentas, Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) viceprezidentas Dalius Gedvilas 15min tvirtino, kad asociacija jau dabar registruoja projektus viešajame sektoriuje, kurie gali sustoti dėl smarkiai išaugusių kaštų.
Rusijai užpuolus Ukrainą, Lietuvos statybos sektoriui iš karto užsivėrė trys rinkos, iš kurių bendrovės atsigabendavo statybinių medžiagų – Ukraina, Rusija ir Baltarusija. Dėl šios priežasties žaliavų kainos išaugo kartais.
„Viešųjų pirkimų sutartyse užsakovai nelinkę indeksuoti kainų augimo. Darome dabar apklausą, kurie projektai gali dėl to sustoti. Civiliniame kodekse numatyta, kad galima daryti susitarimų pakeitimus, bet didelė dalis užsakovų neturi iš ko sumokėti pabrangimo. Dabar įmonės konsultuojasi, ką daryti“, – aiškino D.Gedvilas.
LSA vadovo teigimu, šiuo metu yra 41 sutartis, kurias Lietuvos statybų bendrovės norėtų stabdyti.
„Jei nebus viešuosiuose projektuose indeksuojamos kainos, sustos daug projektų. Premjerę kviečiame kalbėtis, kad neatsirastų gausybė nebaigtų valstybinių objektų, bet kol kas neturime atsakymo“, –prisipažino D.Gedvilas.
Tarp viešųjų pirkimų objektų, kurie gali stagnuoti, 15min šaltinių duomenimis, yra švietimo, Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD), Krašto apsaugos ministerijos (KAM) vykdomi projektai. Tiesa, institucijos apie tai kalbėti nelinkę.
Tuo tarpu D.Gedvilas pabrėžia, kad reikalingi ryžtingi sprendimai, kad tikslinant biudžetą Finansų ministerija nustatytų rezervą, kuris būtų skirtas pabrangusioms viešųjų objektų statyboms kompensuoti.
Taip pat, pasak asociacijos vadovo, reikia ir teisinio reguliavimo – nustatyti, kad viešųjų pirkimų sutartis būtų galima keisti.
„Turi būti teisė peržiūrėti rangos sutartį, pagrindžiant dokumentais, sumokėti pabrangimą ir nustatyti, iš kokio šaltinio jis būtų padengtas“, – savo siūlymais dalijosi D.Gedvilas.
Kainos išaugo iki trijų kartų
Apie tai, kad dalyvaudamos viešuosiuose pirkimuose įmonės tikrai susiduria su sudėtinga pabrangusių žaliavų kainų situacija, 15min tvirtino ir Vilniaus kelių ir inžinerinių tinklų tiesimo bendrovės „Fegda“ generalinis direktorius Gediminas Gribulis.
Pašnekovas neatmetė galimybės, kad, matant labai didelį neapibrėžtumą, daug viešųjų pirkimų pasirašytų sutarčių bus nutraukta, nes rangovai nebeįstengs finansuoti pabrangimo savomis lėšomis.