Iki birželio 1 dienos Šventosios uostą išvalyti turėjusi bendrovė „Alvetos karjerai“ savo pažado nebuvo pajėgi ištęsėti. Ji buvo įsipareigojusi iškasti 30 tūkst. grunto ir taip laivybai paruošti po žiemos užneštą uostelį. Darbams ji pasitelkė upinę baržą, su ja Lietuvos saugios laivybos administracija nedavė leidimo dirbti jūroje.
Bendrovės vadovas Juozas Motiejauskas spaudai teigė, jog darbų apimtis skelbiant konkursą buvo didesnė nei numatyta techninėje užduotyje, todėl ir techniką nuspręsta išsinuomoti ne tokią galingą.
Iškasė šeštadalį
Tada aš juos pradėjau vadinti giliai tikinčiaisiais, o save pradėjau vadinti ateistu, nebetikinčiu, – juokavo Eugenijus Gentvilas.
Pagal bendrovės uostui pateiktus dokumentus, teigiama, jog pavyko iškasti apie 11 tūkst. kubinių metrų smėlio. Matavimus atlikusi uosto direkcija teigia, jog iškasti vos 5 tūkst. kubinių metrų. Šią savaitę bus atlikti pakartotiniai matavimai, mat bendrovė po įspėjimo dar dirbo.
„Rangovas galėjo darbus pradėti balandžio 6 dieną, pradėti darbai 22 dieną. Pirmą ataskaitą gavome 23 dieną, tuomet prasidėjo mūsų abejonės dėl rangovo vykdomų darbų tinkamumo ir tai, ar jis laiku sugebės įvykdyti. Nuo darbų pradžios dienos atsakaitose iškasamo grunto vidurkis siekė 400 kubų. Matydami, kad yra problemų, pradėjome gamybinius pasitarimus organizuoti kas rytą, bet tai nedavė efekto kalbant apie našumą, tik pažadai, kad pasitelksim kitos technikos, iš Lenkijos žadėjo, vėliau iš Suomijos“, – pasakojo direktorė Šventosios uostui Airida Česnienė.
„Kai per gamybinius susitarimus klausėme, ar dar galite užtikrinti, kad baigsite darbus birželio 1 dienai, mums buvo sakoma: „Mes tikime“. Tada aš juos pradėjau vadinti giliai tikinčiaisiais, o save pradėjau vadinti ateistu, nebetikinčiu“, – juokavo uosto direkcijos generalinis direktorius Eugenijus Gentvilas. Uosto direkcijos kantrybės taurė persipildė, kuomet pažadėję, jog iš Suomijos atkeliaus technika bendrovės atstovai kaip įrodymo taip ir nepateikė jokios sutarties
Įtariami dokumentų klastojimu
Bendrovei, kaip ir buvo numatyta sutartyje, išmokėtas 200 tūkst. litų avansas. „Alvetos karjerai“ privalėjo pristatyti tokiai pat sumai sudarytą draudimo sutartį. Ilgai delsusi bendrovė pristatė kopiją. Uosto direkcijai pradėjus domėtis originalu, paaiškėjo, kad tokiu sutarties numeriu draudimo suma tesiekia 30 tūkst. Lt. Draudimas atsakė, kad uostui pateikta kopija yra akivaizdžiai suklastota. Dėl to prokuratūroje vyksta ikiteisminis tyrimas. Be to, teismas areštavo bendrovės turtą, sąskaitas, nes neteisėtai naudojamas avansas nebuvo grąžintas. Bendrovės vadovas spaudai yra sakęs, jog iš pradžių "Alvetos karjerai" apsidraudė 30 tūkst. Lt, tačiau paaiškėjus, jog suma per maža, savo klaidą ištaisė ir apsidraudė 200 tūkst. Lt sumai.
„Uosto akvatorija sudalinta į barus. Pagal sutartį numatyta, kad už darbus bus apmokėta, kai bus išvalyta ir pasiekti gyliai visoje akvatorijoje. Kadangi nė viename ruože nepasiekti gyliai, jokių mokėtinų sumų rangovui nėra“, – sakė A.Česnienė. Taigi, darbus apie mėnesį vykdžiusi bendrovė daugiau jokio atlygio nesulauks. Be to, uostas ketina įteikti pretenziją bendrovei. Dėl vykdomų darbų į žvejybą keturias dienas neišplaukė žvejai. Kadangi darbai nebuvo įvykdyti, o žvejams reikia mokėti kompensacijas, jas teks atlyginti „Alvetos karjerams“.
Uostelis veiks
Anot A.Česnienės, šią savaitę bus atlikti matavimai ir paaiškės, kiek tiksliai smėlio iškasta ir koks gylis yra išoriniame ir vidiniame uosto kanale. Įvertinus gylius navigaciniais ženklais bus pažymėta, kokie laivai gali įplaukti į uostą.
„Planuojame skubos tvarka rinkti rangovą likusiems darbams. Pasirašysime sutartį tik tuo atveju, jei rangovas skubiai, per 7-10 dienų galės atlikti likusius darbus“, – sakė A.Česnienė.
Aurelijos Kripaitės/15min.lt nuotr./Eugenijus Gentvilas |
E.Gentvilas pridūrė, kad visų pirma turės būti tinkama darbų kaina. Atlikti darbus bus siūloma latvių bendrovei, kuri pernai tvarkė Šventosios uostelį. Ji nebaigė kasti apie 2 tūkst. kub. metrų grunto, tad jai liko neišmokėta apie 100 tūkst. Lt. Dėl tokio kiekio bendrovė šiemet nebenorėjo mobilizuoti technikos, o konkurse nedalyvavo. Norėdami atgauti pinigus, latviai šį kiekį perleido iškasti „Alvetos karjerams“, tačiau kadangi šie sutarties neįvykdė, latviai jų neatgaus. Uosto direkcija viliasi, kad latviai panorės dirbti ir artimiausiu metu tikisi sulaukti jų pasiūlymo.
Pasak uosto kapitono pavaduotojo Arvydo Narmonto, paskutiniai matavimai Šventosios uoste gerai nenuteikė. Vidiniame kanale situacija gana gera, gylis siekia 2-3 metrus, tačiau išorės kanalas seklus. Vienoje vietoje gylis siekia vos 0,7 cm, kitur 1,2-1,5 metro. Po matavimų paaiškės, kokie laivai galės įplaukti į uostą.
„Kas liečia “Alvetos karjerai„, bėda ta, kad neturėjo jokio konsultanto, kuris turėtų supratimą, kaip dirbama jūroje, kaip elgiamasi su laivais. Atsitiko kaip atsitiko, nesugebėjo išoriniame kanale nieko padaryti“, – sakė kapitono pavaduotojas. Dar dalyvaudama konkurse bendrovė „Alvetos karjerai“ buvo pateikusi patyrusio, uoste dirbusio specialisto, kaip darbų vadovo, atestatą.
Pernai vos atidarius Šventosios uostą jis netrukus buvo užneštas smėliu, nes latvių bendrovė smėlį krovė netinkamoje vietoje. Šiemet uostelyje nesėkmės nesibaigė. A.Česnienė teigė, kad kol bus uostas, tol bus ir problemų.