Kai prieš dvejus metus tabako gamintojai „Philip Morris Baltic“ pasieniečiams padovanojo devynis naujus automobilius bei įrangą kovai su kontrabandininkais, naujiena buvo sutikta skirtingai.
Yra žinoma, kad vienintelė tabako gamintoja Lietuvoje rėmė tokius projektus kaip „Mokslo pieva“, kur studentai kartu su mokslininkai ir dėstytojais atlikdavo tyrimus, sprendžiančius įvairias problemas. Šį projektą organizavo VU, KTU, VDU, Baltijos pažangių technologijų institutas.
„Philip Morris Baltic“ taip pat rėmė aukštųjų mokyklų karjeros dienas, moterų draugijų akcijas kovai prieš smurtą, tabako gamintojai taip pat rėmė ir Lietuvos laisvosios rinkos institutą. 2013–2015 metais įvairių projektų rėmimui bendrovė skyrė 120 tūkstančių eurų. Beje, tabako gamintojai praėjusiais metais pasieniečiams dovanojo visureigius.
Tačiau Seimas ketvirtadienį nusprendė, kad tabako gamintojams nevalia užsiimti rėmimu, nes taip skatinamas tabako gaminių vartojimas.
Vienas iš įstatymo projekto autorių Antanas Matulas mano, kad per tokius renginius tabako gamintojai vykdo ir tam tikrą lobistinę veiklą, todėl ir pasiūlė uždrausti rėmimą. „Yra daugybė tvirtų įrodymų, kad tabako pramonė aktyviai ir sistemingai siekė sukliudyti, atidėti ir užkirsti kelią veiksmingos tabako kontrolės politikos priėmimui. Tokie veiksmai neapsiribojo tik kažkuria viena tabako kompanija ar viena šalimi. Vidiniai tabako pramonės dokumentai įrodo, kad tabako pramonė mėgino įvairias būdais sutrukdyti tabako kontrolės politikai visame pasaulyje, pavyzdžiui, kuriant lobistines grupes, kurios tiesiogiai puola Pasaulio sveikatos organizaciją, bei tendencingai vykdant šališkų mokslinių tyrimų duomenų sklaidą“, – rašoma aiškinamajame rašte.
„Philip Morris Baltic“ korporatyvinių reikalų vadovas Gintautas Dirgėla 15min tvirtino, kad bendrovės parama niekada nebuvo susijusi su rūkymo skatinimu. „Daugiausia iniciatyvų buvo susiję su kova prieš kontrabandą. Įvairiai rėmėme šią veiklą, tačiau dabar to, ko gero, negalėsime daryti“, – sakė G.Dirgėla.
Bendrovei, pasak jo, tai buvo netikėtas Seimo sprendimas. Tiesa, jam dar gruodžio 4 dieną buvo pritarta po pateikimo. „Nežinau, kam reikėjo tokios skubos, su niekuo nepasitarus. Sunku suvokti, kodėl taip elgiasi parlamentarai. Mano žiniomis, tokio sprendimo nėra nė vienoje pasaulio šalyje, o tabako gaminių reklama Lietuvoje uždrausta jau dešimt metų“, – sakė G.Dirgėla.
Už šiuos teisės akto pakeitimus, kurie įsigalios sausio 1 d., balsavo 93 Seimo nariai, balsavusių prieš nebuvo, susilaikė 12 parlamentarų.