„Panaikinimas reikštų tai, kad jie nebegali darbuotojų atsivežti palengvinta tvarka. Tai reikštų, kad visais atvejais turėtų darbą visų pirma pasiūlyti lietuviams“, – BNS penktadienį sakė V.Šilinskas.
Viceministras patikino, kad šiuo metu nesvarstoma naikinti kvotų sistemos.
„Ir jeigu mes panaikintume, jiems (vežėjams – BNS) labai nepatiktų. Jie ne iki galo, matyt, įsigilina, ko prašo. Jie nori palengvinta tvarka vežtis neribotą skaičių, o mes sakome, kad darbą lietuviams reikia siūlyti“, – tvirtino V.Šilinskas.
„Vertinsime, ką gali padaryti, kad transporto sektoriuje būtų mažinama darbuotojų kaita“, – pridūrė jis.
Pasak „Linavos“, iš 21,6 tūkst. kvotų, skirtų paslaugų sektoriui, liko tik kiek daugiau nei 5 tūkst., o jos turėtų baigtis rugsėjo pradžioje.
„Dėl to jau spalį ar lapkritį ketvirtadaliu ir daugiau gali išaugti profesionalių tarptautinę kvalifikaciją turinčių vilkikų vairuotojų trūkumas šalyje. Vien šiuo metu Lietuvoje trūksta daugiau nei 10 tūkst. vilkikų vairuotojų, o dėl didėjančio jų trūkumo transporto įmonės ir toliau negalės veikti pilnu pajėgumu, bus nesumokėta šimtai tūkstančių eurų į valstybės biudžetą“, – rašoma „Linavos“ pranešime.
Pasak jos, kvotos jau treti metai iš eilės baigiasi jiems tik įpusėjus. Pavyzdžiui, pernai paslaugų sektoriui buvo skirta 16 tūkst. kvotų, jos baigėsi rugpjūčio pabaigoje, 2021 metais 11,6 tūkst. kvotų baigėsi jau gegužę.
„Linavos“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas sako, jog kvotos greitai išeikvojamos ir dėl vadinamosios „pašto dėžučių“ problemos – įmonės, neturinčios nei licencijos, nei vilkikų, pagal kvotas kviečia vairuotojus iš trečiųjų šalių ir neteisėtai juos perduoda užsienio vežėjams.
„Visoje Europoje transporto įmonėse trūksta šimtų tūkstančių vairuotojų. Konkurencija dėl vairuotojų įdarbinimo didelė ir mes dėl įvestos kvotų sistemos prieš kitas šalis pralaimime, nes ten įdarbinti vairuotoją yra žymiai paprasčiau. Lietuvos vežėjai taip praranda konkurencingumą ir per metus – milijonus eurų pajamų”, – sakė Z.Buivydas.
Anot jo, pasibaigus kvotoms įmonės gali įdarbinti vairuotojus Užimtumo tarnybai sumokant 120 eurų už patikrinimą, ar reikalingos kompetencijos darbuotojo tikrai nėra Lietuvoje. Bet tokia biurokratija, pasak jo, kainuoja ne tik pinigus, bet ir daug laiko.
Viceministras V.Šilinskas taip pat pabrėžė, kad kvotoms pasibaigus vežėjai galės iš trečiųjų šalių įsivežti vairuotojų.
Jis, be kita ko, aiškino, kad vežėjų trečius metus nepavyksta įtikinti susitarti su vairuotojais dėl darbo sąlygų pagerinimo – tai leistų mažinti darbuotojų kaitą.
„Pirmais metais, kai pritrūko kvotų, siūlėme jas padidinti, jeigu transporto sektorius sutiktų prisiimti tam tikrus įsipareigojimus gerinant darbuotojų darbo sąlygas, pavyzdžiui, sutartis pateikti suprantama kalba, pateikti išaiškinimus, kodėl padarytos išskaitos. Buvo dar keli punktai. Bet nepavyko susitarti“, – kalbėjo viceministras.
„Anot jo, tuomet tai buvo padaryta pakeitus teisės aktus.
„Antrais metais sutikome kvotas padidinti, jeigu sektorius sės derėtis su darbuotojais, kaip pagerinti jiems sąlygas, kad mažėtų darbuotojų kaita. Irgi nepavyko. Tai šiemet dar nežinau, prisipažįstu, ką būtų galima toliau daryti, ką būtų galima kartu padaryti, kad vairuotojų kaita mažėtų“, – BNS aiškino V.Šilinskas.
Viceministro įsitikinimu, didelės darbuotojų kaitos priežastis rodo ir darbo ginčų statistika – jų daugiausia transporto sektoriuje. Į Darbo inspekciją kreipiamasi skundžiantis, kad darbdaviai nesilaiko darbo sąlygų, neišmoka sutarto atlyginimo, čia auga nelegalaus darbo atvejų.
„Linava“ dėl kvotų panaikinimo kreipėsi į Seimo komitetus, Vyriausybę, Socialinės apsaugos ir darbo ministeriją.