Neišeinant iš namų
Norinčio gauti valstybės institucijos teikiamą paslaugą ar pateikti prašymą verslininko neretai laukia ilgas kelias – eiti į minėtą instituciją, stovėti eilėje, pildyti dokumentus, laukti atsakymo, o po to vėl vykti į minėtą įstaigą. Šis procesas užima ne tik labai daug brangaus laiko, bet ir paverčia patį dokumento gavimo procesą komplikuotu.
Siekdama šią procedūrą padaryti efektyvesnę, paprastesnę ir greitesnę 2011 metais „Versli Lietuva“ ėmėsi projekto, kurio metu siekta elektronizuoti valstybės teikiamas paslaugas verslui. Pagrindinis siekis – kad verslininkas galėtų gauti jam reikiamus leidimus, pažymas ar paslaugas net neišėjęs iš namų.
„Visas pasaulis juda įvairiausių paslaugų elektronizavimo link, o verslas – tikrai ne išimtis. Mes siekiama verslo pradžią, dokumentų tvarkymą, leidimų gavimą padaryti verslininkui kuo paprastesnį. Valstybės teikiamų paslaugų verslui elektronizavimas yra ne tik Lietuvos, bet ir Europos Sąjungos prioritetas. Pradedame kalbėti ne tik apie vieningą rinką, bet apie vieningą skaitmeninę rinką. Norėdami būti jos dalimi, turime žengti svarbius paslaugų elektronizavimo žingsnius“, – teigė „Verslios Lietuvos“ Paslaugų ir gaminių kontaktinio centro vadovė Rūta Pentiokinaitė.
Visas pasaulis juda įvairiausių paslaugų elektronizavimo link, o verslas – tikrai ne išimtis.
Įgyvendinant 2 440 832,95 Eur vertės projektą per daugiau nei trejus metus elektronizuotos 29 valstybės institucijų ir 23 savivaldybės institucijų teikiamos paslaugos, taip pat į el. erdvę perkelta 111 prašymų formų.
„Sėkmingai įgyvendinus projektą ir įrodžius, kad nors ir daug darbo pareikalavęs paslaugų elektronizavimas vis dėlto atneša daug naudos, planuojame projektą paskleisti po visą Lietuvą. Toliau vystyti šį projektą bus lengviau, nes pačios elektroninės paslaugos jau sukurtos, belieka jas diegti visose 60 savivaldybėse. Manau, tai vienas svarbiausių šio bandomojo projekto rezultatų“, – tikino Rūta Pentiokinaitė.
Siekis – efektyvesnis darbas
Projektą koordinavusi „Verslios Lietuvos“ projektų vadybininkė Lina Kalinauskaitė tikino, kad pagrindinis tikslas buvo sumažinti biurokratinių žingsnių siekį ir sutrumpinti kelią nuo idėjos imtis veiklos ar ją plėsti gimimo iki leidimo tai įgyvendinti.
L.Kalinauskaitės teigimu, todėl projektas buvo vykdomas jau sukurtoje www.epaslaugos.lt sistemoje. „Mes nesiekėme sukurti dar vienos sistemos. Mūsų tikslas buvo, kad žmogus rastų viską, ko jam reikia vienoje vietoje. Pastaroji iki tol veikė puikiai, ją reikėjo tik papildyti, pridėti naujų paslaugų – to ir ėmėmės“, – pasakojo „Verslios Lietuvos“ projektų vadybininkė.
Pagrindinis tikslas buvo sumažinti biurokratinių žingsnių siekį ir sutrumpinti kelią nuo idėjos imtis veiklos ar ją plėsti gimimo iki leidimo tai įgyvendinti.
Anot R. Pentiokinaitės, šis projektas apėmė tokias paslaugas, kurių verslui reikia dažniausiai, tačiau jų skaitmenizavimas nebuvo įtrauktas į jokius kitus projektus: „Pavyzdžiui, Valstybinio turizmo departamento išduodamas kelionių organizatoriaus pažymėjimas, savivaldybių išduodamas leidimas organizuoti renginius, Nacionalinės mokėjimo agentūros išduodamas prašymas gauti pieno supirkėjo statusą, higienos pasas ir daugybė kitų verslui labai aktualių paslaugų. Dabar visa tai susitvarkyti nuo A iki Z ir gauti dokumentą galim neišėjus iš namų.“
„Šio projekto naudą galima įvardinti taip: taupomas laikas, popierius ir pinigai. Verslininkui nereikia spausdintis dokumentų, vykti į institucijas ir gaišti laiko. Galiausiai, judame to link, kad elektroniniu būdu būtų galima gauti ne tik vieną ar kitą leidimą ir bet apskritai pradėti verslą – susitvarkyti visus reikiamus dokumentus. Tiesa, kai kuriais atvejais, pavyzdžiui, norint teikti apgyvendinimo paslaugas ar atsidaryti grožio saloną, visus reikiamus žingsnius – nuo registracijos iki išorinės reklamos leidimo gavimo – įmanoma įvykdyti elektroniniu būdu jau dabar“, – pasakojo L. Kalinauskaitė.
Dar daugiau galimybių
Paslaugų elektronizavimas itin svarbus ne tik verslininkams, bet ir pačiai valstybei. Projekto metu buvo paskaičiuota, kad perkėlus trečdalį valstybės institucijų verslui suteikiamų paslaugų į elektroninę erdvę būtų sutaupoma 500 000 Eur per metus.
„Kaip jau minėjau, visa Europa juda paslaugų elektronizavimo keliu. Nuolat žvalgomės galimybių, ką ir kaip dar galėtume padaryti šioje srityje. Vienas iš artimiausių planų, ketinamų įgyvendinti– kompleksinė paslauga „Pradedu verslą“. Tai būtų antros kartos kontaktinis centras, kuris leistų verslininkams atlikti daug reikalingų procedūrų vienu metu, vienu pelės paspaudimu“, – ateities planais dalinosi R. Pentiokinaitė.
L.Kalinauskaitė pridūrė, kad svarbiausias Kontaktinio centro siekis – elektronines paslaugas padaryti patogiausiu įrankiu pradėti ar plėsti verslą: „Dažnai pradedantysis verslą ar norintis jį plėsti, nežino, kur jam kreiptis, kokį leidimą išsiimti. E.paslaugų sistema bei portalas www.verslovartai.lt – tai pagrindinė pagalba. Siekiama, kad prie jos prisijungusiam verslininkui būtų suteikiama ne tik visa informacija apie tai, kokių paslaugų ir dokumentų jam reikia, bet ir suteiktos pačios paslaugos bei patys dokumentai.“
E. paslaugų elektronizavimo projektas tik pasibaigė, todėl tikslių skaičių, kiek pavyko suteiktų paslaugų, kiek sutaupyti lėšų, anot R.Pentiokinaitės, dar nėra – duomenų laukiama. Tačiau „Verslios Lietuvos“ Paslaugų ir gaminių kontaktinio centro vadovę džiugino teigiami atsiliepimai tiek iš pasinaudojusiųjų paslaugomis, tiek iš verslo senbuvių, pastarieji tikino, kad jei būtų turėję tokias galimybes, savo tikslų būtų pasiekę kur kas paprasčiau ir greičiau.