Fondo „Maistas Ukrainai“ vadovas Nerijus Udrėnas teigė, kad prekybos tinklas „Novus“ kartu su partneriais trečią karo dieną pradėjo teikti paramą ukrainiečiams maistu.
„Gaudavo produktus, organizuodavo tiekimą, logistiką. Jau daug ukrainiečių sulaukė tos pagalbos maistu. Raudonasis Kryžius su savanoriais padeda išdalinti produktus tiems, kuriems labiausiai reikia. O tų, kam reikia, yra labai daug. Prieš karą buvo apytiksliai apie 5 mln., dabar gal šiek tiek mažiau, bet tai yra beveik visa Lietuva, kurie gyvena Kyjive, kurie neturi galimybės išvykti ir jiems reikia tos pagalbos, būtiniausių prekių, maisto“, – trečiadienį kalbėjo jis.
Prisideda Lietuvos ir Lenkijos verslai
N.Udrėno teigimu, Kyjivo gyventojus jau pasiekė 17 sunkvežimių – 415 palečių maisto, 40 tonų vaisių ir daržovių, 100 tūkst. litrų saulėgrąžų aliejaus, 50 tūkst. litrų vandens, 6 tūkst. vienetų kūdikių maisto prekių, 10 tūkst. šokoladinių plytelių, konservų.
„14 įmonių iš Lietuvos ir Lenkijos teikia paramą natūra produktais. Pastangų yra daug, tačiau poreikis yra daug didesnis matant susirinkusių žmonių eiles. Dalis žmonių slepiasi slėptuvėse, yra vieni namuose be giminių. Pagalba yra labai reikalinga, reikia, kad ji plėstųsi. Kad ne tik Lietuvos, Lenkijos, bet ir platesnis verslas pasaulyje prisidėtų, kad sąskaita būtų dalinamasi savo draugų rate, žinant, kad tie pinigai pasieks Kyjivą ir jo žmones“, – tvirtino jis.
Pasak N.Udrėno, pasirašyta trišalė sutartis su „Novus“, kuris užtikrina logistinę grandinę, ir Raudonuoju Kryžiumi, kuris apsiima dalinti prekes nukentėjusiems žmonėms.
„Šiuo kreipimusi norime atkreipti dėmesį, kad Kyjive žmonės yra karo sūkuryje, jiems tos paramos reikia šiandien. Jie mato viltį, kai mato šią paramą, jie mato, kad žmogiškumas gali nugalėti ir nugalės“, – kviesdamas daugiau verslų prisidėti prie paramos sakė N.Udrėnas.
N.Udrėnas ragina žmones aukoti pirmiausiai pinigais, mat fondui lengviau įsigyti prekes nei jas transportuoti į karo zoną.
„Atjautą galima parodyti pervedant pinigus, žinant, kad jie bus panaudoti. Visos iniciatyvos reikalingos, nes jie nori būti žmonėmis. Iniciatyvas suprantame ir dėkojame, bet prašome suprasti, kad karas yra pačiame įkarštyje, Kyjive yra daug žmonių. Maisto dalinimas jiems suteikia viltį, kad bus geriau“, – sakė jis.
Sunku rasti vietos tiekėjų
Tuo tarpu „Novus“ komercijos direktorė Darija Ivančenko pati pabėgo iš Kyjivo, o jos šeima yra išsibarsčiusi tarp Poltavos ir Charkivo.
„Situacija yra išties labai sudėtinga. Man, kaip komercijos direktorei, sudėtinga ieškant gamintojų iš Ukrainos, kai kurie yra karo paveiktoje zonoje, kiti užsidarę ar praradę sandėlius.
Yra pakankamai sunku ieškoti, kas galėtų pristatyti tas prekes gyventojams. Kadangi „Novus“ parduotuvės daugiausiai yra Kyjive, didžiulis iššūkis rasti prekes, pristatyti į parduotuves, kad žmonės galėtų nusipirkti. Bet tai įmanoma, tai yra daroma“, – kalbėjo ji.
Pasak D.Ivančenko, daržovės būdavo auginamos Ukrainos pietuose, o dalis tos teritorijos yra užimta Rusijos, todėl dėl šių produktų kyla didelis iššūkis.
„Daržovių logistika, kaip paprasčiausių bulvių, svogūnų yra sudėtinga. Milžiniškai išaugęs mėsos konservų poreikis, dalis fabrikų irgi yra nukentėjusioje zonoje ir jie negali patiekti. Žmonėms reikia grikių, ryžių, bazinių produktų, makaronų sunku rasti, kad būtų užpildytos lentynos“, – tvirtino ji.
„Novus“ valdančios įmonės direktorius Gintautas Pavalkis sakė, kad šalyje trūksta ir duonos.
500 km per 28 valandas
G.Pavalkis trečiadienį pasakojo, kad prieš karą veikė 92 „Novus“ parduotuvės, kelios jų nukentėjo. Iš jų veikia vidutiniškai 65-68, kitos uždarytos dėl karo veiksmų arba dėl to, kad darbuotojai negali į jas patekti.
„Iki karo buvo 8200 darbuotojų, dabar turime kontaktą šiek daugiau nei su puse. Iš pradžių buvo ketvirtadalis, dabar turime daugiau kontaktų. Didžiuliai iššūkiai užtikrinant logistiką, užtikrinant, kad prekės patektų ir kasdien ties tuo dirbame“, – kalbėjo jis.
G.Pavalkis tvirtino, kad prekės vežamos vilkikais, tačiau susiduriama su iššūkiais dėl saugumo, degalų trūkumo bei transporto priemonių trūkumo.
„Yra ir įvairūs eismo ribojimai. Kad įsivaizduotumėte, 500 kilometrų važiavo 28 valandas dėl postų, spūsčių ir visokių kitokių netikėtumų. Problemų tikrai netrūksta, lygintis su taikos situacija sunku“, – pasakojo jis.