Tyrimas atskleidė, kaip smegenys padalija dienos akimirkas į filmų scenas

Neseniai atliktas smegenų skenavimo tyrimas atskleidė, kaip žmonių smegenys padalija nuolatinę patirtį į reikšmingus segmentus, – panašiai kaip į filmo scenas, rašo livescience.com.
Atmintis, smegenys
Atmintis, smegenys / Shutterstock nuotr.

Nauji smegenų skenavimai, anot mokslininkų, gali padėti atskleisti esminę paslaptį apie tai, kaip mūsų atmintis veikia kasdien.

Panašiai kaip filmas skirstomas į scenas, mūsų smegenys suskirsto mūsų prisiminimus apie kiekvieną dieną į segmentus, juos atskiriant. Pavyzdžiui, išėjimo pietauti momentą atskiria nuo to, kai grįžome iš darbo. Tačiau filmuose režisieriai ir montuotojai nusprendžia, kada baigiasi viena scena ir prasideda nauja. Taigi, kaip smegenys pasirenka?

Pagal žurnale „Current Biology“ paskelbta teoriją, greičiausiai, galime kontroliuoti dienos įvykių interpretavimą labiau, nei mokslininkai buvo manę.

Vyresnysis tyrimo autorius, Kolumbijos universiteto psichologijos docentas Christopheris Baldassano ir jo komanda norėjo suprasti, kas verčia smegenis formuoti ribas aplink kasdienius įvykius, iš esmės keičiantis iš vienos „scenos“ į kitą. Pagrindinė teorija buvo ta, kad šias ribas padidina didelis aplinkos pasikeitimas, pavyzdžiui, kai įeinama į kino teatrą ar parduotuvę, einant iš lauko į vidų.

Shutterstock nuotr./Smegenys, atsiminimai
Shutterstock nuotr./Smegenys, atsiminimai

Ribas sukuria mūsų pačių praeities patirtis ir jausmai

Tačiau kita hipotezė rodo, kad šias ribas sukuria mūsų pačių praeities patirtis ir jausmai, susiję su tam tikrais įvykiais ar aplinka. Taigi, nors aplinkos pasikeitimas gali turėti įtakos dienos segmentavimui, gali būti, kad šią įtaką gali nuslopinti mūsų pačių prioritetai ir tikslai.

Norėdami ištirti šias hipotezes, Ch.Baldassano ir jo komanda sukūrė 16 trumpų garso pasakojimų. Kiekvienas pasakojimas apėmė keturias vietas: restoraną, paskaitų salę, parduotuvę ir restoraną. Jos taip pat apėmė keturias socialines situacijas: verslo sandorį, mielą susitikimą, pasiūlymą tuoktis ir išsiskyrimą.

Savanoriai klausėsi šių pasakojimų kaip podcast'ų, o mokslininkai naudojo magnetinio rezonanso tomografiją (MRT), kad nuskaitytų dalyvių smegenis. Naudodami specialų metodą, kurį komanda sukūrė anksčiau, jie stebėjo smegenų veiklos pokyčius, ypač medialinėje prefrontalinėje žievėje, smegenų dalyje, kuri suvokia ir interpretuoja akimirkas.

„Dabar mes turėjome įrankį, kuriuo galėtume išsiaiškinti, kaip atrodo ši dinamika ir kaip žmonės dalijasi šią patirtį“, – livescience.com pasakojo Ch.Baldassano.

Atsižvelgiant į požiūrį keičiasi atmintis apie tai, kas įvyko

Mokslininkai galėjo atsekti, kada dalyvis naratyvo metu suformavo naują ribą: smegenų aktyvumas išaugo, kai pasikeitė pagrindiniai socialiniai įvykiai siužete – kai buvo nutrauktas verslo sandoris arba buvo priimtas pasiūlymas tuoktis. Tačiau jei komanda liepė dalyviams sutelkti dėmesį į vietos ypatybes, pavyzdžiui, atsisėsti restorane ir užsisakyti maisto, jų įvykių segmentavimas pasikeitė, kaip ir smegenų veikla.

Tyrimas taip pat atskleidė skirtumus, kaip savanoriai prisiminė pasakojimus išgirdę juos. Kai dalyvių buvo paprašyta prisiminti istorijos dalį, į kurią nebuvo prašoma atkreipti dėmesio, jie pamiršo daug smulkmenų.

„Galite tai vertinti kaip gerą ar blogą dalyką, ta prasme, kad, atsižvelgiant į požiūrį keičiasi atmintis apie tai, kas iš tikrųjų įvyko“, – sakė Baldassano.

Tačiau apskritai, „šie rezultatai yra įdomūs, nes atskleidžia, kokia lanksti ir aktyvi gali būti mūsų atmintis, – sakė Kognityvinės psichologijos docentas Davidas Clewettas. – Mes galime pasirinkti, į ką atkreipiame dėmesį ir ką prisimename. Tai reiškia, kad daugeliu atžvilgių mes kontroliuojame savo pačių patirties pasakojimą.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis