Sėkmingais laivybai metais po kelis tūkstančius standartinių konteinerių (TEU) plukdantys "Panamax" tipo laivai turėjo daug tarpžemyninių užsakymų ir į Baltijos jūrą retai teplaukdavo. Pagrindiniai maršrutai tarp Azijos, Afrikos, Amerikos ir Europos paprastai baigdavosi Šiaurės jūros uostuose. Skirti Baltijos regionui kroviniai būdavo perkraunami į mažus, vadinamuosius fiderinius, laivus.
2008 metais prekybos rinkas užklupęs sąstingis laivybos operatorius privertė mažinti tonažą ir daug senesnių laivų supjaustyti į metalo laužą. Pagrindinės laivybos linijos ne tik praretino laivų judėjimo grafikus, bet vengiant prastovų pakeitė laivyno strategiją.
"Panamax" įplaukia
Patys didžiausi į Klaipėdos uostą įplaukiantys laivai iki šios vasaros būdavo tanklaiviai, sausakrūviai laivai ar kruiziniai laineriai. Bet anksčiau neregėtus mūsų pakrantėje "Panamax" tipo konteinerių laivus galima išvysti vis dažniau. Kartu su jais į praeitį grimzta Klaipėdai skirta fiderinio uosto etiketė. Rizika priimant vis talpesnius laivybos operatorės MSC laivus pasitvirtino ir gerokai kilstelėjo Klaipėdos uosto prestižą.
Laivų krovos bendrovė "Klaipėdos Smeltė" su MSC suartėjo pernai rudenį, pasikeitus akcininkams.
Nuo šios vasaros pradžios į "Klaipėdos Smeltės" konteinerių terminalą vienas po kito kiekvieną savaitę užsuka parametrais išsiskiriantys MSC laivai.
Pasak "Klaipėdos Smeltės" generalinio direktoriaus Rimanto Juškos, gegužės 29 dieną MSC pirmą kartą uosto galimybėms išbandyti nusiuntė į Klaipėdą laivą "MSC BRIANNA", kurio ilgis - 244 metrai, talpa - 3268 TEU. Vėliau operatorius apsisprendė tokio dydžio laivus linijai skirti nuolat.
Rugpjūčio 15-osios rytą Klaipėdos uostą paliko pats ilgiausias įplaukęs "Panamax" tipo konteinerių vežimo laivas "MSC NIKITA". Jo ilgis beveik 258 metrai, plotis - 30,6 metro, talpa - 2754 TEU. Laivo atplaukimo ir įvedimo į Klaipėdos uostą sąlygos buvo derinamos su uosto kapitonu, nes tokio ilgio laivai į pietinę uosto dalį dar niekada nebuvo įplaukę. Uosto tarnybos užduotį įveikė puikiai. Tikėtina, kad šis laivas dar ne kartą užsuks į Klaipėdos uostą ir klaipėdiečiai galės jį matyti plaukiantį vidiniu uosto kanalu, lydimą 4 galingų uosto vilkikų", - džiaugėsi R.Juška.
Šis laivas, kaip ir visi kiti pastaruoju metu, plaukė nevisiškai pakrautas: iškrauti 464 TEU, pakrauti - 721 TEU.
Pasak R.Juškos, per 7 mėnesius šiemet "Klaipėdos Smeltė" perkrovė 50 400 TEU, o pernai per visus metus - 72 tūkst. TEU. "Perėjus MSC į mūsų konteinerių terminalą, "Klaipėdos Smeltėje" krovinių padaugėjo, bet pas konkurentus sumažėjo", - pažymėjo įmonės vadovas.
Operatorių konkurencija
Iš viso Klaipėdos uoste per 7 mėnesius perkrauta 144 361 TEU (-32,5 proc). "Liūto dalis", kaip ir anksčiau, tenka bendrovei Klaipėdos konteinerių terminalui, nors "Panamax" laivai dėl 2 metrais mažesnio kanalo gylio iki jo krantinių atplaukti negali.
Uosto vadovas Eugenijus Gentvilas tikina, kad vienodai rūpinsis abiejų terminalų konkurencingumu. Tačiau tai padaryti nelengva ir nepigu. Nors E.Gentvilas MSC davė pažadą dar šiemet pradėti "Klaipėdos Smeltės" netinkamas krantines tvarkyti, kad jos tiktų konteinerių krovai, darbai vėluos ir bus atlikti geriausiu atveju kitų metų pavasarį.
R.Juška sako nežinantis nieko tikra: nei kada bus praplatinta įplauka, kad galėtų įplaukti iki 300 metrų ilgio laivai, nei kada bus pradėta krantinių rekonstrukcija. "Patobulinti kanalą būtina iki rudens, nes dideliems laivams vėliau įplaukti bus nesaugu. Gali būti, kad tokie kaip "MSC NIKITA" šiemet daugiau ir nepasirodys, jei neleis uosto kapitonas. Bet labiausiai kelia susirūpinimą tai, kad Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijoje neįvyko paskelbtos derybos dėl krantinių nr. 90-96 pertvarkymo. Iširo konsorciumas", - apie "Panamax" laivų keliamus rūpesčius kalbėjo R.Juška.
MSC įsigijo "Klaipėdos Smeltę" planuodama didelio masto konteinerių paskirstymo veiklą. Toks šio operatoriaus pasirinkimas net sukėlė Rygos uosto valdybos pavydą. Ji dabar svarsto galimybę "prisijaukinti" vieną didžiausių pasaulio laivybos operatorių - kompaniją "Maersk".
Šiemet MSC supjaustė į metalo laužą dvi dešimtis mažų konteinerinių laivų, kuriems per 20 metų, ir laivyną sumažino iki 410 laivų. Tačiau ji nenutraukia vadinamųjų "mega" laivų (17 tūkst. TEU) statybos sutarčių, tik atideda jų gamybą metams. Šiemet pavasarį MSC įsigijo naują 14 tūkst. TEU talpos laivą "MSC DANIT", kurio ilgis - 365 metrai, gramzda - 16 metrų. Tokie laivai į Baltijos jūros uostus neplaukia.
Rinkos analitikų duomenimis, pasirinkusi teisingą strategiją - nelaikyti didelių laivų be darbo, konkuruojanti su "Maersk" linijomis MSC, nors ir sumažinusi vežiojimo mastą, šiemet savo dalį rinkoje padidino nuo 11 iki 15 procentų.