Šį penktadienį Teisingumo ministerija ir Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pristatė tyrimą apie drabužių, avalynės, buitinės technikos kainų palyginimą Lietuvoje ir kitose ES valstybėse.
Yra nemažai prekių, kurių kaina viršija Europos Sąjungos vidurkį, – aiškino viceministrė.
Buvo tirtos 12-os Europos Sąjungos valstybių drabužių, avalynės ir buitinės technikos kainos. Tyrimo metu paaiškėjo, kad kainos Lietuvoje yra didesnės nei ES vidurkis, tiesa – ne pačios didžiausios.
Drabužių kainos sudaro 105 proc. ES vidurkio, batai – 101,4 proc. ES vidurkio, buitinė technika yra pigesnė Latvijoje ir Estijoje, o kainų vidurkis yra artimas ES vidurkiui.
Irma Gudžiūnaitė, teisingumo viceministrė, aiškino, kad daug prekių Lietuvoje yra brangesnės nei kitur Europos Sąjungoje.
„Drabužių ir avalynės kaina viršija ES vidutinę kainą. Buitinė technika yra arti ES vidurkio. (...) Ir dabar yra prekybininkų, kurie stengiasi, kad prekių prieinamumas Lietuvos vartotojams būtų geresnis. Tačiau erdvės diskusijai yra. Yra nemažai prekių, kurių kaina viršija Europos Sąjungos vidurkį“, – sakė ji.
85 proc. tirtų prekių Lietuvoje yra brangesnės nei Didžiojoje Britanijoje.
I.Gudžiūnaitė pridūrė, kad tyrimo metu kainos buvo vertintos ir su pridėtinės vertės mokesčiu (PVM), ir be PVM, kuris didelės įtakos kainai neturi.
„Nematome, kad kainai esminį dydį darytų ir rinkos dydis. Pavyzdžiui, Latvijoje, kur rinka yra mažesnė, buitinės technikos kaina yra mažesnė“, – sakė ji.
Brangiausiai drabužiai kainuoja Čekijoje, o pigiausiai – Ispanijoje ir Portugalijoje. Lietuviai už drabužius moka maždaug 15 proc. daugiau nei ispanai ir maždaug 5 proc. brangiau nei lenkai.
Batai Lietuvoje yra tik maždaug pusantro procento brangesni nei ES, tačiau beveik 5 proc. brangesni nei Ispanijoje. Be to, 85 proc. tirtų prekių Lietuvoje yra brangesnės nei Didžiojoje Britanijoje.
Buitinės technikos kainos yra artimos ES vidurkiui, tačiau, pavyzdžiui, per 6 proc. didesnės nei Latvijoje, kainuoja maždaug tiek pat, kiek Lenkijoje.
Tyrimą Teisingumo ministerijos užsakymu atliko kainų palyginimo portalas „Pricer“.
Ragina nepirkti spontaniškai
Pirkimas neturi būti spontaniškas, pamatuotas vykstančios akcijos ar nuolaidos troškimu. Tai turi būti pirkimas pagal sąrašą, pirkimas tų dalykų, kurie yra būtini, – patarė K.Kupšys.
Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso atstovas Kęstutis Kupšys ragino pirkėjus, ieškant prekės, labai atidžiai išanalizuoti kainas ir nepirkti spontaniškai.
„Esame žemos perkamosios galios šalis. Žmonėms dar permokėti už prekę, kuri kitur Europoje kainuoja pigiau, yra nemaloni realybė. Turime vieną šansą būti gudresni ir protingesni. Elektroninė erdvė atveria vartotojams visas galimybes kainas lyginti, pasitikrinti jas net nuėjus į parduotuvę ir padaryti sąmoningą sprendimą. Pirkimas neturi būti spontaniškas, pamatuotas vykstančios akcijos ar nuolaidos troškimu. Tai turi būti pirkimas pagal sąrašą, pirkimas tų dalykų, kurie yra būtini“, – patarė vartotojų atstovas.
Jis pabrėžė, kad tyrime yra vertinti kainų skirtumai elektroninėse parduotuvėse, o fizinėse parduotuvėse jie veikiausiai gali būti dar didesni.
Tyrimo metu buvo lygintos kainos „Zara“, „Reserved“, „Ecco“, „Massimo Dutti“, „Deichmann“ ir kitose gerai žinomų prekių ženklų parduotuvėse.